forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt| video | musikk | mat |  helse | Tangaroa | Robinson | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Ny ledetråd i Malaysia Airlines MH370 mysteriet:
Kapret på grunn av våpenforskere?
Det er over ett år siden Malaysia Airlines MH370 forsvant. I vår første artikkel spurte vi om flyet kunne ha vært kapret og landet på en øy i Stillehavet. I vår oppfølger holdt vi det mest sannsynlig at det derimot var en rekke uheldig hendelser som gjorde at flyet styrtet i havet. Men nye opplysninger gjør at kapringsteorien igjen er aktuell: Det var 20 forskere på avanserte våpensystemer ombord!

Noe som ikke har kommet fram i norske media er at det var 20 software spesialister om bord Malaysia Airlines MH370. Ikke noen vanlige programutviklere, men forskere som utarbeidet systemer for elektronisk krigføring. Ja, 20 av passasjerene var ledende forskere i det amerikanske firmaet Freescale Semiconductor som dagene før flyet forsvant hadde lansert en databrikke som skulle brukes i militære radarsystemer!
Veldig viktige personer
Malaysia Airlines MH370
Malaysia Airlines MH370
Tolv av forskerne var fra Malaysia, mens åtte var kinesiske statsborgere.
     - Dette var alle mennesker med mye erfaring og teknisk bakgrunn, og de var veldig viktige personer. Det er definitivt et tap for selskapet, sa Freescales talsmann Mitch Haws etter forsvinningen.
    Firmaet sier at forskerne var på vei til Kina for å forbedre sine forbrukerprodukter operasjoner, men Freescales arbeid innen elektronisk krigførings teknologi får nå spekulasjonene til å florere.
    Det hevdes at fire dager etter at ulykkesflyet forsvant så ble en patent fra Freescale Semiconductor godkjent av patentstyret, og at fire av de fem patentene skal holdes av fire av de kinesiske ansatte som var med Malaysia Airlines MH370. Dette kan ikke bekreftes ut fra passasjerlisten, heller ikke om det er arvingene eller firmaet som får eventuelle inntekter fra oppfinnelsen.
Usynlig for radarer
Siden Freescale har vært jobbet med å utvikle databrikker for militær radarer lurer man også på om forskerne som forsvant arbeidet med "stealt masking", "maskering teknologi"; systemer som gjør fly usynlig for radarer. Noen linker dette sammen med at flyet var usynlig for radarer i syv timer da det forsvant, men det blir kun spekulasjoner. Firmaet har ikke svart på henvendelser om hva forskerne om bord flyet jobbet med, kun at de var senior forskere.
Vitner forsvinne i havet
Angaur
Guam
Så hvis flyet ble kapret - hvor er det? Vel, det er de som påstår at flyet landet på øya Diego Garcia sør for Maldivene i det indiske havet, hvor USA har en militærbase med tilstrekkelig stor flyplass. Vitner skal ha sagt at de så et hvitt fly med røde striper lande litt over klokka seks på morningen den 8. mars, og at det var et passasjerfly som bråket noe veldig. Men ingen bilder eller utfyllende opplysninger finnes.
    Flyet kan selvsagt ha snudd og fløyet ut i Stillehavet i stedet, slik vi spurte om i vår første artikkel. Vi håper å høre fra våre kontakter på de bebodde øyene i Stillehavet, men foreløpig har vi ingen opplysninger som antyder at flyet har landet her. USA har jo flere mer eller mindre hemmelige militærbaser, som på Guam, men det høres jo litt rart ut hvis de man skulle "overta" et fly med forskere ansatt i et amerikansk firma! Det ville nok heller være andre land, eller kanskje private interesser, som skulle ønske å sikre seg disse for enhver pris. Så da har man eventuelt landet på en så godt som ubebodd øy, sikret seg forskerne - og latt flyet og eventuelle vitner forsvinne i havet.
Australia leter
Noe burde ha drevet i land
Vel, det finnes altså nye opplysninger, men det blir mest spekulasjoner om hva som har skjedd. Den offisielle teorien er fortsatt at flyet styrtet i havet på grunn av uheldige faktorer/tekniske feil. Australia vil utvide søket, men det er tvilsomt at man har økonomiske midler og kapasitet til å holde på stort lenger.
    Det merkelige er jo at man ikke har funnet en eneste gjenstand fra flyet. Når fly styrter i havet så finner man jo gjerne noe. Det kan jo være vanskelig å oppdage små gjenstander på et stort hav, men det har nå gått så lang tid at noe burde ha drevet i land. Det har det ikke.
    Hva som skjedde med Malaysia Airlines MH370 er fortsatt et mysterium.

"Hacke" seg inn
En av våre lesere har tipset oss om at løsningen er Boeing's "Uninterruptible Autopilot System". Vel, dette er et autopilotsystem som har blitt installert i alle Boeing fly siden år 2009. Det skal være et automatisk styringsstem som sikrer at fly kan landes trygt selv om flyverne av en eller annen grunn har mistet mulighet til å kontrollere flyet, - og som skal være umulig å tukle med ombord. Derimot hevdes det at det skal være mulig for terroristgrupper eller andre å "hacke" seg inn i selve Boeing-systemet og styre flyet med autopilotsystemet fra land.
    Et problem skal være at ingen av flyverne skal ha blitt satt godt nok inn i hvordan "Uninterruptible Autopilot System" fungerer. Hvis flyverne oppdaget at flyet plutselig endret kurs uten at de gjorde noe ville de nok kan forsøkt på å override det automatiske systemet, med den følge at ingenting fungerte og at flyet styrtet i havet.
    Hva tror du?



For vår første artikkel om MH370-flymysteriet - klikk her
For andre artikkel om MH370-flymysteriet - klikk her
For vår artikkel om Amelia Earhart-flymysteriet - klikk her

For våre andre mysterie-artikler
- klikk her


Hva mener du?
"Jeg har følgende tips, synspunkter og/eller ideer når det gjelder Malaysia Airlines MH370":
  
  Navn:
 
  E-post adresse:
 

Under kan du lese innsendte meninger og ideer:
The key to find out the truth is actually Boeing’s ‘Uninterruptible Autopilot System‘.
Daniel Hellwege

Jeg tviler både på kapring og brann. Det skal så og si være umulig å gjennomføre kapring i 2014! At det ikke blir sendt ut et eneste nødsignal burde jo tyde på at ikke brann er årsaken heller.
Piloten var en meget erfaren flyger ja, men han hadde problemer med forholdet før flyturen. For alt vi vet, kan fyren ha vært dypt deprimert, og dratt med seg hele flyet i havet med vilje.
Håper så inderlig vi får svar en dag på hva som skjedde. Jeg har tenkt og tenkt men ingenting gir mening.
Fredrik
Selvsagt kan flyet ha styrtet i havet ved et uhell, eller ved slutt på drivstoff. Men hvem ville satt kursen mot sydpolen?
Dette virker mer som en godt planlagt kapring. Som deg så tror jeg at de hadde en plan om et sted å lande. Da er det jo også flere forlatte øyer i det Indiske hav som Cocos-Keeling, Chagos - gruppen. Store ubebodde (fraflyttede) atoller. Jeg seilte innom i 1978. Da var innbyggerne fordrevet av en eller annen grunn.
Dag Follestad



Kom med flere tips/innlegg, folkens!