forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt| video | musikk | mat |  helse | Tangaroa | Robinson | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Malaysia Airlines MH370
Malaysia Airlines MH370
Vi prøver å løse mysteriet - kom med dine tips!
Mysterie nyhets-spesial:
Har Malaysia Airlines 370 landet på en øy i sydhavet?
Malaysias statsminister har sagt at flyforsvinningen var et resultat av en "bevisst handling". Flyet har blitt kapret - på en eller annen måte. Vi vil ikke gå for mye inn på hvordan det kan ha blitt gjort eller hvem som har ansvaret for handlingen, men prøve å finne ut hvor flyet kan være! Er flyet kapret så
"Alt vi har lest i avisene er løgn, man vet hvor flyet er!"
Sjefen for verdens største private etterretningsorganisasjon, Gordon Duff, sier at hva vi har lest i avisene om flyets forsvinning er løgn. Han hevder at på grunn av de installerte sikkerhetssystemene i en Boeing 777-200 visste hundrevis av folk hele tiden hvor flyet var - og at man vet nøyaktig hvor det er i dag!

Les mer

Jakta på flyvning MH370
* Fredag 7. mars klokka 17.41 norsk tid tok Malaysia Airlines MH370 av fra Kuala Lumpur, hovedstaden i Malaysia.
* Det var 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord.
* Flyet skulle ha landet i Kinas hovedstad Beijing klokka 23.30 norsk tid.
* Det antas at flyets kommunikasjons-system ble slått av med vilje og at flyet deretter endret kurs og fortsatte å fly i inntil sju timer.
* Ingen rester av flyet er til nå funnet.
* I alt 25 land deltar i letingen og etterforskningen.
* Det var fint vær i området, og det ble ikke oppfanget noe nødsignal.
* Vietnamesiske luftfartsmyndigheter opplyser at flyet aldri meldte sin ankomst til vietnamesisk luftrom, noe det skulle gjort klokka 18.21.
* Malaysiske myndigheter har fått kritikk, spesielt fra kinesisk hold, for sin håndtering av forsvinningen.
* Gransking av bakgrunnen til passasjerer og mannskap på flyet skal ikke ha avdekket informasjon som tyder på at noen av dem hadde et motiv for å kapre flyet.
* Tidligere denne uken fanget satellitter opp to flytende gjenstander som kan være vrakrester fra flyet, i Indiahavet sørvest for Australia. Det norske lasteskipet St. Petersburg er fremme i området og skal delta i letingen etter gjenstandene.
(NTB-Dagbladet)
De som leter må ikke glemme at det er et hav av søppel i området: Indian Ocean Garbage Patch
er det slettes ikke umulig at det kan ha landet
på en øy i Stillehavet!

Flyeksperter sier at det er 634 flystriper hvor det forsvunnete flyet kan lande, men har man nå tatt med øyene i sydhavet? Under den andre verdenskrig bygget både japanerne og amerikanerne flyplasser på en rekke øyer i Stillehavet. Mange av dem er innenfor den rekkevidden man antar at MH370 kunne ha nådd med den bensinen flyet hadde. Mange av flyplassene har blitt lagt ned, men flystripene er der enda og flere av dem er store nok til at en Boeing 777 kan lande med flaks og dyktighet.
   Med en slik avansert og mystisk kapring som man nå prøver å finne ut av er det jo godt mulig at det er mange folk som er innblandet - og ikke bare ombord i flyet!
   Med seriøs planlegging hadde de nok lenge før kapringen funnet ut hvor de skulle fly over havet for ikke å bli oppdaget av radarer. Funnet ut hvilke øyer med nedlagte flyplasser som hadde egnete rullebaner og minimalt med befolkning som kunne by på en trussel. De kunne ha plukket ut den mest egnete øya og dratt dit med skip fullastet av utstyr og hjelpere. I forkant av kapringen kunne de forberede og rydde flystripen, og satt opp nødvendig peilings- og landingsutstyr Og selvsagt hadde de med seg kamuflasjenett som kunne skjule flyet etter at det ble rullet inntil jungelen som omkranset rullebanen!

   La det være sagt at det nok er mer sansynlig at flyet har styrtet et sted i det indiske havet, men skal vi følge den offisielle tanken om det er er avansert kapring som har skjedd så kan man ikke se bort ifra at kaprerne har vært smarte nok til å gå lavt og snu flyet i motsatt retning for å avlede leteaksjoner! Da er isolerte og forlatte flyplasser i Stillehavet et tenkelig valg!

La oss se på noen øyer i Stillehavet som kunne egne seg for landing for MH370:

Angaur
Angaur
Angaur i Palau
Angaur (Ngeaur) er en øy i landet Palau i Mikronesia. Den er 8 km² stor og hadde i år 2002 en befolkning på 180. Rett etter at krigen var slutt 1945 bygget amerikanerne en flyplass på øya, men ikke lenge etter flyttet man de amerikanske militære flyaktivitetene til andre land/steder. Flystripen er 2.100 meter lang. De siste årene har den mest vært brukt som vei, men det faste dekket burde være godt nok. Vi har sendt e-mail til
administrasjonen i Palau for å høre om alt er i orden på Angaur.
   Vi har nå mottatt svar fra guvernøren for Angaur, men hun skriver de ikke har sett noe fly der (men det behøver jo ikke nødvendigvis betyr at flyet ikke er der, de få folkene på øya kan være kidnappet også).

Falalap
Falalap
Fais
Fais
Emirau
Emirau
Lihir
Lihir
Aua
Aua
Chuuk
Chuuk (Truk)
Pohnpei
Pohnpei
Guam
Guam
Bombetesting på Eniwetok
Eniwetok (bombetest)

(Klikk på bildene for å komme til øyene på Google kart!)
Falalap, Yap i Mikronesiaføderasjonen
Og på den ytre øya Falalap på den isolerte atollen Ulithi er det en flyplass som til nød kunne prøves. Flyplassen brukes enda, men det er ikke så ofte man har besøk. Den er litt kort, kun litt over 1000 meter, men en man desperat nok… Det bor rundt 400 mennesker på øya.

Fais, Yap i Mikronesiaføderasjonen
På den ytre øya Fais som ligger øst for hovedøya Yap er det en gammel flyplass. Den er 1000 meter lang, med fast dekke som er litt dårlig stand. Det bor rundt 200 mennesker på øya.

Emirau i Papua Ny Guinea
Amerikanerne laget to flystriper for bombefly mot slutten av den andre verdenskrig. De er 2.100 meter lange og fortsatt brukbare selv om de øya sjelden har besøk og da kun av småfly. Det bor mindre enn 500 mennesker på øya.

Lihir i Papua Ny Guinea
Lihir (Sanambiet) har en flyplass som ble bygget under den andre verdenskrig. Den er fortsatt i bruk og kan ta imot mindre jetfly. Det bor rundt 10.000 mennesker på øya, som er lite utviklet. Det spennende med Lihir er at det er en gullgruve på øya - den lille øya har faktisk en av verdens største gullreserver!

Aua i Papua Ny Guinea
Aua Island er en knøttliten øy, men den har en gammel flyplass som går tvers over øya. Foreløpig er det sparsomt med opplysninger om denne øya, menneskene og flyplassen. Er flystripen laget av knust korall slik amerikanerne gjorde så er den fortsatt brukbar, selv om den nok er i minste laget for en Boeing 777!

Chuuk (Truk), Mikronesiaføderasjonen
Truk Lagoon var den japanske hovedbasen i Stillehavet under den andre verdenskrig. Det ble bygget ikke mindre enn fem flyplasser. De fleste er i dag nedlagte. Da de ble bombet av amerikanerne er det usikkert om flystripene (bortsett fra den på hovedøya) kan brukes i dag - det er vanskelig å finne mer informasjon.

Pohnpei (Ponape), Mikronesiaføderasjonen
Japanerne bygget to flyplasser på øya under den andre verdenskrig. De er forlatte og det er usikkert om de kan brukes i dag.

Guam
I 1944 bygget amerikanerne to store rullebaner for sine B-29 bombefly på Guam. Anlegget Guam North Field ble ikke helt ferdigstilt, og til slutt forlatt i 1958. Flystripene er fortsatt relativt inntakte i dag selv om de ikke brukes, men er underlagt Anderson Air Force Base.

Engebi Island, Eniwetok Atoll, Marshalløyene
Da amerikanerne erobret den store atollen Eniwetok i Marshalløyene så utvidet og forbedret de den japanske flystripen som var der. Etter krigen ble basen lagt ned, men amerikanerne testet sine atombomber på atollen i perioden 1948-1951. Atollen ble forlatt på grunn av radioaktiviteten og størstedelen av atollen ligger øde.

Forlatte amerikanske flyplasser i det nordlige Stillehavet.
Nord-Stillehavet er strødd med forlatte flyplasser og andre militære installasjoner, mange på små atoller. I dag er det meste av infrastruktur borte, men rullebanene står som en stille påminnelse om de kampene som en gang raste der.
Les mer og se bilder på engelsk-språklig side.


Hva tror du? Kanskje du har noen tanker rundt dette?
Vi tar gjerne imot tips når det gjelder
Malaysia Airlines MH370 mysteriet, spesielt hvis det har tilknytting til Stillehavet!
Vi gleder oss til å høre fra deg, send en email til terje@sydhav.no!

For vår artikkel om Amelia Earhart-flymysteriet - klikk her
For vår artikkel om mystiske Wonder Island - klikk her
For våre andre mysterie-artikler
- klikk her


Under kan du lese innsendte meninger og ideer:

Det driver vrakgods:
http://edition.cnn.com/2016/11/02/asia/mh370-crash-landing-report/index.html
Dag Follestad
The key to find out the truth is actually Boeing’s ‘Uninterruptible Autopilot System‘.
Daniel Hellwege
Jeg tviler både på kapring og brann. Det skal så og si være umulig å gjennomføre kapring i 2014! At det ikke blir sendt ut et eneste nødsignal burde jo tyde på at ikke brann er årsaken heller.
Piloten var en meget erfaren flyger ja, men han hadde problemer med forholdet før flyturen. For alt vi vet, kan fyren ha vært dypt deprimert, og dratt med seg hele flyet i havet med vilje.
Håper så inderlig vi får svar en dag på hva som skjedde. Jeg har tenkt og tenkt men ingenting gir mening.
Fredrik
Selvsagt kan flyet ha styrtet i havet ved et uhell, eller ved slutt på drivstoff. Men hvem ville satt kursen mot sydpolen?
Dette virker mer som en godt planlagt kapring. Som deg så tror jeg at de hadde en plan om et sted å lande. Da er det jo også flere forlatte øyer i det Indiske hav som Cocos-Keeling, Chagos - gruppen. Store ubebodde (fraflyttede) atoller. Jeg seilte innom i 1978. Da var innbyggerne fordrevet av en eller annen grunn.
Dag Follestad



Kom med flere tips/innlegg, folkens!