forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt| video | musikk | mat |  helse | Tangaroa | Robinson | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Australias visestatsminister Warren Truss sier at man vurderer å avslutte letingen.

Ett år siden Malaysia Airlines MH370 forsvant:
Fortsatt ikke noe spor etter flyet
Man har i ett år lett etter flyet som forsvant uten nødsignal eller andre ledetråder. Man antar at flyet styrtet i havet, men på tross av leting over store havområder over så lang tid er det fortsatt et mysterium hva som skjedde med flyet!

Det er ett år siden Malaysia Airlines MH370 tok av fra Kuala Lumpur, hovedstaden i Malaysia, med kurs mot Kinas hovedstad Beijing. Det var 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. Alt virket helt normalt i to timer, men etter et siste "godnatt" fra flyet til de malaysiske flygelederne på bakken ble det stille. Radio-kommunikasjonen ble av en eller annen grunn brutt.
Malaysia Airlines MH370
Malaysia Airlines MH370
    Det var fint vær i området, og alt hadde virket helt normalt. Det ble ikke sendt ut nødsignal - det var som om flyet brått sluttet å eksistere! Noen etterforskere kaller det et av tidenes største flymysterier.
Fortsatte i syv timer
Det kanskje mest forundrende ved hele mysteriet er at da flyet ble meldt savnet av de malaysiske myndighetene var flyet fortsatt i luften! Flyet endret kurs og så fortsatte det å fly i syv timer!
    Alle om bord på MH370 er formelt erklært døde, men man har ikke gitt opp å finne flyet, man ønsker å gi slektningene visshet om hva som skjedde - og om mulig forhindre tilsvarende ulykker.
Ny rapport: Batteri i sender var utgått før flyet forsvant
Ett år etter forsvinningen av MH370 sier myndighetene i Malaysia at de er fast bestemt på å fortsette letingen. Samtidig avslører en ny rapport at en viktig undervannssender i den svarte boksen manglet batteri da flyet forsvant.
Les mer
Avslutte leteaksjonen.
Hvor lenge det vil vare er usikkert, fordi Australias visestatsminister Warren Truss sier at
man nå vurderer å avslutte leteaksjonen.
    Man har lett over store havområder, og det krever enorme resurser hvis man skal lete over enda større områder. Mye tyder på at leteaksjonen blir avsluttet i mai.

Vanlige og uvanlige teorier
La oss se på noen av de mest vanlige og uvanlige teoriene om hva som skjedde med Malaysia Airlines MH370.
Ble det kapret?
Flykapring var selvsagt en ev de første tankene folk gjorde seg da flyet forvant. Men det har gått et år og enda her ingen framkommet med et krav i noen som helst form.
    Den ene piloten var lenge i søkelyset, og siden det ikke ble sendt ut noen nødmelding om kapring så er det naturlig å tenke at en flyger står bak. Men det har ikke kommet fram noe konkret som sier at pilotene var en trussel. Alle passasjerene har også blitt sjekket grundig ut - og det skal ikke ha vært noen potensielle kaprerer blant dem.
    Det har forekommet kapringer som har dratt ut så lenge at flyet går tom for drivstoff - og det har også skjedd at kapreren/e mister besinnelsen og gjør noe som gjør at flyet styrter.
    En teori er all oksygentilførsel ble skrudd av, med den følge at både mannskap og passasjerene svimte av og siden døde av surstoffmangel. Dette kan ha vært gjort av en kaprer om bord i flyet, enten pilot eller passasjer, men så gikk noe galt slik at kapreren fikk føle sin egen "medisin" og et fly med bare døde fløy videre til det styrtet.
    En annen form for kapring, som i så fall kan kalles verdens første cyber-kapring, kan ha vært gjort av noen som fra land hacket seg inn på flyets systemer og førte flyet via "fjernkontroll".
Angaur
Sydhav.no har fått
e-mail fra guvernøren for øya Angaur i Palau, men hun skriver de ikke har sett noe fly der
    I vår Mysterie-artikkel spurte vi om flyet ble kapret og landet på en av de mange isolerte øyene i Stillehavet. Jeg har prøvd å finne ut mer gjennom mine kontakter i området, men dette har ikke resultert i noe. Jeg har også prøvd å kontakte myndighetene på øyene men det er vanskelig å få svar. Det virker ikke som noen har observert et fly som ikke var av de vanlige passasjerflyene - eller sett et fly styrte i land eller havet.
    Du kan fortsatt sende inn dine tanker - og forløpige tips finner du under vår artikkel.
For vår artikkel - klikk her.
Hadde det tekniske problemer?
MH370 var et amerikanskprodusert Boeing 777-200 - kjent for å være veldig driftsikre fly. Det var 14 år gammelt, noe som ikke er særlig gammelt for et slikt fly, og hadde gjennomgått full service 12 dager før den skjebnesvangre flyturen. Malaysia Airlines hadde et så godt som prikkfritt rykte, det var ansett som et av verdens sikreste flyselskaper.
    Så ingenting skulle tilsi at flyet skulle få tekniske problemer som var så alvorlige at det ble umulig å manøvrere - eller umulig å kommunisere med flytårnene. Sikkerhetssystemene om bord i passasjerfly er også så avanserte at små tekniske problemer ikke skulle by på uoverkommelige problemer. Mannskapene om bord i slike fly er drillet i å handle slik at både fly og passasjerer er så sikre som mulig selv om en del av teknikken sviktet.
"Alt vi har lest i avisene er løgn, man vet hvor flyet er!"
Sjefen for verdens største private etterretnings-organisasjon, Gordon Duff, sier at hva vi har lest i avisene om flyets forsvinning er løgn. Han hevder at på grunn av de installerte sikkerhets-systemene i en Boeing 777-200 visste hundrevis av folk hele tiden hvor flyet var - og at man vet nøyaktig hvor det er i dag!

Les mer
Kom det dårlig vær?
Det var pent vær da MH370 satte kurs ut over havet. Det fløy i i kjente "korridorer" for passasjerfly, i normal høyde. Det var ikke meldt om uvær og ingen stormer i området ble registrert, flygerne hadde ikke noe unormalt å melde for det brått ble taust. Ingenting skulle heller tilsi at is skulle ha blokkert høydeindikatorer og gikk feil signaler til pilotene slik at de styrte flyet i havet.
Var det eksplosjon om bord?
Siden flyet fløy av gårde i syv timer etter at kommunikasjonen med flyet ble brutt så er det svært lite sannsynlig at det var en kraftig eksplosjon om bord - enten det skyltes teknisk svikt eller at terrorister hadde plassert en bombe om bord. Branner i fly, som i lasterom, kan jo føre til eksplosjoner, men slikt blir stadig sjeldnere og man oppdager dem gjerne på et tidlig tidsom. Man kan jo også lure på om flyet ble skutt ned, men igjen: Da ville ikke MH370 ha fortsatt og fly - og noen ville ha påtatt seg ansvaret for handlingen!
Tatt av romvesner eller forsvunnet i en annen dimensjon?
Det er fortsatt et stort mysterium hva som skjedde med MH370 og selvsagt florerer det fortsatt med både mulige og mer umulige forklaringer. I den siste kategorien tilhører nok teoriene om at fløyet ble stjålet av romvesener eller at det forsvant over i en annen dimensjon - selv om dette jo er spennende tenking. En annen merkelig teori er at det var MH370 og ikke MH17 som ble skutt ned over Ukraina - man byttet om flyene for å bli kvitt MH370, men det løser jo ikke problemet med et forsvunnet fly! En annen forklaring er at flyet ble skutt på med et helt nytt våpen, som løste det opp i så små partikler at ikke noe er å finne!
En kombinasjon av hendelser
Det er fortsatt spennende, og trist for de pårørende, at et stort fly forvant sporløst. Mest sannsynlig hadde nok en normal forklaring, som at en kombinasjon av hendelser gjorde at pilotene verken kunne kommunisere med omverdenen eller styre flyet, slik at det til slutt forsvant i havet
    Siden man vurderer å stoppe leteaksjonen så kan MH370 forbi et av verdens største flymysterier i lang, lang tid.

Hva tror du? Kanskje du har noen tanker rundt dette?
Vi tar gjerne imot tips når det gjelder
Malaysia Airlines MH370 mysteriet, spesielt hvis det har tilknytting til Stillehavet!
Vi gleder oss til å høre fra deg (se litt lenger ned) - og følg med for oppdateringer!

For vår første artikkel om MH370-flymysteriet - klikk her
For vår artikkel om Amelia Earhart-flymysteriet - klikk her

For vår artikkel om mystiske Wonder Island - klikk her
For våre andre mysterie-artikler
- klikk her


Hva mener du?
"Jeg har følgende tips, synspunkter og/eller ideer når det gjelder Malaysia Airlines MH370":
  
  Navn:
 
  E-post adresse:
 

Under kan du lese innsendte meninger og ideer:
The key to find out the truth is actually Boeing’s ‘Uninterruptible Autopilot System‘.
Daniel Hellwege

Jeg tviler både på kapring og brann. Det skal så og si være umulig å gjennomføre kapring i 2014! At det ikke blir sendt ut et eneste nødsignal burde jo tyde på at ikke brann er årsaken heller.
Piloten var en meget erfaren flyger ja, men han hadde problemer med forholdet før flyturen. For alt vi vet, kan fyren ha vært dypt deprimert, og dratt med seg hele flyet i havet med vilje.
Håper så inderlig vi får svar en dag på hva som skjedde. Jeg har tenkt og tenkt men ingenting gir mening.
Fredrik
Selvsagt kan flyet ha styrtet i havet ved et uhell, eller ved slutt på drivstoff. Men hvem ville satt kursen mot sydpolen?
Dette virker mer som en godt planlagt kapring. Som deg så tror jeg at de hadde en plan om et sted å lande. Da er det jo også flere forlatte øyer i det Indiske hav som Cocos-Keeling, Chagos - gruppen. Store ubebodde (fraflyttede) atoller. Jeg seilte innom i 1978. Da var innbyggerne fordrevet av en eller annen grunn.
Dag Follestad



Kom med flere tips/innlegg, folkens!