|
Det
er jo flott med stadig flere elektriske biler, men storinnkjøp
av fly ødelegger jo CO2-regnskapet!
Norge
har skrevet under på at vi skal redusere utslippene av karbondioksid,
CO2, så da er det jo flott at vi nå har så mange
elektriske biler, men når et norsk flyselskap bestiller 80
fly så går jo vinningen opp i spinningen!
De elektriske
bilene utgjør nå en stor del av bilparken i Norge. Ved
slutten av 2024 var det registret nesten 789 000 elektriske personbiler
i Norge. Ja, for første gang var det nå
|
Klikk
bildene for info.
|
 |
|
Troll
biler
|
|
|
|
Think
bil
|
 |
|
Gro Harlem Brundtland
|
|
|
|
CO2-utslipp
globalt
|
 |
|
Vi
flyr mer
|
 |
|
Tuvalu
drukner
|
 |
|
António
Guterres
|
| |
|
|
|
|
flere
elektriske biler enn bensinbiler på de norske veiene. Så
det betyr jo at vi får mindre utslipp av CO2
enn tidligere i Norge, men ser vi på det totale bildet så
er det litt annerledes.
Kina
Bilene lages ikke i Norge, men i Kina og andre land som har store
CO2-utslipp under produksjonen. Så skal jo bilene fraktes til
Norge, med skipsfart som også står for utslipp, og så
til forhandlere med lastebiler som gjerne også har utslipp.
Vi laget jo engang biler i Norge, er det ikke på tide med det
igjen? Elektriske denne gangen, med mer suksess enn forsøkene
Troll og Think?
Vannnkraft
Når det gjelder strømforbruket så har jo Norge
mest elektrisk strøm fra vannkraft, ikke kullkraft. Vi eksporterer
også strøm, men vi importerer også elektrisk strøm
i perioder - og det er ingen garanti for at den strømmen ikke
kommer fra forurensende kullkraftverk i Russland!
Brundtlandkommisjonen
Ifølge Verdenskommisjonen for miljø og utvikling, den
såkalte Brundtlandkommisjonen, så skulle jo de vestlige
land redusere energiforbruket med minst 50 prosent, men det har ikke
gått den veien - i Norge og andre land bruker man nå langt
mer elektrisk strøm enn tidligere!
80 fly
Vi
leser i nyhetene at Norwegian bestiller 50 Boeing 737 og 30 Boeing
737 MAX 8, en total bestilling på hele 80 fly.
- Denne bestillingen er en milepæl, er inngått på
attraktive vilkår, og sikrer at vi øker flåten
på en måte som støtter våre planlagte vekst-
og bærekraftsmål, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Vel, det er nok mulig at bestillingen støtter
planlagte vekstmål, men hva med bærekraftsmål? Flyene
slipper ut store mengder med CO2, noe som ikke akkurat er bærekraftig!
Rekordhøyt
Vi nordmenn flyr mer og mer, med et rekordhøyt antall reiser
i 2024 på 32,4 millioner, en økning på 6,9 prosent
fra året før. Ja, Norge er et av landene i Europa
der innenriks flytrafikk er mest utbredt! Og vi flyr jo ikke bare
innenlands, vi fly også mer til utlandet enn tidligere.
Flytrafikken
Flytrafikken sto for 2,5 prosent av de globale CO2-utslippene,
og utgjorde nesten 1 milliard tonn CO2 i 2019. Den reelle oppvarming-effekten
fra flytrafikk er mye høyere enn det som fremgår av utslipps-statistikk.
Dette er blant annet fordi utslippene skjer i høye luftlag
av atmosfæren. Ny forskning viser at klimaeffekten
fra høyere luftlag kan være hele tre ganger så
høy som offisiell statistikk.
Drivhuseffekt
Vi har enda ikke tallene for 2024, men vi vet jo godt at utslipp av
CO2 fra fly er med å gi en varmere og varmere klode. Vi ser
at is smelter og gir øke drivhuseffekt, vi ser havene stiger
og truer med å drukne land, vi ser at tørke og branner
herjer mange steder. Ja, i Norge var det tropenetter i Nord-Norge
nå i september! Ja, så langt i år er 2025 det varmeste
året registrert noensinne, ifølge Meteorologisk institutt.
Kode rød
Vi har allerede klimakatastrofer som dreper tusenvis av mennesker
hver uke, og det er nok bare starten. FNs generalsekretær António
Guterres har sagt det er kode rød for menneskeheten, og med
en Donald Trump i USA som igjen benekter at vi har menneskeskapte
klimaendringer, så kan det går raskere enn vi aner.
Skremmende
Det er skremmende det som skjer, men hvor når skal vi våkne
opp og handle? Når det er for seint?
Av
Terje Dahl
01/10-2025
|