Påskeøyas
mysterier:
Hvem lagde statuene?
Stauene på Påskeøya er fortsatt et mysterium
på tross av
Thor Heyerdahls ekspedisjoner og arkeologenes teorier: Hvem var
det egentlig som lagde dem, hvorfor gjorde de det, hvordan fikk
de fraktet dem over øya og hvordan fikk de reist dem?
Påskeøya,
en av de mest isolerte stedene i verden. En liten vulkansk øy, en
prikk i havet langt i fra nærmeste land. 1200 kilometer fra Tahiti,
7000 kilometer fra Sør-Amerika. Påskeøya, statuenes øy. Mangfoldige
tonn tunge, noen står på restaurerte plattformer, noen begravd i jord
til halsen, noen fortsatt fast i fjellet de ble hogget ut av. Hvem
lagde dem? Hvorfor? Hvor kom steinhoggerne fra? Og hvor ble det av
dem?
De
første hvite
Den
første europeer som kom til øya, etter hva vi vet, var den nederlandske
oppdagelsesreisende Jacob Roggeveen, som landet med sine tre skip
påskemorgen i 1722 . Han fant en øy hvor gigantiske steinstatuer sto
på rekke og rad med ryggen mot havet. Statuene ble voktet av prester
som var like hvite som nederlenderne, med deformerte øreflipper som
var gjennomhullet og trukket ned mot skuldrene.
Den neste som ankom øya var Gonzáles i 1770, og
han oppdaget at folkene på øya hadde et skriftspråk. Da den berømte
engelske sjøkaptein Cook gikk i land fire år seinere var mange av
statuene veltet, og det virket som om levevilkårene på øya hadde forandret
seg - den var tørr og lite fruktbar. Den innfødte Cook hadde med seg
fra Tahiti som tolk forsto lite av språket, det eneste han klarte
å tolke var at statuene var reist for avdøde høvdinger. Stadig flere
hvite skip kom innom Påskeøya, nå som den var kommet på kartet. Etter
som årene gikk oppdaget man at stadig flere statuer var veltet. Da
de første misjonærene kom i 1864 lå alle statuene på bakken, med ansiktene
inn mot land.
Det var ikke bare øya og statuenes tilstand som
forandret seg. Da Roggeveen gikk i land var det mange tusen innbyggere
på Påskeøya, men i 1877 var det kun 111 øyboere igjen. De hvite brakte
med seg sykdommer som øyboerne ikke hadde noe immunforsvar mot og
dessuten dukket slavehandlerne opp i sine skip for å røve folk vekk
til gruvene i Sør-Amerika.
Legender
Den
mest kjente legenden tolkes slik at Påskeøya ble befolket av kong
Hatu Matoa og hans folk, som kom seilende i kanoer fra øya Hiva i
vest. En annen legende sier at Tuu-ko-ihu kom seilende til Påskeøya
i fra øst, og mange legender i sydhavet sier at deres forfedre kom
over havet fra øst. Legender i Sør-Amerika sier at en høvding og gud
som het Kon Tiki seilte ut på havet og forsvant mot vest. Nyere legender
på Påskeøya sier at den halvøya som kalles Poike var det siste tilholdsstedet
for langørene, som var de opprinnelige beboerne. De andre på øya,
kortørene, ble tvunget til å hjelpe langørene med å reise statuene,
men gjorde opprør da man forlangte at hele halvøya Poike skulle renses
for stein. Langørene lagde en forsvargrav mellom halvøya og resten
av Påskeøya, men kortørene kom seg rundt på grunn av forræderi. Det
ble satt ild på vollgraven og langørene kastet nedi. Kun et par av
langørene skulle ha overlevd.
Forskning
Selvsagt
har Påskeøyas gigantiske statuer tiltrukket seg arkeologene, men isolasjonen
langt ute i havet har gjort at det faktisk fortsatt er nye arbeid
igjen før man kan si at øya er så grundig undersøkt som det er ønskelig.
De første oppdagelsesreisende, som Roggeveen og
Cook, gjorde dessverre ikke noe alvorlig forsøk på å utforske øya,
så alt man har ifra det holdet er deres beretninger og noen tegninger.
Mer seriøse undersøkelser ble gjort av Thomson i 1886, Routhledge
i 1914-15 og Metraux/Lavachery i 1934-35, men den vel hittil største
og mest kjente utgravingen ble gjort av Thor Heyerdahl i 1954-55.
I de seinere år har det vært flere utgravinger, og det norske Kon
Tiki museet har nesten løpende undersøkelser på øya.
Hva har man funnet?
- På alle kanter så jeg et stort antall svarte kolonner langs kysten,
sa kaptain Cook. Selvsagt har man funnet statuer,
som kalles moai. Da den mer moderne arkeologien tok fatt var statuene
veltet, men man fant mengder av dem. Hittil mer enn åtte hundre. Moaiene
varierer i størrelse, fra to meter til den største på over 20 meter
og omtrent 150 tonn! Ikke bare langs kysten, men også i kraterskråningene
til den store vulkanen Rano Raraku og andre steder. Noen helt ferdige,
andre fortsatt fast i vulkansteinen de ble hogget av. De klassiske
statuene vi kjenner fra bildene er alle ganske like i utseende, men
Thor Heyerdahl fant også en annen type statuer. Mindre, mer forvitrede
og høyst sannsynlig eldre. Statuer som minner mye mer om kunsten i
Peru før inkaenes tid, som for eksempel mannen med skjegget og bøyde
bein.
En spesiell type statuer man har funnet er ikke
laget av stein, men av tre. De blir kalt moai kavakava, og de finnes
det bare tredve av. Det er smale og ganske små statuetter skåret ut
av stammen på en sjelden busk, som ifølge tradisjonen skal representere
forfedrenes ånder. De er ansett å være yngre enn de store moaiene.
På bildene fra Påskeøya vil man se at moaiene er plassert på store
steinplattformer, som kalles ahu. Restaureringen av ahunene (det finnes
over 240 av dem) og plasseringen av moaiene ble gjort i vårt århundre,
for ikke så mange år siden. En steinstruktur man også kaller en ahu
er Vinapu. Her er de store steinblokkene omhyggelig polert og tilpasset
så nøye til hverandre at man ville ha fått problemer med å lage noe
tilsvarende i dag. Vinapu minner mye om steinplattformer og gamle
byggverk i Sør-Amerika.
De berømte tretavlene er et annet funn fra Påskeøya.
I 1864 skrev den franske lekmisjonæren Eugène Eyraud at han i alle
husene hadde sett hundrevis av tretavler og staver med innrisninger
som lignet hieroglyfer. Tavlene var "tapu", hellige og forbudte. To
år seinere var det bare en håndfull av tavlene igjen, resten var brent,
ødelagt eller gjemt bort i øyas mange huler. I dag kjenner man bare
til 25 slike tretavler, rongorongoer. På tross av mange forsøk opp
gjennom årene har ingen klart å tyde tegnene, selv ikke moderne datamaskiner
har klart å knekke koden.
På sørspissen av øya har man funnet det man kaller
fuglemennenes by, Orongo. Den består av omtrent førti lave steinhus,
med en gruppe på 150 hellerisninger i klippene nær "byen". Man kaller
der fuglemennenes by fordi man har historier som forteller at her
bodde krigerne som hvert år svømte ut til den lille holmen Motu Nui
for å hente fregattfuglenes første egg. Den som kom tilbake med det
første egget ble "fuglemann" for et år, noe som var en stor ære.
Dateringer
Selvsagt
har man prøvd å plassere moaiene og de andre funnene på Påskeøya i
tid. Nyere karbondateringer viser at Påskeøya i alle fall var bebodd
i år 380 e. Kr, noe som er omtrent tusen år tidligere enn man tidligere
antok. En C-14 datering viser at billedhuggerne som laget de klassiske
moaiene enda var i arbeid i omtrent 1470, mens de eldste dateringene
i fuglemennens landsby bare går tilbake til det 15. århundre.
I de seinere år har man foretatt såkalte DNA-analyser
- studier av arvestoffer - i beinrester over hele Stillehavsområdet.
Disse undersøkelsene tyder på at de opprinnelig beboerne på øyene,
også Påskeøya, kom fra Sørøst-Asia. Thor Heyerdahl har påpekt at man
da må være sikre på at man tar prøver av beinrester som er gamle nok,
noe som er vanskelig å finne, spesielt på Påskeøya hvor han mener
de opprinnelige beboerne kremerte sine døde.
Teoriene - de spennende og de mindre spennende
De
første europeiske oppdagelsesreisende nærmest nektet å tro det de
så: - Vi kan ikke fatte hvordan disse øyboerne, som ikke har noen
forstand på mekanikkens lover, har kunne reise disse veldige blokkene,
sa kaptein Cook.
Men statuene var der og er der - pluss et
skriftspråket som ingen kan forstå.
For det første: Hvor kom menneskene fra?
Den mest kjente teorien er selvsagt den vi har fra Thor Heyerdahl,
som gikk så langt som å seile fra Peru til Polynesia i en liten balsaflåte
for å bevise at folkene på Påskeøya og mange av de andre øyene i sydhavet
kunne komme fra Sør-Amerika. Han støtter også sine teorier på gamle
legender, viser til planter som kun gror på øyene og i Sør-Amerika
og peker på likhetene mellom statuer og byggverk han har undersøkt
både i Stillehavet og Sør-Amerika.
Andre forskere hevder at beboerne på Påskeøya kom
fra Polynesia i vest. At de var et folkeslag som opprinnelig kom fra
Sørøst-Asia, og som gjennom århundrene, via Papua Ny Guinea, spredde
seg ut på alle de polynesisk øyene - helt til New Zealand og Hawaii.
Disse forskerne støtter seg på språkforskning, arkeologiske funn som
leirkrukker og nå også DNA-tester.
Thor Heyerdahl sier at det ikke er noen store motsetning
mellom disse forskerne og han, for han hevder at det har foregått
flere migrasjonsbølger i Stillehavet og at samferdselen mellom øyer
og kontinenter har vært langt mer utbredt enn det man tidligere antok.
En annen og litt mer spesiell teori går ut på at
folkene på Påskeøya har sammenheng med det spanske skipet San Lesmems
som forsvant nær Tahiti rundt 1536. Legendene sier at de baskiske
sjømennene som overlevde blandet seg med polynesierne og at de sammen
med etterkommerne prøvde å seilte tilbake mot Europa, for aldri å
bli sett igjen. Poenget her er at man i genetiske tester av de innfødte
med reneste blod på Påskeøya skal ha funnet baskiske gener!
Når vi så er over på litt mer fantastiske teorier
så får vi vel nevne de fleste av dem: Kontinenter som er sunket i
havet, en tapt sivilisasjon, en gullalder som degenererte, en miljøkatastrofe,
en kamp mellom folkeraser, guder fra verdensrommet, kjemper og ånder…
Hva er sant, hva har utspring i sannhet og hva er ren
fantasi?
Av
Terje Dahl
Til
mysteriesiden om Påskeøya, klikk her
For å lese legenden om Hotu Matua, klikk her
For å lære mer om Påskeøya, klikk her
For å lese våre artikler om statuene i sydhavet , klikk
her |