 |
|
|
Klimaflyktninger
i Australia
og New
Zealand:
- Faller sydhavets
klimaflyktninger inn i den vestlige verdens levemåte?
Kjører
de ikke bil? Reiser de ikke med fly? Eller gjør de akkurat
det som de anklager den vestlige verden for. Det som gjorde at de
måtte flytte fra sine egne land: Skape klimaendringer gjennom
utslipp av klimagassen CO2!
Under
en avtale mellom Tuvalu og Australia får opp til 280 tuvaluanere
lov til å flytte til Australia hvert år. Avtale ble underskrevet
iår, 2025, og ble omgående veldig populær i Tuvalu
over 4000 mennesker søkte umiddelbart. Avtalen
kom istand
fordi Tuvalu består av panneflate atoller som trues med å
forsvinne under havet på grunn av den
|
Klikk
bildene for info.
|
 |
|
Tuvalu synker
|
 |
|
Hovedøya Funafuti
|
|
|
|
New Zealand
|
 |
|
Vi flyr mer og mer
|
|
|
|
António Guterres
|
| |
|
|
|
|
menneskeskapte
globale oppvarmingen.
Annen
verden
Det er en helt annen verden øyboerne finner seg i. De kan ikke
fiske, plukke brødfrukt og dyrke sin egen rotfrukt taro. De
bli dratt inn i den vestlige verdens levemåte enten de
vil eller ei. De kan ikke rusle til sin taroåker eller kaste
ut fiskesnøret utenfor boligblokken. De må kjøpe
poteter og ris og fange fisken i butikkenes frysedisk!
Avhengig av bil
Det er også vanskelig med offentlig transport mange steder,
så man er så godt som avhengig av å ha bil
med de CO2-utslippene som skaper klimaendringene! Og siden Tuvalu
fortsatt ikke er under vann, så er det nok mange som vil besøke
slektninger som fortsatt bor der fordi de ikke har fått «flyttebilletten»
- og da må det jo bli med fly. Det går ingen passasjerskip
skip fra Australia til Tuvalu.
New Zealand
New Zealand har ikke en formell avtale som Australia når det
gjelder klimaflyktninger, men tar imot folk gjennom vanlige immigrasjons-avtaler.
Dise avtalene er kritisert for å ikke være tilstrekkelige,
men det er nok lettere for folk fra Tuvalu og de andre klima-truete
landene fordi de allerede har slektninger som har migrert.
Tradisjonell mat
Når det gjelder fiske og tradisjonell mat så er situasjonen
omtrent som i Australia, og også i New Zealand så er transport
ikke så lett hvis man ikke har egen bil. Men studier viser at
folk fra sydhavsøyene har bærekraftig bilbruk enn de
andre i landet. Det er færre som eier egen bil så man
sitter på med andre. De kjører også kortere avstander,
så totalt sett så har de nok mindre CO2-utslipp fra bilkjøring.
Tilbake
Et problem når det gjelder CO2-utslipp er nok det samme som
i Australia: At klimaflyktningene gjerne vil dra tilbake til sine
tidligere land for å besøke de som fortsatt bor der,
og se sine røtter - og da er man nødt til å reise
med fly.
«Økonomisk utvikling»
Både i Australia og New Zealand så er jo «økonomisk
utvikling» så viktig det at alle tjener mer og
mer penger. Det gjelde selvsagt også bil-firmaene som annonser
for å få deg til å kjøpe en ny bil
samt reisebyråene og flyselskapene som annonserer over fote
for å få deg til å fly mer og mer.
Kode rød
Klimaendringene er her og nå og vi har blitt advart av
FNs António Guterres om at det er kode rød for menneskeheten.
Mange land har underskrevet på at de skal redusere bruk at fossilt
brennstoff, som jo skaper utslippene, også Australia og New
Zealand, men likevel så går det feil vei. Ja, vi slipper
ut stadig mer CO2, og temperaturen på kloden stiger raskere
enn klimaforskerne hadde fryktet.
Rop høyere
Politikere fra sydhavsøyene: Ikke la dere friste av penger
fra land som Norge, som har gjort seg rike på salg av olje og
gass. Det er avlat som ikke vil redde landene eller kloden vår!
Rop høyere om klimaendringene og landene som forsvinner.
ROP HØYERE - MYE, MYE, MYE HØYERE!!
Av
Terje Dahl
28/10-2025
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten
til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra
Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske
stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her
for å lese om e-bok og bestille.
Klikk
her
for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|
|