|
|
Påskeøya:
Mangler statuene
mer enn bein?
I denne artikkelen vil vi titte nærmere på Påskeøyas
statuer, for det er så mye som ikke stemmer. Ikke bare har
de nordiske fjes, men kroppene mangler bein og hodene bakhoder.
De har syltynne "ører" som starter på toppen
av hodet og går ned ved øyekrokene. De røde
steinene på hodene ligner slettes ikke på hårfrisyren
man sier de forestiller. Kan det være mulig at statuene opprinnelig
hadde hår, skjegg og hodeplagg av andre materialer enn stein?
Statuene
på Påskeøya skal på det lokale språket
kalles for "alinga ora", som man sier betyr "levende
ansikter". Men ansiktene så ikke helt levende ut da de
første hvite oppdager øya: Statuene hadde øyehuler,
men ingen øyne! I 1979 satte arkeologer sammen biter av hvit
korall de hadde funnet ved en fallen statue, og en rund skive av mørkere
stein som også ble funnet gikk inn i puslespillet. Bitene viste
seg å være et øye med en pupill, og da man satte
inn øyet i statuens tomme øyehule fant man seg at det
passet. Plutselig kunne statuen se - den var på et vis blitt
et "levende ansikt"! Så langt arkeologenes funn og
forklaring, men man har etter det jeg vet ikke funnet stort flere
andre øyne - de øynene som er satt på plass i
mange av de gjenreiste
|
|
Moai
|
Tiki
|
statuene
til ære for turistens kameraer er hvitmalt sement! Hvorfor ikke?
Og hvorfor sier man at "alinga" på polynesisk betyr
ansikt? Betegnelsen på ansikt er gjerne "mata". "Alinga"
betyr i noen polynesiske språk det samme som det mer vanlige
ordet "talinga" - øre! "Levende ører"
- ikke ansikter!
Trill
runde
Hva
med forhistoriske statuer av stein som er funnet på noen andre
polynesiske øyer - har de øyne? Ja, det har de fleste
av dem - trill runde øyne som nærmest minner om briller,
men hugget ut i steinen - ikke innlagt. Skal man finne forhistorisk
steinstatuer med
innlagte øyne så må man dra østover - langt
av gårde -
|
|
Sumeriske
|
-
blå øyne |
som til
India og Egypt og ikke minst til det området
som ble kalt Mesopotamia, i dagens Irak. 5000
år f. Kr blomstret her den sumeriske
kulturen - som ofte kalles verdens første sivilisasjon. Sumerne
laget statuer med
innlagte øyne, øyne som ofte var runde, store. Oftest
med en pupill av samme steinsort som statuene på Påskeøya
- men av en blå variant som ikke finnes her.
Sumernes
statuer forestilte gjerne rikets første
konger, de man mente var halvguder - fordi de var barn som
gudene fikk med menneskene (skapelsesberetningen i den kristne bibelen
foreller
også
om gudenes
sønner - ja, Gud er i flertall - som fikk
barn med menneskenes døtre, men sumernes beretning er eldre).
Gudene kom ifølge sumernes legender fra stjernene, og disse
gudene var de som lærte dem å dyrke jorden og regne. Gudene
skal ha hatt seks fingre, noe man kan finne på enkelte eldgamle
steinstatuer, så man kan jo
spørre om det er derfor regnekunsten vi overtok fra sumerne
var
basert på sekstallssystemet!
Også
i Peru
Titter
man på statuer og malerier av faraoene (og deres koner og avkom)
i Egypt så vil man se at mange har hvit hud, lyst hår
og blå øyne (men av en eller annen grunn maltes
mennene
ofte med rødlig hud). Flere statuer har også innlagte
øyne, med blå pupiller. Undersøkelser
av mumien til faraoen
Ramses ll har bekreftet
at han hadde nordisk utseende og lyst hår - og var unormal høy
(over en halv meter
høyere enn
folk flest!) og gammel for sin tid. De første faraoene skal
ifølge legender ha kommet fra havet, og ble dyrket
som halv-guder. Også i Kina, mot Kaukasus-fjellene, har man
funnet forhistoriske mumier med nordisk utseende: De hadde med blå
øyne og lyst eller rødt hår - mange var svært
høye.
I
Peru kan man også finne innlagte blå øyne, men
ikke på steinstatuer etter det jeg vet. En nylig oppdaget 1700
år gammel mumie hadde en ansiktsmaske av tre - med innlagte
blå øyne. Det var i et gravkammer i hovedstaden Lima,
og mumien skal være en kvinne av wari-stammen som levde før
inkaene. I to kvinnelige mumier med blonde fletter som man fant i
Peru var også døde hodelus - og DNA fra dem tydet på
at de faktisk kunne komme fra områdene rundt Kaukasus-
fjellene!
Blå
øyne
-
Opprinnelig hadde alle mennesker brune øyne, sier professor
Hans Eiberg ved
Universitetet i København.
Han og andre vitenskapsmenn mener at de har klart
å spore opp opprinnelsen til de blå øynene - at
det var
en mutasjon som skjedde i Svartehavsregionen, nærmere bestemt
den nordlige delen av Pakistan for mellom 6.000 og 10.000 år
siden.
Og at de som ble til det vi kaller den nordiske rasen var mennesker
som utvandret herfra.
Hvis
statuene på Påskeøya forestiller mennesker med
nordisk utseende, så vil det ikke være utenkelig at de
hadde blå øyne. Det øyet man har funnet
på Påskeøya
har en rødaktig pupill, men det kan jo skyldes at det
|
Mumie i Peru
|
var/er
umulig å finne
blå stein på den lille øya!
Hårfrisyre
Hva
med håret? Den aksepterte teorien i dag er at de røde,
tilhogde steinene man mener har
stått på hodet av steinstuene forestiller hår. Man
sier
at de skal forestille det som var en vanlig hårfrisyre på
Påskeøya
da de første hvite ankom og laget tegninger av de innfødte:
En toppknute, "topknot". Vel, hvis steinene forstiller denne
toppknuten så
burde man jo lure på hvorfor man har plassert steinen opp-
|
|
|
Burde
jo ikke
|
ha
vært slik,
|
men
slik!
|
ned når
man
har restaurert falne statuer. Årsaken er sikkert at man har
funnet fordypninger i de røde vulkansteinene som ser ut til
å passe med
hodeformen til statuene - et hull som gjorde det lettere å holde
"håret" på plass. Men er det ikke merkelig at
de som har klart å lage de flotte ansiktsformene ikke klarte
å lage noe som minner mer om hår? Hvis det
skal forestille rødt
hår - kanskje det har vært noe i tillegg, et hodeplagg?
At den sylinderformete toppen av steinen har holdt hodeplagget
på plass?
Fantastiske
hodeplagg
De egyptiske faraoene og deres nærmeste undersåtter hadde
fantasiske
hodeplagg, noe vi ser av statuer og veggmalerier. Kan det være
at statuene på Påskeøya opprinnelig hadde noe
|
Farao
med
moai-ansikt!
|
tilsvarende,
men laget av et materiale
som har forvitret gjennom århundrene? Og at seinere befolkning
på øya etter beste evne har prøvet å lage
noe rødt de kunne plassere på steinhodene?
Selve hodeformen på statuene er ganske
merkelig. Ansiktene er jo flotte, selv med sine nordiske trekk, men
er det naturlig å anta at de som laget dem ikke visste hvordan
et menneskehode ser ut fra selve ansiktet og bakover? Bakhodene
mangler
jo helt! Og ørene - de er smale, firkantete "lister"
som ligger nesten i øyekroken og
starter ved toppen av hodet! Kaptein Cook skrev i sin rapport
fra besøket
på øya statuene ble voktet av prester som var like hvite
som
nederlenderne, med deformerte øreflipper som var gjennomhullet
og trukket ned mot skuldrene. Men kan et være at de prøvde
å kopiere statuene uten å være klar over ørene
på mange av statuene slettes ikke var ment å forestille
ører? At ørene opprinnelig
var "gjemt" under et hodeplagg?
Mange
av "ørene" er minner svært lite om ører.
De tynne
|
Heyerdahls team måler
|
|
Sumeriske |
listene
av stein har et lite hakk rett ved øyekroken. Kan det være
at de egenlig var slisser som gjorde det enkelt å plassere (gli
ned ovenfra) og holde på plass et hodeplagg med slissespor?
Nakkeformen på mange av statuene er heller
ikke særlig anatomisk riktig, men hadde statuene opprinnelig
et hodeplagg eller hår så ville formen gjøre det
langt lettere å holde tillegget på plass uten at nakken
var synlig! Og hva med den prominente haken - har det engang her vært
festet et skjegg? Kanskje statuene har sett enda mer levende ut?
Lettere
materiale
Faraoene
i Egypt hadde fantasifulle hodeplagg og kroner, men på deres
statuer var hodeplaggene hogget ut i steinen og ikke hengt på.
Det gjeldt også det merkelige skjegget som faraoene utstyrte
seg med. Skal vi finne forhistoriske
steinstatuer hvor man festet på hodeplagg eller hår må
man nok en gang til den sumerske kulturen i det
gamle Mesopotamia. Ikke bare festet de øyner til statuene,
men de hadde gjerne hår og skjegg
som var laget av et annet materiale enn stein. På de fleste
sumerske forhistoriske statuene er håret og skjegget blitt vekk
gjennom århundrene, men man kan se at de har hatt det en gang.
Når det gjelder Påskeøya så er det klart
det ville vært langt enklere å få på de høye
steinstatuene hår og/eller hodeplagg hvis det var laget av et
lettere materiale! Kanskje man brukte trevirke og flettet bark (polynesiere
i sydhavet lager den dag i dag gresskjørt av flettet bark)?
Kanskje dette var en medvirkende årsak til at trærne på
øya forsvant?
Hellig
lendeklede
De
som har tatt en nøyere titt på statuene på Påskeøya
vil også ha lagt
|
Kamera?
|
merke
til at armene og hendene ser litt merkelige ut. De har tynne armer
som ligger inntil kroppen og hendene har utrolig lange og tynne fingre.
Fingrene peker mot et område under navlen, mot det man kaller
en "hami" - som skal ha vært et hellig lendeklede.
Hvor man har fått det fra at dette skal forestille et lendeklede
er et stort spørsmål. Ingen form for lendekleder i sydhavet
har noen gang sett slik ut, etter det vi vet! Man sa tidligere at
de to forhøyete linjene i steinen på mange av statuenes
rygg forestiller et belte som holdt denne antatte mini-utgaven av
et lendekledet på plass, men det har man gått vekk fra.
Like greit, for "beltene" når ikke fram til denne
såkalte "hami'en" uansett! Tar man en titt på
bildet av en av statuene fra Thor Heyedahls utgravinger i 1956 vil
man kunne se at fingerspissene nærmest holder på et klart
avgrenset forhøyet firkantet område, som igjen hadde
en forhøyet sirkel med en rund fordypning på midten.
Ja, det ser faktisk mye mer ut som om et lite fotoapparat enn et lendeklede!
De uberørte statuene som Heyerdahls menn gravde seg nedover
til i 1956 er de som viser best hva som var i området ved fingrene,
for på alle de andre statuene er dette området sterkt
erodert. Eller har noen hogget det vekk med vilje?
|
Verdens eldste statue
|
Hvis
det ikke var et lendeklede moai'ene rørte med fingerspissene
- hva var det så? Forhistoriske statuer i sydhavet holder også
hendene på samme stedet - og det samme gjør eldgamle
steinstatuer verden over - til og med den nyoppdagete statuen som
skal være verdens eldste: 10.000 år gammel fra utkanten
av Mesopotamia-området. Det finnes noen arkeologer som sier
at de innfødte i sydhavet trodde kunnskapen satt i magen -
at de holdt seg på magen. Men kan det ikke være at det
som befant seg i dette området mellom hendene var så viktig
fordi det dreide seg om en kunnskap som gudene hadde? At de holdt
et instrument av noe slag? Ja, det virker jo som nevnt som om mange
av dem holder, eller har holdt, noe fysisk i hendene. Noen eldgamle
statuer i Tibet og andre steder i Østen holder det som kalles
en vajra i hendene, noe som skal ha vært et magisk våpen.
Navnet skal bety diamant eller lyn.
Jeg vil våge å påstå
at statuene i sydhavet og mange steder holdt noe i hendene, og utfordrer
forskerne til å finne ut hva det var (hadde statuene vært
av nyere tid kunne det jo vært Bibler, men ikke på statuer
i en tid da men ikke visste hva kristendom eller bøker var
- heller ikke kameraer)!
|
Moai med seks fingre
|
Seks
fingre
Fingrene
på statuene har ekstremt lange tynne, fingre - eller tynne fingre
med lange negler! Noe man ikke er helt enige om. Thor Heyerdahl oppdaget
et litt underlig fenomen - at noen av statuene hadde seks fingre.
Han valgte å se bort ifra dette som viktig, men skulle han nå
ha gjort det? Han burde ha husket at han hadde sett andre steinstatuer
i Polynesia
med seks fingre og steinstatuer i Peru med seks fingre!
Jeg syntes selv dette
|
Seks tær. Kiribati
|
fenomenet
var så spesielt at jeg har undersøkt bilder av forhistoriske
statuer fra mange steder - og jammen går fenomenet igjen verden
over! Noen
av statuene har også seks tær.
Litt underlig er det at arkeologen Georgia
Lee, som har bodd på Påskeøya i mange år,
skriver til meg at hun aldri har sett en statue på Påskeøya
med seks fingre, men at hun ikke ville bli overrasket over å
se en (moderne) trestatue med seks tær, fordi mange av øyboerne
i dag har seks tær!
T-skjorte
Tar
man en titt på basaltstatuen fra Påskeøya som
|
T-skjorte?
|
står
i Brittisk Museum så ser man at det er en tydelig uthevet linje
helt nederst på halsen - det ser ut som om moaien har på
seg en ganske så moderne t-skjorte! Vi har jo luftet spørsmålet
om statuene forestiller vikinger, men nå blir det nok litt for
sprøtt å si at dette her er en norsk viking i en t-skjorte
han erobret på motemessen i Paris! Men hvis statuen forestiller
en polynesisk innfødt som levde på 1400-tallet, så
blir det også litt rart: De innfødte brukte ikke noen
klesplagg på den tiden - ifølge forskerne. De første
oppdagelsesreisende som fant Påskeøya skrev jo at det
var lyshudete "prester" i kapper som passet på statuene,
men dette benekter altså arkeologene var tilfelle. Vel, mange
av statuene, også på andre polynesiske øyer, ser
ut til å ha en halslinning hogget i stein, så man bør
jo komme med en forklaring snart. Vikingbrynjer, egyptiske kapper,
kurgiske skinnklær
eller kanskje sumergudenes kapper med
store englevinger? Alle forslag taes imot med takk!
|
Restaurt
plattform
|
Ikke
noen bein
Mange syntes det er merkelig at statuene på Påskeøya
ikke har noen bein, spesielt siden en gammel legende sier at statuene
kunne gå!
Mange av moaiene stod/står på
plattformer langs kysten. Vel, det er jo slik at hvis du kommer seilende
over havet så vil du ikke se om statuene har bein eller ei før
du er så nære land at du hører brenningenes brus.
Men du vil ha oppdaget dem, som siluetter
av hoder og kropper, for lenge siden! Hvis statuene var plassert langs
kysten for å tiltrekke "guder" som kom seilende over
havet så trengte man altså ikke å lage bein som
ville gjøre de høye statuene så mye vanskeligere
å balansere på de plattformene - det holdt med kroppen
og hodet!
Hvorfor
moaiene på plattformene, på en nær, stod med ansiktene
vendt
mot land er nok et spennende spørsmål. For jeg er slettes
ikke sikker på at arkeologenes teori om at det var fordi statuene
ville se ut over landsbyene de beskyttet er riktige. Det er de som
våger
å spørre om de sto slik for å se mot noe annet
- som vulkankrateret Ranu Raraku. Ja, jeg er ikke engang helt sikker
på om de opprinnelig sto vendt mot land, selv om de alle har
blitt veltet innover og nesene lå begrav i retning vekk fra
havet.
Mange
hevder at Påskeøya er det eneste stedet i verden man
finner statuer som bare består av hode og kropp. Det er ikke
tilfelle. Verdens eldste statue, som vi tidligere har omtalt, manglet
også bein. Det samme gjør forhistoriske steinstatuer
man har funnet i områdene rundt Kaukasus-fjellene - og de ligner
også en god del på sydhavets statuer!
Forskjell
på statuene
Jeg
er ikke sikker på om man kan si "de" som en fellesbetegnelse
når man snakker om steinstatuene på Påskeøya
- for det er forskjell på dem,
selv om de fleste statuene umiddelbart ser like ut. Statuene som har
stått på plattformene, mer enn 200 av dem, er ikke så
fint bearbeidet og kunstnerisk utført som
|
Basalt-fiskekrok
|
de ved
krateret Rano Raraku. De har grovere kroppsbygning, ikke så
delikate ansiktstrekk med "oppstopper"-nese. Det er også
forskjell på stautene som står utenfor og inne i krateret,
noen hevder at de inne i krateret er dårlige kopier av de utenfor,
de på plattformene like så.
Best
bevart, av de statuene man har funnet hittil, er nok basaltstatuen
Hoa Hakananai'a
som ble fraktet
til England. Basalt er mye hardere en den vulkanske steinen de fleste
statuene
er laget av,
og man kan lure på hvordan man klarte å hogge statuer
(for ikke å snakke om de fantastiske fiskekrokene man har funnet),
uten andre verktøy enn tilspissete steiner. Noen få statuer
er også hogget ut av
|
Knelende
moai
|
rød
vulkanstein, en Heyerdahls team
fant ligner på pre-inka statuer ved Tiahuanaco-ruinene i Peru,
med firkantet, avrundet kropp. Det finnes faktisk en statue som har
bein. Den fant Thor Heyerdahls team i 1956, den lå på
ryggen i jorden så det var bare nesen som kunne skimtes. Det
viste seg at den sitter i en knelende posisjon og har skjegg - igjen
på samme måte som statuer i Peru.
Laget
over flere perioder
La oss summere opp litt:
- en legende sier at de som laget statuene kom fra et land på
andre siden av Amerika, de var overlevende fra en verdensomspennende
flod. De kom til Påskeøya før polynesierne, var
ekstremt høye og hadde lys hud og lyst hår.
- de første oppdagelsesreisende til Påskeøya så
mennesker av tre raser, hvithudete, rødhudete og brunhudete.
De lyshudete folkene var høye, ja - noen av sjømennene
beskrev kjemper.
- Thor Heyerdahl mener at lyshårete, hvithudete mennesker ble
jaget ut på havet fra Peru etter en periode ved Titicacasjøen
- og dukket opp på de polynesiske øyene.
- utgravinger og observasjoner viser mange likheter med pre-inka objekter,
som murer, statuer, steinhytter og planter.
- polynesierne har ingen (levende) tradisjoner med å bygge eller
forme stein.
- steinstatuene ligner ikke på polynesiere, de har nordiske
trekk.
- gamle blodprøver har i nye DNA-tester vist at folk på
Påskeøya kan ha kommet fra Sør-Amerika. Det finnes
folk med europeiske trekk og rødt/lyst hår på øya
den dag i dag, som sier det nedstammet fra de som laget statuene.
Fantasifulle teorier og påstander
uten rot i virkeligheten? Jeg påstår ingenting,
jeg bare spør. Og jeg tror at når det gjelder Påskeøya
så må man tørre å spørre mer.
Mye, mye mer! Det kan være viktig! |
Er
vi modige nok - og det er vi jo - kan vi spørre om det ikke
er mulig at statuene ble laget over forskjellige tidsepoker av forskjellige
menneskegrupper.
La oss rent hypotetisk anta at de første
ble laget for mange, mange tusen år siden, av en sivilisasjon
vi ikke vet noe om i dag (forskerne som sysler med det som blir kalt
"forbudt arkeologi" mener at menneskenes forhistorie er
annerledes enn vi har lært, og eldre). For eksempel
at noen røslige, lyshudete karer, gjerne fra Kaukasus-området,
kom seilende over havene etter en verdens-omspennende katastrofe (som
mange legender og religiøse skrifter sier vi har hatt) på
jakt etter sitt hjem - og at de fant Påskeøya med noen
steinstatuer fra tiden før katastrofen. At de husket noe om
steinhuggings-metodene, kopierte etter beste evne og plasserte statuene
på øyas høyeste punkter for å fortelle andre
overlevende at de hadde funnet fram til en liten bit av den gamle
verden. La oss anta at de hadde med seg noen innfødte karer
fra Peru som også var blitt opplært til å hogge
i stein, men som gjerne laget statuer av en litt annen form og steintype.
De første polynesierne dukket etter hvert også opp i
sine kanoer, for også de hadde måttet flykte fra sitt
land som forsvant i havet. De måtte også hjelpe til med
å lage statuer, stikk imot sin kultur. Etter hvert døde
peruanerne av sykdom og alderdom, mens de hvithudete kjempene holdt
ut en god stund til (ifølge gamle skrifter som Bibelen ble
noen mennesker eldre før syndefloden). Noen reiste på
utflukt til naboøyene og fortsatte litt steinhuggeri, men siden
polynesierne ikke var særlig interessert eller dyktige i kunsten
ble dårlige kopier.
|
Uferdig
statue
|
Så
kom dagen da det toppet seg mellom hvite og polynesiere - og kjempene
ble drept. Slitet under de hvithudete var slutt, men med dem forsvant
også kunnskapen om dyrking. Borger-krigen med bruk av ild, som
kanskje kom helt ut av kontroll i den tørre. vindfylte årstiden,
hadde herjet stygt med skog og jordmonn. Polynesierne og de av blandingsrase
prøvde å hogge ut noen statuer med håp om å
bringe de gode tidene tilbake, men ga opp det slitsomme foretagende
og lot alt ligge. De dårlige tidene var kommet.
|
Statuer
Rano Raraku
|
Syndefloden
De fleste arkeologer sier at statuene ved krateret er de yngste, siden
de ikke har blitt fraktet ut til plattformer, men andre mener disse
er de eldste og at det var ment de skulle stå der. Også
karbondatering har vært brukt til å bestemme statuens
alder, men stein kan jo ikke dateres, så det er gjerne ting
funnet i nærheten av steinobjektene som dateres.
Noe man kan bomme fryktelig på, for steinstatuene kan ha stått
der i tusenvis av år før noen laget et leirbål
i skyggen av dem! Har Påskeøya en gang ligget under vann,
som i en verdensomspennende katastrofe som syndefloden, så er
det store sjanser for at arkeologenes tidsbestemmelser ikke stemmer.
Blant annet går karbondatering nærmest rett i vasken for
gjenstander som har ligget i vann!
|
Skip
med master
|
Hvorfor
det finnes en "helleristning" av et tremastet skip på
statuens bryst er et ubesvart spørsmål. Noen mener det
er "graffiti" av nyere tid, men fotografiene tatt av Thor
Heyerdahls team, ledet av Arne Sjølsvold i 1956, viser hvordan
erosjonen har dannet et klart skille. Erosjonen over jordflaten sammenlignet
med erosjon på skuterissingen under jorda tilsier at statuen
burde være minst 2000 år gammel, hvis skuta er nyere graffiti.
Thor Heyerdahl mente rissingen forestiller en sivbåt fra Sør-Amerika
eller kanskje enda lenger unna, fra tiden før de første
europeiske oppdagelsesreisendes skip dukket opp i horisonten.
Ble statuene laget, slik arkeologene mener
å ha tidsfestet, i perioden mellom 1250 og 1500 etter Kristus?
Var det ingen sivilisasjoner på kloden før en katastofe
totalt forandret alt? Er tusenvis av eldgamle beretninger om en verdensomspennende
flod og folkene som levde før katastrofen bare eventyr? Eller
stemmer ikke historiebøkene når det gjelder vår
fjerne fortid - er noe bevisst eller ubevist skjult for oss?
Vil vi vite noe om vår framtid så
bør vi vite mest mulig om vår fortid!
Hva
med kampen mellom langørene og kortørene? Fant den sted
- og hvem var i så fall skurkene? Var steinhyttene høyt
oppe på kraterkanten hus for religiøse seremonier - eller
var det et tilfluktssted? Sendte øyas polynesiere alle kvinnene
ut på havet for å slippe at de skulle bli voldtatt eller
spist av kjemper? Dette og andre spennende spørsmål skal
vi komme tilbake til i neste artikkel!
Av Terje Dahl
For
vår første mysterie-artikkel om Påskeøyas
statuer - klikk her.
For vår andre mysterie-artikkel om Påskeøyas statuer
- klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene
- klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
|
Hva
mener du?
"Jeg
har følgende synspunkter og/eller ideer når det
gjelder statuene":
|
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
Kom med innlegg, folkens!
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|