-
Hvilke konkrete planer foreligger for reduksjon av skadelige klimagasser?
|
Terje Dahl
|
Norges miljøvernminister Helen Bjørnøy svarte
på vår redaktør Terje Dahls utfordring, men nå
vil han
gjerne få mer enn luftige løfter! Her er hans nye brev,
som avsluttes med 15 konkrete spørsmål:
Kjære miljøvernminister!
Tusen takk for fyldig svar! Det er godt å høre at miljøvernministeren
og resten av regjeringen helt enige med meg i at menneskeskapte klimaendringer
er en av de største utfordringene vi står overfor. Men
på den annen side er det jo da både forundrende og skremmende
at dette likevel ikke er den altoverskyggende posten på regjeringens
program - og at statsministern ikke engang har svart på min
henvendelse!
|
Helen
Bjørnøy
|
Miljøvernministeren
sier at hun er overbevist om at internasjonalt samarbeid er den eneste
farbare veien å gå for å redusere utslipp av klimagasser,
og at Norge skal arbeide for et mer omfattende og ambisiøst
klimaregime med kraftige reduksjoner i klimagass-utslippene. Flott!
Tidligere norske regjeringer har jo vært flinke til å
si vi skal kjempe for klimaet, men dårlige til å legge
fram konkrete forslag. Det er godt å høre at det nå
skal bli en endring på dette, og det hadde derfor vært
veldig hyggelig å få vite hvilke forslag Norge vil legge
på bordet under den neste internasjonale miljøvern-konferansen.
Det er også flott at regjeringen vil arbeide for at store utslippsnasjoner
som USA, Australia, Kina, India, Mexico, Sør-Korea og Brasil
skal inngå forpliktende samarbeide om utslippsreduksjoner. Jeg
syntes dette er en veldig ambisiøst målsetting, og er
veldig spent på hvordan den norske regjeringen tenker seg at
Norge kan påvirke så store nasjoner til å forplikte
seg til redusere sine utslipp!
Det
er også utrolig spennende å høre at regjeringen
har som mål å få redusert de nasjonale utslippene
av klimagasser med 50-80% innen 2050. Hittil har de norske utslippene
økt ganske så jevnt og trutt fram til i dag, og en
reduksjon i den størrelsesordenen må nødvendigvis
bli dramatisk, med store konsekvenser for det norske samfunnet!
Jeg kan dessverre ikke helt se for meg hvordan man kan få
dette til, spesielt når regjeringen gir stadig nye lete- og
boretillatelser på norsk territorie. Vanligvis har norske
regjeringer sagt at hvis man har lett og funnet, så må
man utvinne. Tenker miljøvernministeren og regjeringen nå
på nekte oljeselskapene å pumpe olje selv om man har
gitt dem tillatelse til å lete (og bore)? Eller vil man kreve
at det ikke i det hele tatt skal forekomme utslipp av klimagasser
under produksjon av olje- og gass, verken fra eksisterende eller
kommende produksjon? Har man forhørt seg med olje- og gass-industrien
om hvordan den vil forholde seg til slike tanker og krav?
En
dramatisk reduksjon av våre nasjonale utslipp vil påvirke
mange områder innen vårt samfunn og vår nasjonaløkonomi.
Jeg lurer for eksempel på hvordan man kan få en 50-80%
reduksjon av nasjonale utslipp med bygging av gasskraftverk. Selv
med eventuell 100 prosents rensing av CO2 brukes jo den elektriske
strømmen til noe, dessverre ofte til forurensende industri
som således vil øke sin produksjon og egne utslipp
av drivhusgasser. Tenker man på å bygge ned norsk industri?
Hva vil man da gjøre med de arbeidsplasser som går
tapt?
Biler og fly står for en stor del av våre
nasjonale utslipp av klimagasser, og jeg er spent på hvordan
regjeringen tenker seg en kraftig reduksjon av disse. Jeg ser for
meg at man kan forlange en økt rensing av utslippene, men
dette vil ikke være nok siden vi stadig opplever en kraftig
øking i både fly- og biltrafikk. Vil man stille krav
til utenlandske bil- og flyprodusenter? Vil man nekte utenlandske
fly og biler som ikke har tilstrekkelig rensing å komme til
Norge? Når det gjelder egne utslipp så er det jo også
gjerne slik at utbygging/nybygging av flyplasser og veier øker
trafikken og utslippene - vil miljøvernministeren gjøre
noe med dette. Nekte videre utbygging eller starte nedbygging av
veier og flyplasser?
Jeg
er også interessert i å høre hvordan miljøvernministeren
tenker at kraftige reduksjoner i utslipp av drivhusgasser i de store
landene kan unngå å påvirke det norske samfunnet
i det mange vil syntes er en negativ retning. Ta for eksempel biler,
fly, mobiltelefoner og datamaskiner. Disse "nødvendige"
produktene lages i utlandet, og man må regne med at produsentene
må sette opp prisene dramatisk hvis man krever en kraftig
reduksjon av drivhusgassutslipp. Er det norske samfunnet forberedt
på det? Hvordan vil for eksempel dyrere datamaskiner påvirke
det norske skolevesenet og det norske arbeidslivet? Eller hva vil
folk flest si til 50-80 prosents dyrere biler og mobiltelefoner?
En annen mulighet er jo at man tvinges til å
redusere sin produksjon, noe som også vil kunne medføre
høyere priser. Hvis fabrikker i utlandet må redusere
sin produksjon så kanskje det også vil gå ut over
den norske økonomien fordi man bruker norsk olje og/eller
gass for å kunne produsere - man må redusere innkjøpene!
Siden
miljøvernministeren sier Norge skal være en pådriver
for en global klimaavtale så er jeg svært interessert
i å få høre hva man mener dette vil medføre
for den norske og internasjonale økonomien, og om man er
forberedt på konsekvensene. Økende forbruk og stadig
økt handel med utlandet - det er jo slik hele verden er bygget
opp i dag. Mindre forbruk medfører nedgangstider. Har miljøvernministeren
og den norske regjeringen spurt seg selv om det finnes noen land
i som frivillig gå med på en reduksjon av brutto nasjonalprodukt?
Er den norske regjeringen og de norske velgerne klar for reduksjon
av det norske? Hvis for eksempel Kina skal pålegges å
redusere sine klimautslipp, som i dag øker kraftig fordi
man ønsker økt handel med resten av verden, vil det
nødvendigvis bety dyrere produkter - også for oss i
Norge.
USA har sagt rett ut man ikke har råd til
å underskrive Kyoto-avtalen, og de utslippsreduksjonene den
avtalen vil pålegge landene er jo alt, alt for små til
å hindre de "uopprettelige miljøproblemene"
som Soria Moria erklæringen omtaler. Har Norge råd til
at de store nasjonene tvinges til kraftige utslippsreduksjoner:
Har man vurdert hvordan de tiltak som skal til for å stoppe
de skadelige klimaendringene vil påvirke norsk gass- og oljeeksport
- og følgelig det norske velferdssamfunnet? Jeg syntes det
utrolig modig, på grensen til overmodig, av miljøvernministeren
å garantere at Norge skal være en pådriver for
en global klimaavtale som monner! Men lykke til!
Til
slutt vil jeg bare påpeke at stadig flere land nå får
føle følgene av klimaendringer forårsaket av
fossile brennstoff, og at flere og flere mennesker må gjøre
som undertegnede: Flytte fra det hjemmet man har bygget opp for
å overleve. Norge er en av verdens største gass- og
oljeeksportører og jeg lurer derfor på i hvilken grad
miljøvernministeren og den norske regjeringen føler
et ansvar. Når det gjelder for eksempel narkotika så
er det jo gjerne slik at produsentene av de skadelige stoffene er
like ansvarlige som selgere og forbrukere. Føler Norge ansvar
for at millioner av mennesker påvirkes av den skadelige globale
oppvarmingen, føler regjeringen et ansvar for at norsk gass-
og olje (og kull) er med på å tvinge mennesker vekk
fra sine hjem? Har man i så fall planer for hvordan man kan
hjelpe disse?
Jeg har
skissert noen av mine tanker over, men håper at jeg kan få
konkrete svar på følgende spørsmål:
1. Hvilke konkrete forslag vil Norge legge fram på kommende
internasjonale klimakonferanser for å få til kraftige
reduksjoner av klimagassutslipp på globalt nivå?
2. Hvilke konkrete planer har Norges regjering for å påvirke
USA, Australia, Kina, India, Mexico, Sør-Korea og Brasil til
å inngå forpliktende samarbeide om utslippsreduksjoner?
3. Hvordan ser den norske regjering og miljøvernministeren
på konklusjonen fra Verdenskommisjonen for Miljø og Utvikling,
ledet av Gro Harlem Brundtland, om at verden må halvere sitt
en energiforbruk - og hvordan påvirker dette Norges utenriks-
og innenrikspolitikk?
4. Har miljøvernministeren diskutert med olje- og energiministeren
hvilke konkrete tiltak som trengs innen norsk olje-, kull- og gassindustri
for å redusere egne uslipp med 50-80 prosent innen 2050 - hvilke
tiltak er i så fall planlagt?
5. Har miljøvernministeren noen konkrete planer for å
påvirke beslutninger når det gjelder utbygging (redusere
takten eller forslå nedbygging) av veier og flyplasser? I så
fall på hvilken måte - eller hvorfor ikke. Har man andre
konkrete tiltak for utslipps-reduksjoner?
6. Har miljøvernministeren noen planer for å informere/påvirke
utenriksdepartementet, slik at Norge kan motta og/eller klimaflyktninger
- mennesker som ikke lenger kan leve i sine land på grunn av
de skadelige klimaendringene?
7. Har miljøvernministeren diskutert med justisministeren hvilke
legale konsekvenser det kan medføre at norsk olje, kull og
gass er med på å ødelegge levevilkårene for
mennesker i andre land?
8.
Har miljøvernministeren informert forsvarsministeren om at
hvis man ikke klarer å stoppe de skadelige klimaendringene så
vil det kunne bety nye kriger hvor Norge sansynligvis blir involvert
- og eventuelt lagt planer for hvordan man skal handle?
9.
Ungdommen i Stillehavet kontaktet tidligere statsminister Kjell Magne
Bondevik med en oppfordring om å begrense norsk oljeutvinning
fordi de ikke ønsket å være en utryddingstruet
art. Har man vurdert å begrense norsk utvinningstakt og/eller
stoppe leting etter mer gass- og olje i inn- og utland? Finnes det
eventuelt noen tall som belyser dette og hvilke følger det
vil få for det norske velferdssamfunnet?
10.
Har miljøvernministeren tatt opp med finansministeren hva det
kan bety for norsk økonomi hvis de store landene går
inn for de globale avtaler om reduksjon av utslipp av klimagasser?
Og hva det vil bety for det norske velferdssamfunnet hvis man reduserer
norsk olje-, kull- og gassproduksjon? Hva var eventuelt konklusjonene?
11.
Har miljøvernministeren diskutert med kunnskapsministeren hvordan
eventuelt høyere priser på datamaskiner og annet nødvendig
utstyr hvordan vil påvirke utdanningssituasjonen i Norge, hvis
de store nasjonene må legge på sine priser fordi man må
redusere sine utslipp av drivhusgasser? Hva var eventuelt konklusjonene?
12.
Har miljøvernministeren tatt opp med nærings- og handelsministeren
hvilke følger det
Artiklen:
Avgrunnen neste!
-
Vi øker farten mot avgrunnen. Og vi gleder oss over at
reisen - for de rike samfunns vedkommende - gjennomføres
med stigende komfort.", sa Kåre Willoch - for snart
ti år siden. De som i løpet av det siste året
har fulgt med når det gjelder klimaendringene vet at vi
nå er farlig nær siste holdeplass!
Les kronikken, klikk her
|
Regjeringen
utfordres:
Vi har nå sendt en e-mail til alle våre regjerings-medlemmer,
og bedt dem skrive sine synspunkt - både som politikere
og privatpersoner.
Les mer |
Miljøvernministeren
svarer:
For å komme rett til miljøvern-ministerens
svar -
klikk her |
KlimaNytt
spør Terje Dahl:
-
Er klimaendringene så alvorlig som du hevder?
Les mer |
vil få
for Norges rolle i internasjonal handel hvis flere av verdens store
nasjoner må redusere sine inntekter og sette opp prisene på
sine varer på grunn av internasjonale forpliktelser om å
redusere
utslipp av drivhusgasser? Hva var eventuelt konklusjonene? Eller -
hvorfor ikke?
13. Hvordan ser miljøvernministeren på det at de andre
departementene henviser til miljøvernministeren om å
uttale seg om min artikkel "Avgrunnen neste!" selv om mange
av de sakene jeg tar opp i artikkelen helt klart vil påvirke
andre departementer enn miljøverndepartementet?
14. Har miljøvernministeren diskutert med statsministeren hvordan
framtidige reduksjoner av klimagasser på internasjonalt og nasjonalt
nivå kan påvirke Norge som nasjon - og spurt hvor når
han som statsleder vil gjøre departementene og det norske folk
forberedt på hvilke endringer vi kan forvente i norsk økonomi
og norsk velferd?
15. Har miljøvernministeren noen planer for hvordan Norge skal
takle de klimaendringene som i stadig større grad vil påvirke
vår nasjon - som hva vi skal gjøre hvis Golfstrømmen
svekkes i en slik grad at vårt klima blir betydelig forandret?
Vennlig hilsen
Terje Dahl
Hva
mener du?
Her
kan du sende inn din egen mening om denne artikkelen.
Under finner du de innsendte meningene.
Les
gjerne våre kronikker, klikk her
For redaktør Terje Dahls egne sider om klimaendingene, klikk
her
KlimaNytt - klikk her
|