 |
|
Mysterier på Påskeøya:
Kommer
rongo-rongo skriften fra Peru, India
- eller verdensrommet?
På
Påskeøya fant man gamle tavler og staver med innrissete
symboler eller skrifttegn. Majoriteten av forskerne sier at ingen
til nå har klart å tyde dem, selv om det er de som påstår
at de har knekket koden. Man er også usikre på hvor
gammel rongo-rongo-skriften er eller hvor den kom fra. De fleste
mener nok at det er en lokal oppfinnelse, men flere spør
om de er fra steder svært langt unna - til og med om rongo-rongo
kommer fra verdensrommet!
"I alle hyttene kan man finne
tretavler eller staver dekket med en slags hieroglyfer. Det
er tegninger av dyr som ikke finnes på øya, som
de innfødte tegner med skarpe steiner. Hver figur har
sitt eget navn, men den mangel på interesse som de viser
for disse tavlene leder meg til å tro at disse symbolene,
gjenlevinger etter en slags primitiv skrift, er en vane som
de beholder uten å prøve å forstå meningen.",
Father Joseph Eyraud, 1864. |
Den første
europeeren til å oppdage Påskeøya var nederlenderen
Jacob Roggeveen i 1722. Han så at det var store steinstatuer
langs kysten og under sitt eneste landfall undret han seg på
hvem som hadde klart å lage disse, men det gikk godt over hundre
år før det ble klart at øya skjulte nok et mysterium:
Rongo-rongo skriften. Det var presten Joseph Eyraud som under sitt
ni måneders opphold i 1864 oppdaget at det fantes tretavler
og staver dekket med en slags skrifttegn.
Ikke
maken i sydhavet
Selv om det ikke finnes noen form for skrift andre steder i Polynesia
eller andre steder i sydhavet, så syntes ikke presten dette
var særlig interessant. Kirken ba dessuten de innfødte
kvitte seg med alt som minnet om hedenskap, og hundrevis av rongo-rongo
tavler/staver/steler skal ha blitt ødelagt og brent. I dag
er det bare 25 stykker igjen, rundt om på museer i verden, selv
om man nok aner at det fortsatt finnes noen gjemt i hemmelige eller
glemte familiehuler.
 |
Rongo-rongo
|
Rongo-rongo
symbolene eller skrifttegnene er risset inn
i stykker av treverk, og man mener at man brukte haitenner eller skarp
obsidian-stein. Tegnene er stiliserte figurer av menneskelig,
dyriske, vegetabilske og geometriske former, rundt en centimeter høye.
Lite har blitt gjort når det gjelder karbondatering,
en tretavle har blitt datert til å være laget en eller
annen gang etter 1680. Man mener at siden noe rongo-rongo er risset
inn på hva man antar er rester av europeiske årer så
må de kunne dateres til det 18. eller 19. århundre. Hvordan
man skal kunne datere en tavle kuttet ut av en trestamme som må
ha vært 15 meter høy er et spørsmål, siden
det da de første hvite ankom øya ikke fantes så
høye trær der.
Synge ut
Rongo-rongo betyr å proklamere eller å synge ut, man mener
det noe lengre og eldre navnet "kohau motu mo rongorongo"
betyr
"linjer som
skal synges". Symbolene/skriften på de bevarte trestykkene,
mange halvveis ødelagte av brann og annet, er også i
linjer. Forskerne mener at det er en slags plogskrift (bustrofedon),
hvor man på samme måten som når man pløyer
skal lese den ene linjen, så snu og lese neste linje den andre
veien. Man tror rongo-rongo er omvendt bufonisk: Man skal starte å
lese på den nederste venstre siden av trestykkene og så
snu stykket for å lese neste linje på baksiden, snu igjen
- og så videre oppover.
Hellige historiebøker
Ifølge en legende på Påskeøya var det slik
at Hoto Matua, en høvding som var den første som ankom
øya en gang i fjern fortid, hadde med seg 67 tavler fra sitt
land i øst. Dette var hellige historiebøker som fortalte
om tradisjoner, slektsledd og annet. Han skulle ha hatt med seg vise
menn som kunne skrive og lese/resitere innskriftene.
Noe forskere mener at dette bare er fantasier, og at rongo-rongo skriften
bare er noe få hundre år gammel. At de innfødte
polynesierne ble så imponert over at spanjolene som ankom øya
på 1770-talet hadde et skriftspråk at de oppfant sitt
eget. De må i så fall ha gjort det veldig kjapt, for noen
de tegnene som øyboerne brukte da de ble overtalt til å
gi fra seg suvereniteten over øya til den spanske kongen ligner
på rongo-rongo.
Den mest aksepterte teorien er vel at de stelene/tavlene/stavene man
har klart å bevare er laget av de innfødte som kopier
av kopier av enda tidligere tavler. At de, som presten Eyraud antydet,
hadde beholdt en tradisjon de hadde glemt meningen med.
Historiske forsøk på oversettelser
Vi vil under, i historisk rekkefølge, ganske ta for oss en
del av som har gjort forsøk på å tyde rongo-rongo
tegnene. Deretter vil vi ta for oss de som fortjener spesiell interesse,
som Thor Heyerdahl og Erik Von Däniken:
Father Joseph Eyraud ble, som nevnt, i 1864 den
første europeer til å oppdage rongo-rongo tavlene på
Påskeøya. Han syntes tavlene var interessante, men klarte
ikke å finne noen øyboere som ville hjelpe til å
oversette skrifttegnene. Ikke så rart kanskje, siden nettopp
kirken hans hadde gitt de innfødt streng ordre om å ødelegge
tavlene og glemme at de hadde eksistert!
Florentin Jaussen, som var biskop på Tahiti,
ble nestemann til å forsøke: Han fikk en tretavle sent
til seg fra Påskeøya i 1869. Han fikk tak i en ung Påskeøy-kar
som het Metero som påsto at han kunne lese rongo-rongo. I femten
dager noterte biskopen ivrig alt gutten dikterte, men ga opp da han
oppdaget at Metero bløffet: Han hadde gitt forskjellige betydninger
til det samme symbolet!
 |
Statue
på Mohican
|
William
Thompson var i 1886 på oppdrag på skipet USS Mohican for
å undersøke øya for Smithsonian Institution, og
han ble interessert i tavlene. Han fikk en åttitre år
gammel mann, Ure Va'e Iko, til å titte på de to tavlene
han hadde fått tak i, men karen nektet først å
bryte kirkens ordre om å holde seg vekk fra alt det gamle. Thompson
klarte å lure i gamlingen noen drinker, og etter hvert tok han
mot til seg til å titte på tavlene - og startet å
synge: Tavlenes innehold skulle synges! Amerikaneren noterte ordene
gamlingen sang, men klarte ikke å få ordene til å
passe med symbolene på tavlene og heller ikke å finne
en annen innfødt som kunne bekrefte riktigheten
av oversettelsen. Ure Va'e Iko mente at deler av rongo-rongo tavlene
var av et eldre språk som han ikke forsto. En av tavlene fortalte
hvordan guder og gudinner hadde laget barn: Alt fra steiner til fugler
og mennesker ble avkommene deres! En tavle fortalte om hvor vakker
øya hadde vært med kakaotrær og steinlagte veier
som gikk over hele øya som et edderkoppnett, og hvordan den
ble regjert av guder fra himmelen som bodde i vannet når det
var kaldt. En annen tavle fortalte om "Den Store Kongen"
og hvordan han hadde makt til å skape himmel og stjerner, dyr
og mennesker - og også hvordan han ga menneskene kunnskap om
dyrking, fiske og jakt. En annen tavle er en klagesang fra en far
som er skilt fra datteren som ble igjen i landet i øst for
å kjempe mot fremmede stammer, mens han selv seilte over havet
og kom til Påskøya. En tavle skal være en ren kjærlighetssang.
Thomson fikk også høre legenden om Hotu Matu'a: Hvordan
øya var blitt befolket av tre hundre mennesker som hadde seilt
i to måneder i to store kanoer fra et varmt land i øst
på grunn av uroligheter.
 |
Tegn
fra Indusdalen og Påskeøya
|
Les
mer - William Thompsons oversettelser.
Wilhelm
de Hevesy var en ungarer som i 1932 prøvde å koble rongo-rongo
skriften til forhistoriske skrifttegn fra Indusdalen i India/Pakistan.
Han mente at så mange som førti rongo-rongo symboler
hadde et tilsvarende symbol som, de også utydete, Indus-symbolene.
Forskerne hevder i dag at likhetene nok var mer overfladisk enn de
Hevesy hevdet (se på illustrasjonen til høyre og døm
selv!).
Thomas Barthel ble i 1950-årene den
første språkforsker i moderne tid til å studere
rongo-rongo. Han fastslo at systemet hadde 120 grunnleggende enheter
som når de ble kombinert dannet 1500 forskjellige tegn. Han
mente også at symbolene representerte både gjenstander
og ideer. Dette gjorde det vanskelig å legge fram en fornuftig
oversettelse siden et eneste symbol potensielt kunne representere
en hel setning.
Nikolai Butinov og Yuri Knorozov var to russiske
forskere som i 1957 kom fram til at rongo-rongo tegnene ikke var ekte
skrift, men en proto-skrift som baserte seg på symboler. Dette
fikk et stort gjennomslag, og etter dette har de fleste forskere vært
enige om at rongo-rongo tavlene etter all sannsynlighet vil være
umulig å tyde.
Mary
de Laat utga i 2009 sitt eget forsøk på å tyde
tre rongo-rongo tavler. Hun mente å finne andre lyd-verdier
enn tidligere forskere. Hennes tolkning er at tavlene er forskjellige
dialoger om en mann som heter Taea som har drept sin kone, men det
finnes ingen muntlige overleveringer om en slik mann på øya.
Andre forskere har kommet fram til at rongo-rongo
tavlene er skrevet på et for oss helt ukjent språk, at
de eldste beboerne på den isolerte Påskeøya hadde
utviklet sitt eget språk. Nyligere undersøkelser av språkforskeren
Steven Fischer forslår at symbolene må deles inn i sekvenser
på tre og at alle rongo-rongo tavlene er skapelsesmyter, men
har fått liten aksept for dette. Andre hevder som nevnt at rongo-rongo
tavlene er av relativt ny opprinnelse, at de ble laget etter at de
første hvite hadde besøkt øya: At de innfødte
hadde blitt så imponert over at man hadde et skriftspråk
så man prøvde å klore ned noen symboler av egen
fantasi. Noen forskere mener at en av tretavlene refererer til en
kalender over månens sykluser.
Thor
Heyerdahl: Slektskap med Sør-Amerika
Thor Heyerdahl mente at rongo-rongo hadde slektskap med flere forhistoriske
skrifter fra Sør-Amerika og viste til skrittegnene til Cuna-indianerne
i Panama og nordvestre Columbia, som nedskrev sanger ved å male
på tretavler. Noen av symbolene de brukte er identiske med rongo-rongo
tegnene på Påskeøya, og de brukte også det
såkalte bustrofedon-systemet. Heyerdahl viser også til
at Aymara- og Quechuastammene ved Titikakasjøen også
hadde et skriftsystem som brukte bustrofedon. Også inkaene hadde
et skriftsystem hvor deres historie ble skrevet ned på en slags
tavler. Tavlene ble tatt vare på av inkaherskerne fra generasjon
til generasjon. De spanske erobrerne fant noen tavler i Soltempelet
ved Titikakasjøen og brente dem. Sammen med den amerikanske
arkeologen Ferdon tydet Heyerdahl noen av rongo-rongo tegnene i 1965.
 |
Hvithudet
pre-inka fange
|
Flyktet
fra Peru?
I
1892 kom "Journal of the Polynesian Society" med en tolkning
av den australske doktoren Alan Carrol. Han hevdet at rongo-rongo
symbolene/tegnene var skrevet av de utdødde "langørene"
på øya, og hadde sitt utspring i forhistoriske språk
i Sør-Amerika, som Peru. Rongo-rongo tavlene fortalte ifølge
Carrol hvordan "sol-folket" fra Andesfjellene hadde flyktet
fra kriger mellom stammene og nyankommende - og tilslutt havnet på
Påskeøya. Australieren forsatte å forsvare sine
tolkinger i publikasjonen "Science of Ma" til 1908, men
siden ble det stille - uten at man fikk synlige bevis for hvordan
han hadde kommet fram til det som den vitenskapelige verden i dag
kalles fri fantasi. Hans oversettelser er uansett vel verdt en titt!
Les
mer - Alan Carrols oversettelser.
 |
Schoch
og kone på Påskeøya
|
Er
rongo-rongo en advarsel fra fortiden?
Amerikaneren Robert Schoch er mest kjent for å ha datert sfinksen
i Egypt til å være langt eldre enn tidligere antatt, men
han forsker også på gamle kulturer og monumenter verden
over. Han mener at jordkloden gjennomgikk dramatiske forandringer
ved slutten av siste istid, for rundt 12.000 år siden. Ikke
en klimatisk gradvis endring som smeltet isbreene, men at en uvanlig
hendelse fant sted veldig brått, av en størrelsesorden
som vi ikke har opplevd siden. At de sivilisasjonene og avanserte
kulturene som eksisterte på den tiden ble totalt ødelagt
eller opplevde et enormt tilbakeskritt. Kunnskapen gikk tapt, orden
ble til kaos, og det fulgte en menneskelig mørkeperiode som
varte i tusenvis av år. Men ikke alle opptegnelsene fra den
tiden gikk tapt. Han mener vi først nå begynner å
få øynene opp for at forhistoriske hellerisningene og
uforståelige skrifttegn ofte beskriver hva som skjedde da vår
verden ble kastet inn i kaos. Robert Schoch peker på at forskerne
nå har bevis for at en komet eksploderte over Nord-Amerika i
10.900 før Kristus, og han spør om denne kan ha medført
de raske forandringene man blant annet kan finne i boreprøver
fra isen på Grønland. Han har også en annen mulig
forklaring: At plasma fra verdensrommet i form av elektromagnetiske
stormer forårsaket av et enormt utbrudd på solen medførte
katastrofe på vår klode. Han mener å kunne vise
at rongo-rongo tavlene på Påskeøya på sitt
vis er bilder som forestille de plasma-hendelsene øyboerne
så på himmelen da ifølge en legende "himmelen
falt ned på jorden". Han sier at rongo-rongo tavlene sannsynligvis
kan fortelle oss hvilke forvarsler vi kan få og hvordan vi bør
forholde oss hvis det skjer igjen: At vi bør tolke advarselen
før det er for seint!
Les
mer på Robert Schochs nettsider.
 |
En
flygende vimana
|
Fra
Indusdalen eller UFO-skrift?
En av de som har forsket mest på uforklarlige fenomener og byggverk
verden over er amerikanske David Hatcher Childress. Han sier at skrift
funnet i Mohenjodaro i Pakistan, i Indusdalen hvor man antar verdens
første sivilisasjoner lå, er nifst lik rongo-rongo skriften
på Påskeøya. Begge skriftene er fortsatt ikke tydet,
noe vi tidligere har nevnt. Forskerne regner med at Mohenjodaro var
en av de såkalte syv Rishi-byen i det forhistoriske Rama-imperiet
og David Hatcher Childress påpeker at det finnes hundrevis av
sanskritskrifter fra Rama-tiden som beskriver "vimana'er".
En vimana var en farkost som kunne fly - og skriftene gir forteller
nøyaktig hvordan man kunne bygge dem og fly dem. Og hvordan
det opplevdes for passasjerer å fly med en vimana. Vinamanerne
var ikke bare for vanlig transport som fly er det idag, men ble også
brukt til luftkamper. Så amerikaneren lurer på hvorfor
man bare titter opp i verdensrommet når man snakker
 |
En
alien?
|
om UFOer,
hvorfor man ikke studerer nærmere de gamle skriftene, mange
er fortsatt ikke tydet, som forteller om flygende farkoster som lignet
svært på hvordan man forestiller seg en UFO. Han om kanskje
Påskeøya var en luftbase for det gamle Rama-imperiets
vimana-rute!
Les
mer om dette i en artikkel av David Hatcher Childress.
Von
Däniken: Besøk fra verdensrommet?
Erich Von Däniken mener bestemt at det ikke kan ha vært
polynesiere som laget statuene på Påskeøya og sier
at siden vi også i dag vil ha problemer med å lage og
flytte slike enormt store og tunge steinmonumenter så må
det ha vært noen med kjennskap til en svært avansert teknologi.
At rongo-rongo skriften er en etter hvert utvannet og glemt overlevering
fra besøkende fra verdensrommet som kanskje crashlandet på
Påskeøya. At statuene forestille aliens som ble kalt
guder av de primitive innfødte.
Les mer i vår artikkel om aliens i sydhavet.
 |
Negativ
effekt?
|
Beskytte
mot farlig stråling
"Rongo-rongo symbolene er spesielt designet for å oppheve
effekten av den "vertikale negative grønne effekten"
som kommer fra de store statuene". Dette skriver de to franske
vitenskapsmennene Chaumerie og De Belizal som beskriver sine forsøk
i boken "Essai de Radiesthesie Vibratorie". De var de første
forskerne som, i 1925, påviste at vi har usynlige stråler
knyttet til fargespekteret enn ultrafiolett og infrarødt. De
kalte denne stålingen "negativ grønn" fordi
den befant seg diametralt motsatt til grønt i det fargespekteret
de brukte. Denne "grønne negative effekten" skal
være en funksjon som statuene hadde for å beskytte mot
fiender, og de hevder at kvinnene på øya skal båret
små
rongorongo-tavler i håret for å beskytte seg selv. De
to franske forskerne mener å ha kunnet påvise at en modell
av en statue mumifiserte kjøtt (og minsket volumet med 25 prosent)
i løpet av tre dager og opphevet også andre farlige utstrålinger.
På samme måte som uv-stråler et er ikke mulig å
se denne strålingen på vanlig vis, fordi det dreier seg
om elektromagnetisk stråling som ikke har noen masse, bare energi.
Les mer om dette.
 |
James
Churchward
|
Overlevende
fra fortapte Mu
Den britisk obersten, oppfinneren og arkeologen James Chuchward skrev
i 1926 en bok om det tapte kontinentet Mu i Stillehavet. Ifølge
han hadde det vært et stort kontinent i Stillehavet, fra Hawaii
til Fiji, som forsvant under havet på grunn av undersjøiske
eksplosjoner. Som offiser i India hadde han i 1868 hadde blitt venn
med en hinduprest som lærte han å lese et eldgammelt språk.
Dette gjorde han i stand til å tyde noen hemmelige leirtavler
som hadde vært gjemt i yppersteprestens tempel i århundrer.
Han brukte så nærmere
femti å på å studere leirtavlene, sammen med 2.500
tilsvarende tavler som var funnet i Mexico. James Chuchward hevdet
i boken (og påfølgende bøker) at
beboerne på Påskeøya var etterkommere av de
 |
Churchwards
kart over Mu
|
som hadde
overlevd katastrofen for 600.000 år siden, som hadde kommet
seg i land til Sør-Amerika men som siden ble fordrevet ut på
Stillehavet av en sol-sekt i Andesfjellene - og havnet på Påskeøya.
"Tavlene, sammen med andre eldgamle opptegnelser,
vitner om det utrolige faktum at de gamle sivilisasjonene i India,
Babylonia, Persia, Egypt og Yucatan var døende glør
fra den første store sivilisasjon", skrev Churchward.
Les mer i
vår artikkel om Mu.
Rongo-rongo
på Kreta?
 |
Festodisken
|
Man har
enda ikke klart å tyde hverken Påskeøyas rongo-rongo
eller de forhistoriske skrifttegnene fra Indusdalen. Det mange ikke
er klar over er at det også finnes gammel leirskive fra Kreta
med ganske lignende tegn - som man heller ikke har klart å tyde!
Festosdisken av brent leire er omtrent 15 cm i diameter og en centimeter
tykk. Den har innskrifter på begge sider i en spiral som går
inn mot midten av skiven. Festosdisken (Phaistos Disk) ble funnet
under utgravingene av Minoapalasset på sørkysten av Kreta,
og er antagelig fra omtrent 1.700 f. Kr.
Les mer på engelsk nettside.
Og i Danmark?
 |
Kopier
av gullhornene
|
Vi har
i en tidligere artikkel spurt om vikingene kunna ha funnet veien til
Påskeøya. Vel, studerer man de store statuenes utseende
og tar man med legendene fra Påskeøya og andre steder
er det i alle fall lov til å spørre om det kan ha vært
folk med nordisk utseende på den isolerte øya! Viking-funn
er det nok dårlig med på øya, men jeg skulle ønske
noen forskere med åpent sinn kunne ta en nøye titt på
de gamle tegningene av Gallehus-hornene. Det var to gullhorn som ble
funnet i Danmark, det første i 1639, det andre hundre år
seinere. Dessverre ble hornene stjålet og støpt om, og
også de to eneste kopiene har blitt stjålet (i 2007).
Hornene skal ha vært fra det femte århundre - og tegnene
på dem skal ha vært maken til de utydete rongo-rongo tegnene.
Les mer - vår
artikkel om vikinger og Påskeøya.
Har
vi funnet en rød tråd?
Over har vi sett på mange forsøk, flere svært kontroversielle,
på å tyde rongo-rongo tegnene.
Dette har ikke gitt oss noen forklaring på mysteriet, men kan
vi se en råd tråd? Etter
nylige DNA-tester som viser at det høyst sannsynlig har vært
kontakt mellom Påskeøya og Sør-Amerika i før-europeisk
tid burde nok forskerne ta en nøyere titt på
"Jeg påstår ingenting, jeg bare spør.
Når det gjelder Påskeøya så må
man tørre å spørre mer. Mye, mye mer! Det
kan være viktig. Uten å kjenne fortiden kan det
være vanskelig å si noe om framtiden." |
Thor Heyerdahls
800 siders verk "Amerikanske Indianere i Stillehavet" og
alle hans seinere utgravinger og forsking. Flere av de utradisjonelle
forskerne som har studert rongo-rongo er inne på Heyerdahls
tanke om at det er en sammenheng mellom før-inka kulturen ved
Titikakasjøen i Peru/Bolivia og Påskeøya, noe
også fysiske bevis peker mot.
En legende sier jo at de hvithudete "kjempene"
på Påskeøya opprinnelig hadde kommet fra et kontinent
mye lenger unna enn Sør-Amerika - de var de overlevende etter
en katastrofe. Kan vi våge og spørre om rongo-rongo skriften
faktisk kom som hellige steintavler fra et land i øst, men
at de opprinnelig kom fra et land mye lenger unna, at likheten mellom
rongo-rongo og skrifttegnene i Indusdalen i India ikke er tilfeldig??
Kan det være at de første sivilisasjonene i Indusdalen
og Mesopotamia, hvor sumerkongene var høye "halvguder",
måtte flykte over havet fra en naturkatastrofe da den siste
istid endte, fant veien til Sør-Amerika, ble til konger i Peru,
men tilslutt ble fortrengt ut på havet av oppviglerske inkaer?
Og havnet på Påskeøya hvor de ble kalt "langører"
og fulgte opp sin tradisjon med å bygge i stein? At forfedrene
til de ofte rødhårete og europeisk utseende høvdingene
på øya som sier de er etterkommere av "langørene"
faktisk kan ha kommet fra det nære Østen?
Det skal vi se nærmere på i en seinere artikkel!
Av
Terje Dahl
For
våre tidligere mysterie-artikler om Påskeøyas statuer:
1. "Forestiller de egentlig polynesiere?" - klikk her.
2. "Forestiller statuene norske vikinger?" - klikk her.
3. "Mangler statuene mer enn bein?" - klikk her.
4. "Økologisk katastrofe eller folkemord?"- klikk
her.
5. "Hvem var skurkene bak kannibalismen?" - klikk her.
6. "Var ruinbyen et seremonielt senter - eller et skjulested?"
- klikk her.
7. "Hvem var egentlig "langører" og hvem var
"kortører"?" - klikk her.
8. "Hvordan klarte de å lage statuene?" - klikk her.
9. "Hvordan klarte de å flytte de gigantiske statuene?"
- klikk her.
10. "Var plattformene ikke for statuer?" - klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene
- klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
|
Hva
mener du?
"Jeg
har følgende synspunkter og/eller ideer om rongo-rongo
på Påskeøya":
|
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
Kom med innlegg, folkens!
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|