 |
|
Statuene på Påskeøya, del 9:
Hvordan klarte de å flytte de gigantiske
statuene?
Nærmere
900 gigantiske steinstatuer, den største like høy
som et syv etasjes hus! De fleste står i nærheten av
vulkanen Rano Raraku, men over 200 ble passert på steinplattformer
rundt på øya, opp til 20 kilometer unna! Man skal ikke
ha hatt noen form for mekaniske apparater på øya den
gangen, så hvordan klarte de å frakte statuer så
store at vi vil ha store problemer med å greie det med dagens
hjelpemidler?
- Vi kan
ikke fatte hvordan disse øyboerne, helt ukjent med mekaniske
apparater, kunne lage slike enorme figurer og så plassere store
sylindriske steiner på hodene deres, sa kaptein Cook da han
kom seilende til Påskeøya i 1774.
De aller fleste steinstatuene var veltet,
men Cook og seinere ankomne europeere kunne til sin forundring se
hvordan det hadde stått store steinstatuer over hele Påskeøya.
Noen hadde stått på steinplattformer, mens andre hadde
stått langs noe som man antok hadde vært veier. Hvordan
de hadde klart å frakte dem opp til 20 kilometer av gårde
på en primitiv øy hvor man verken kjente til hjul eller
metall var for de første
 |
Vulkanskrenten
|
oppdagelsesreisende
uforståelig. Og det er det fortsatt!
Brått
avsluttet
Så godt som alle de store statuene ble laget ved vulkanen Rano
Raraku, som ligger på den østlige delen av Påskeøya
like ved Poikehalvøya. Etter å ha blitt ferdiggjort mener
arkeologene at ble de plassert på vent i vulkanskråningen,
og så fraktet ut lag veiene som spredde seg utover øya
fra vulkanen. Man mener at de innfødtes forfedre hadde laget
større og større statuer til en dag arbeidet tok brått
slutt, muligens fordi man hadde hogget ned alle trærne som ble
brukt til ruller. At det er derfor det står statuer i vulkanskråningen
og langs veiene, man rakk ikke å frakte dem helt ut. Man mener
også at statuene var blitt veltet under interne uroligheter
på øya for et par hundre år siden, omtrent samtidig
med at statuelagingen ble stoppet.
 |
Kopi på ruller
|
Mange
teorier
Det finnes mange teorier om hvordan man hadde fraktet de gigantiske
statuene, så la oss ta for oss noen av de vanligste:
Den amerikanske arkeologen Jo Anne Van Tilburg er
en de fremste ekspertene på Påskeøya, og hun mener
at man kan ha plassert statuene på en slede av tre som man så
hadde dratt over treruller eller trestammer plassert på langs,
glattet med bananblader. Hun fikk selv testet ut sin teori ved å
lage en replika av en 10 tonns statue, og de klarte å
 |
Vrikkes avgårde
|
dra den
et stykke av gårde over ruller.
En
annen teori er at man hadde fått statuene reist opp og så
hadde man vrikket dem av gårde omtrent slik man flytter på
et kjøleskap. Tsjekkeren Pavel Pavel testet dette, sammen med
Thor Heyerdahl, ved å ha et tau festet til statuens hode og
et til "beina". Ved å lene statuen litt til siden
og dra vekselsvik i tauene klarte de å vrikke en 12 tonns replika
av gårde ved hjelp av 17 personer.
Den amerikanske geologen Charles Love prøvde
en
 |
Vugge dem avgårde
|
kombinasjon
av de to overstående metoder, og klarte å flytte
en ti tonns statue et stykke av gårde ved hjelp av ruller, tau
og 25 menn.
Amerikaneren
William Mulloy kom med teorien at man hadde laget en slags vugge bestående
av to store trestammer som ble satt opp som stativ og et tau hvor
statuen lå. Ved å lene stativet forover kunne man vugge
statuene av gårde ett trinn av gangen.
 |
Av Heyerdahls team - en med naturlig rødt hår!
|
Thor
Heyerdahl prøvde seg på den tilsynelatende enkleste metoden
av alle: De tok en litt under middels stor statue som Heyerdahls arkeologer
hadde gravd ut fra sanden, fikk den
på en slags slede av to trestammer og festet et langt og tykt
tau rundt statuene nakke. Under sang og tilrop dro 180 innfødte
av all kraft. Etter å ha strevd litt for å få rikket
på statuen startet den å bevege seg. Snart gikk det "så
raskt som om de tauet en tom pappeske"!
Ulent terreng
Å
hale en statue noen meter over
sand ved hjelp av mange mennesker går jo tydeligvis greit, men
20 kilometer?
 |
Kart over statuer
|
Over ulent
terreng - opp og ned dalsøkk? Sjansene er vel store for at
statuene ville bli sittende fast selv om man hadde jevnet ut dumper
og fjernet steinblokker. Det er jo også et spørsmål
om vulkansk tuff ville tåle slik røff behandling, statuene
kunne fort bli hodeløse! Å frakte statuene stående
ville jo heller ikke være særlig lett, og også her
vil man kunne regne med skader, spesielt hvis man hadde vrikket dem
av gårde. Det er ikke funnet skader som tilsvarer at man har
brukt slike metoder, statuer på mangfoldige tonn har vært
fraktet og så reist på høye steinplattformer uten
en skramme (skadene på mange av de nå gjenreiste statuene
skjedde da de falt ned)!
 |
Huller på kanten
|
Ned
fjellside
Flere arkeologer mener at man etter å ha hogget statuene ut
av Rano Rarakus fjellside ble reist opp for at man kunne fjerne den
"kjølen" som hadde holdt dem fast til fjellveggen,
og dekorere ryggen (med blant annet noe som kan se ut som et slags
taubelte). De skal ha blitt reist opp helt øverst på
vulkankanten, plassert i store hull man kan se der den dag i dag.
Thor Heyerdahls lokale hjelper og "langøre"
overrasket i 1956 alle ved å vise at det var mulig å reise
en statue uten
 |
Heyerdahl reiser statue
|
mekaniske
hjelpemidler. Alt han trengte var et par lange og tykke trebjelker
og masse småstein. Ved vektstang-prinsippet og løfte
en side av statuen ørlite grann opp, nok til at han fikk skjøvet
noen småsteiner under. Så flyttet man bjelkene over til
andre siden og gjentok prosessen. Slik klarte han sakte men sikkert
å heve en liggende statue oppover, til den var så høyt
over bakken at de kunne tippe den forsiktig til stående stilling
ved å fjerne småstein under "føttene".
Han mente at man så hadde rullet de røde steinene oppover
den store haugen med
 |
Ned fjellet slik?
|
småstein
ved å forme den til et skråplan.
Vulkankanten
Men. Hvordan i all verden hadde de klart å reise statuene opp
på den smale vulkankanten? Her var det verken plass til en haug
med småsteiner eller karer med vektstenger! Det er arkeologer
som mener at hullene i stedet var brukt til å plassere store
trestamme som en slags trinse for tau man brukte når man fraktet
statuene nedover. Men hvorfor ikke bruke stein? Og hvordan hadde de
så fått fraktet de opp til 75 tonn tunge og ti meter høye
statuene ned den bratte fjellsiden? Over arbeidslag som holdt på
å hogge ut statuer? Uten at verken ferdige eller halvferdige
statuer ble skadet?
Verdensrommet
Sveitseren Erich von Däniken, kjent for sine teorier om at antikkens
guder kom fra verdensrommet, spør om det kan ha vært
at en gruppe slike utenomjordiske som hadde strandet på Påskeøya
og hadde laget de gigantiske statuene som en slags fyrtårn for
andre som lette etter dem. At de hadde den nødvendige kunnskapen
og avanserte verktøy nok!
Tatt
feil
De
siste undersøkelsene kan tyde på at tidligere
arkeologer
har tatt feil: Man mener
 |
Vei og fallen statue
|
nå
at de forhistoriske veiene var for konkave på overflaten til
at man skal kunne ha fraktet statuer langs dem på ruller eller
sleder. Veiene som gikk ut fra Rano Raraku var heller seremonielle
veier som ledet til den hellige vulkanen. At det er derfor det hadde
stått tettere med statuer jo nærmere man kom helligheten
- ikke fordi man holdt på å frakte dem ut på øya!
Andre går lenger: De sier at statuene som står i vulkanskåningen
er de opprinnelige, at de andre bare er kopier - at det ikke var meningen
at statuene skulle settes på plattformer! At de var til noe
annet!
 |
Restaurerte statuer
|
Annerledes
teknologi
Ingen tør i dag si bestemt hvordan man hadde klart å
frakte statuene, og nye undersøkelser gjør at man må
gå fra tidligere teorier. Man har jo klart å resturere
en del plattformer og plassert nedfalne statuer på dem, men
de finnes ingen kran på øya (eller andre steder) som
enkelt kunne flytte de største statuene til den andre siden
av øya. Vi må nok kanskje innrømme at noen har
hatt en annerledes form for teknologi, kunnskaper som har gått
tapt!
 |
Statue, moai
|
De
spaserte
Hva
sier så de innfødte selv?
- De gikk, de spaserte, svare lokal borgermester
Don Pedro Atan da Heyerdahl spurte han, etter at karen som sa han
stammet fra "langørene" hadde klart å reise
en statue.
Ja, legendene sier at man hadde fått statuene
til å gå av seg selv ved å bruke magi, "mana".
De som hadde kunnskapen kunne kommandere statuene til å bevege
seg over øya slik de ønsket.
Tsjekkeren Pavel Pavel metode med å vrikke
statuene av gårde i oppreist stilling er det nærmeste
man kan komme legendene, men statuene har altså ikke slitemerker
ved basen etter slike "spaserturer".
Fikk
dem til å sveve?
Statuene er laget av solid stein. Tenk hvis de hadde vært laget
av heliumfylte og statueformete ballonger, da ville jobben med å
flytte dem være langt enklere. Eller hvis man kunne få
statuene til å sveve oppreist like over bakken slik at man ved
å dytte dem fikk dem til å "gå"! Ja, vi
er nødt til å tenke alternativt og mitt spørsmål
er: Fikk de statuene til å sveve?
Jumbojet
En jumbojet Boing 747-400 veier over 400 tonn når den tar av.
Det er ikke mange år siden man ville benekte at noe slikt kunne
sveve i luften (det lever fortsatt mennesker som var født den
gangen brødrene Wright fikk verdens første fly i lufta)!
 |
Svevetog Shanghai
|
Våre
fly er drevet av fossilt brennstoff, men det finnes svært så
tunge gjenstander som kan sveve uten å bruke vinger og bensin.
Svevetogene i Kina mellom Pudong flyplass og sentrum av Shanghai klarer
"bare" 431 kilometer i timen, men nyutviklede japanske svevetog
fyker avgårde i nærmere 600 kilometer i timen - uten noen
form for bensinmotor. Det tyskutviklede systemet i Kina baserer seg
på at toget svever ved hjelp av elektromagneter (EMS), mens
den japanske teknologien baserer seg på superledende elektrodynamiske
magneter (EDS).
Også såkalt luftputefartøy (Hoovercraft)
kan sveve, og hodene på en datamaskins harddisk svever på
en luftpute som er 5 mikrotommer tykk! Så det går an å
få ting til sveve. Ja kineserne har jo i mer enn to tusen år
hundre år hatt varmluftballonger og drager!
 |
Terje i Nan Madol
|
Andre
øyer
Legender på andre øyer i sydhavet forteller også
at man fikk steiner til å fly, som historien om hvordan to brødre
ved hjelp av magi fikk tusenvis av 5-25 tonns tunge basaltblokkene
til å fly på plass da de laget den mystiske steinbyen
Nan Madol. Vestlige arkeologer sier derimot at steinene ble fraktet
fra den andre siden av øya på balsaflåter, men
andre tviler på om det lar seg gjøre:.
- Vi prøvde en gang å legge en basaltblokk
på en bambusflåte, den sank rett til bunns, sier Rufino
Mauricio,
 |
Baalbeks steiner, se mannen til venstre!
|
som er
en lokal arkeolog i Mikronesiaføderasjonen.
Tapt
kunnskap
Over hele verden finnes det hundretusener, kanskje millioner, av forhistoriske
steinkonstruksjoner man ikke sikkert vet hvordan eller hvorfor man
bygget, såkalte megalitter. Som pyramider, steinsirkler og dysser.
Hvorfor brukte man gigantiske steiner, som dagens
kraner vil ha problemer med å løfte? Ta for eksempel
Baalbek i Libanon hvor tre enorme steiner som hver veier over 800
tonn (altså dobbelt så tung som
en full-lastet jumbojet)
 |
Baalbeks største stein
|
ligger
et stykke opp i en mur.
Eller steinen som ligger i et
steinbrudd ikke så langt unna, den veier minst 1200 tonn! Baalbek
sies å være bygget av romerne, men de bygget vel
heller
på n oe
som allerede var der,
akkurat som forhistoriske murer i Sør-Amerika hvor mindre steiner
er lagt opp på langt, langt større.
Hvorfor gjorde man ikke som vi gjør i dag:
Bygger med mindre stein som er lettere å frakte og bygge med?
Hadde
 |
Pre-inka mur.
|
tidligere
sivilisasjoner kunnskaper som har gått tapt? Har
det vært en eller flere katastrofer på kloden vår
som slettet ut både mennesker
og kunnskaper? Arkeologene sier nei. De kan vise til karbondateringer
og andre målinger som stadfester
den tidslinjen for menneskenes historie
som vi kan lese om i skolebøkene. Jo da, men
det de ikke nevner er at målemetodene
man bruker forutser at det ikke har vært noen katastrofer!
Forutsetningen
for at radiodatering skal fungere er at forholdene på kloden
har vært de samme hele tiden. Karbondatering
er for eksempel
avhengig
av at mengden
 |
Dysse i Irland, en av de over 100.000 i verden!
|
karbon
i atmosfæren har vært konstant, men man kan jo
stille
store spørsmål om det har vært tilfelle!
Radiodatering av yngre gjenstander vil nok være rimelig sikker,
selv om man har klart å datere skall av levende snegler til
å være 27.000 år gamle!
Kan
vi finne løsningen i gamle skrifter?
Den
arabiske historikeren Abul Hasan
Ali Al-Masudi som døde
i Cairo i 957 e. Kr, var imponert over pyramidene og beskrev hvordan
man hadde transportert de store steinblokkene: "Magisk papyrus
(papir) ble plassert under steinen som skulle flyttes. Så slo
man på steinen med en metallstang som fikk den til å levitere
og
 |
Pyramider i Egypt
|
bevege
seg langs
en vei belagt med steiner og rammet inn på begge sider med metallstenger.
Steinen ville bevege seg bortover veien for omtrent femti meter og
så legge seg på bakken. Prosessen ble så gjentatt
til byggmesterne hadde steinen der de ønsket."
Hvor Al-Masudi hadde sin informasjon fra er ukjent.
Han levde ca 3000 år etter at Keopspyramiden antas å blitt
bygd, men hans beskrivelser er så detaljert at han nok har hørt
en forklaring som har gått fra person til person gjennom generasjoner.
Uten
anelse
 |
Basaltstein med huller
|
På
Påskeøya finner man noe arkeologene mener er rester av
en slags grunnmurer. En båtformet oval sirkel med steiner som
har huller på toppen. I disse hullene skal de polynesiske innfødte
ha stukket greiner som de bøyet sammen mot midten og så
dekket med palmeblader som et lavt tak.
De første oppdagelsesreisene fortalt riktignok
at de så folk i disse husene, men kan det være at de innfødte
hadde funnet rekker av steiner med hull og brukt dem som grunnmurer
uten anelse om hva de egentlig var for? På
 |
Hønsehus??
|
samme
måten som de hadde plassert statuene på eksisterende plattformer
som opprinnelig hadde hatt et annet formål, på samme måte
som da hadde brukt uegnete steinhus til hønsehus?
Steinene i disse "båthusene" er
laget av knallhard basalt, de er fra en halvmeter til to meter lange
og veier opp til flere tonn. De er alle flott utformet, med rette
sider som skråner inn-/oppover til en flat topp hvor hullene
er. Hullene er plassert i et mønster som ville være uegnet
hvis de var for å holde vegger/tak på plass. Og hvordan
i all verden har man klart å drille sirkelrunde hull i basalt
ved hjelp av håndholdte steinøkser?
Flyttbare
stativer
 |
Steiner i Tiahuanaco
|
Kan det
være at man en gang i Påskeøyas forhistorie hadde
samme kunnskapen om å flytte stein som Abul Hasan Ali Al-Masudi
beskriver? Var basaltsteinene flyttbare stativer for metallstenger
som medvirket til å få statuene til å levitere?
Er det derfor veiene på øya er konkave? Formet man veiene
slik med hensikt så de var tilpasset basen på statuene?
Rammet man dem inn med metallstenger, fikk statuene i oppreist stilling
og beveger dem sakte bortover noen centimeter over bakken? Var det
slik de kunne "spasere"?
Forhistoriske steiner med så godt som tilsvarende
hull og form finner man også i Tiahuanaco ved Titikakasjøen
i Sør-Amerika. Også her finnes det steinstatuer og plattformer
laget av enorme steinblokker - og legendene forteller hvordan den
lyshudete og høye guden Viracocha fikk steinene til å
bevege seg gjennom luften ved hjelp av blant annet trompeter.
 |
Levitasjon i Tibet
|
Lyd
Bruk av lyd går svært ofte igjen i legender og fortellinger
om hvordan man har fått stein til å levitere.
Den kjente svenske flyingeniøren Henry Kjellson
(1891-1962) forteller i en av sine bøker hvordan en annen svenske
og venn av han, Dr Jarl, i 1939 hadde bevitnet at munker i Tibet hadde
fått steiner til å bevege seg gjennom luften da de ville
lage et kloster høyt oppe i en loddrett klippevegg. Steinblokkene
ble plassert i en polert steinhelle som hadde en bollelignende fordypning
på midten og så skal man ha plassert 13 trommer og seks
trompeter i en halvsirkel rundt hellen, pluss 200 munker i rekker
bak instrumentene - i 250 meters avstand fra klippeveggen. På
signal lød instrumentene og munkene sang - og etter noen minutter
øredøvende kakofoni lettet steinen og svevde gjennom
luften til et hull i klippehyllen. Svensken skal ha filmet hendelsen,
men filmene ble beslaglagt av The English Society.
 |
Leedskalnin og generator
|
Coral
Castle
Spennende er også Coral Castle i Florida, hvor 1.50 meter høye
Edward Leedskalnin laget er enormt anlegg, en slags steinhjem til
forloveden som sviktet han, av store korallblokker. Hvordan han klarte
å få løftet på plass opp til 30 tonn tunge
blokker helt alene er et mysterium.
- Jeg har oppdaget pyramidenes hemmelighet, og jeg
har funnet ut hvordan egypterne og de forhistoriske byggherrene i
Peru, Yucatan og Asia bare ved hjelp av primitive redskaper løftet
og satte på plass steinblokker som veide mange tonn, skrev han
i en brosjyre om stedet.
 |
Dør i Coral Castle
|
Mer
ville han ikke ut med om hvordan han beveget og plasserte korallblokkene,
og han jobbet alltid alene i hemmelighet, helst om natten. En nabo
har forklart at han så at Leedskalnin synge til steinene med
hendene plassert på overflaten, og en gruppe ungdommer hevder
de så korallblokker sveve gjennom luften "som hydrogenballonger".
Den lille og tynne karen laget en 9 tonns dør av en steinblokk
som svingte så lett at et lite barn kunne åpne den med
en finger. Hvordan han fikk til det lurte nok de på som skulle
reparere døren da den metallbiten den svingte rundt på
gikk i stykker. Etter flere forsøk måtte de sage vekk
en del av steindørkarmen for å få den på
plass igjen, og den svinger på langt nær så lett
nå! Leedskalnin døde i 1951. Han var også opptatt
av astronomi og elektromagnetisme, og noen mener det var slik han
kom over metoden å bygge Coral Castle på.
 |
Nikola Tesla
|
Nicola
Teslas resonator
Vi vet jo at lydbølger kan knuse glass og vi kjenner jo også
historien fra Bibelen hvordan lyd fikk Jerikos murer til å falle.
En annen som fikk en bygning til å falle sammen var Nikola Tesla
(1856-1943) - forskeren som har fått måleenheten for magnetiske
felt oppkalt etter seg. Ved siden av å være den moderne
elektrisitetens far gjorde han også en rekke spennende oppfinnelser
som først i disse dager begynner å bli kjent. I 1935
eksperimenterte han med vibrerende lydbølger og laget blant
annet et apparat han kalte en "mekanisk resonator":
- Jeg ville se om jeg kunne få den til å
samstemme med de eksisterende vibrasjonene i bygningen, skriver han.
Og skrudde på knappen slik at maskinen sendte ut et stadig høyere
vibrasjonsleie.
Plutselig startet bygningen å falle sammen.
Tesla tok lynraskt en hammer, smadret oppfinnelsen og ba sine assistenter
om ikke si et ord. Da politi og ambulanser ankom fortalte han at det
nok hadde vært et jordskjelv som hadde fått bygningen
til å rase mer
"Jeg påstår ingenting, jeg bare spør.
Når det gjelder Påskeøya så må
man tørre å spørre mer. Mye, mye mer! Det
kan være viktig. Uten å kjenne fortiden kan det
være vanskelig å si noe om framtiden." |
eller
mindre sammen
Tesla var også opptatt av antigravitasjon,
og det er de som mener at han oppfant en ufo-lignende flygende farkost
som kunne trekke energi rett fra ionosfæren. Mange av hans oppfinnelser
ble beslaglagt av USAs militære ved hans død.
Sanger,
trommer og trumpeter
Når Thor Heyerdahls lokale hjelpere klarte å dra en statue
noen meter av gårde så sang man en eldgammel, underlig
lydende sang, på samme måte som de hadde gjort det da
de prøvde å hogge ut en statue. Ja, de innfødte
hadde blitt ganske opphisset av noe som hadde skjedd da de reiste
statuen: Hodet på den enorme steinstatuen hadde reist seg opp
flere tommer av seg selv! Og de mente bestemt at det var syngingen
som hadde fått en "aku-aku", en ånd, til å
hjelpe til: - Veldig merkelig, det var veldig merkelig, forsikret
en av mennene.
Kan det være at folkene på Påskeøya
fortsatt har minner om de sangene og lydene de opprinnelige statuebyggerne
hadde brukt for å få statuene til å "gå"
- levitere? Den arabiske historikeren skrev at pyramidebyggerne i
Egypt hadde slått på steinene de skulle levitere for å
skape en spesiell resonans. Munkene i Tibet brukte sang, trumpeter
og trummer.
Er levitasjon kun juks brukt av tryllekunstnere
- eller har menneskene en gang i en glemt fortid fått steiner
til å sveve?
Ikke juks, men påviselig vitenskap
Det finnes vitenskapsmenn som i dag får gjenstander til å
heve seg ved hjelp av lyd. De bruker gjerne en vibrerende overflate
som lager lyd og en konkav plate som reflekterer lydbølgene
og samler dem mot gjenstanden man skal få til å sveve.
Ved presse
 |
Levitasjon med lyd
|
lydbølgene
sammen kan man slik skape en stående lydbølge som har
kraft nok til å få lette gjenstander til å heve
seg opp. Det er slettes ikke juks, men påviselig vitenskap!
Magnetisk
levitasjon
Man kan også få saker til å levitere ved hjelp av
magnetisme. Vanligvis bruker man jo da gjenstander av jern som magnetiseres
og frastøtes av magneter med motsatt polaritet. Vel, korn av
magnetitt i vulkansk stein fungerer faktisk som små magneter
- og de legger seg på en spesiell måte orientert etter
jordas magnetfelt.
Har steinbyggerne på Påskeøya,
pluss de i Egypt, ved Titikakasjøen og andre steder hatt kunnskaper
om hvordan de med lyd og magnetisme kunne få statuer og enorme
steinblokker til å levitere?
 |
Barnehagen
|
Barnehage
i Norge
For de som mener at jeg snart tar helt av i mine spørsmål
er det bare å opplyse om at man i Lalm barnehage i Norge ganske
nylig (juni 2010) har opplevd at små gjenstander, som fjær
(slike man pynter fastelavnsris med), små trebiter, plastleker
og tavlemagneter har flydd bortover i lufta, for deretter å
smelle i veggen eller ned i gulvet. Her lurte man på om det
dreiet seg om åndelige saker, og en prost har gjennom bønn
og liturgi har prøvd å få ro i bygget. Men barnehagen
ligger i nærheten av gamle steinbrudd hvor det ble utvunnet
mange typer stein, blant annet til bautaer. Har man uforvarende laget
lyder som har utløst resonanser i gjenglemte steinblokker,
som igjen har påvirket de små gjenstandene?
Nøkkel
til kunnskaper
Det er flere og flere som mener at det i en fjern fortid fantes teknikker
i som var overlegne de vi har i dag. At katastrofer har utslettet
både hele sivilisasjoner og deres kunnskaper. Det merkelige
er at bevisene for dette skal holdes hemmelig av en eller annen grunn,
men de finnes! Og Påskøya kan ha nøkkelen til
kunnskaper som har gått tapt, det gjelder bare å få
statuene til å røpe sine hemligheter!
Av
Terje Dahl
For
våre tidligere mysterie-artikler om Påskeøyas statuer:
1. "Forestiller de egentlig polynesiere?" - klikk her.
2. "Forestiller statuene norske vikinger?" - klikk her.
3. "Mangler statuene mer enn bein?" - klikk her.
4. "Økologisk katastrofe eller folkemord?"- klikk
her.
5. "Hvem var skurkene bak kannibalismen?" - klikk her.
6. "Var ruinbyen et seremonielt senter - eller et skjulested?"
- klikk her.
7. "Hvem var egentlig "langører" og hvem var
"kortører"?" - klikk her.
8. "Hvordan klarte de å lage statuene?" - klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene
- klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
|
Hva
mener du?
"Jeg
har følgende synspunkter og/eller ideer om hvordan
statuene ble flyttet":
|
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
En nyere teori om hvordan
statuene på Påskeøya ble flyttet: https://www.youtube.com/watch?v=J5YR0uqPAI8
Og her en arkeologisk forklaring på noen av forskernes
undring over hva som hendte på øya: https://www.youtube.com/watch?v=rut16-AfoyA
Dette dekker ikke halvparten av det du nevner, men interessant
allikevel.
Når det kommer til lyd og flytting av steiner andre steder
på kloden, er et godt mysterium jeg selv er nysgjerrig
på.
Her er en videosnutt fra Chichen Itza med lyden av fuglen og
slangen som er integrert inn i arkitekturen. Hvordan de visste
hvordan de skulle forme byggene for å lage slik akustikk
er meg et mysterium. Steiner per se er bygd opp forskjellig
og kan avgi ulik resonans når man skår på
dem med. Flere kulturer har brukt dette som instrument før
trommer ble 'oppfunnet'. Men å overføre dette til
bygninger er utrolig!
Så om det finnes en glemt teknologi for å bruke
resonans på tunge steiner og flytte dem i lufta, slik
noen hevder skjedde i Baalbek forundrer meg ikke. Har alltid
lurt på det samme. Man ser jo tydelig at det er plassert
steiner oppå de enorme steinene som helt klart ikke har
samme presisjon og størrelse. Det forundrer meg at forskere
forklarer at steinene, selv om de er har ulik størrelse,
er blitt lagt ned på samme tidsepoke - altså romertiden.
Noe som skurrer i mine ører. Hvorfor gå igjennom
så mye bry for å lage noen store, svært presise
rektanglet steiner for så å lage mange små
og upresise steiner oppå. Gir ingen mening.
Viviana
Tibatanske "syngende" fat får vann til å
sveve, video (Tibetan singing bowls levitate water): Klikk her
However,
tales of Stonehenges construction do not mention crews
of masons and beasts of burden. Instead, the stories predominantly
identify levitation as the method by which the stones were erected.
Some say that the devil levitated the stones; others attribute
the flight of the megaliths to the magic of the sorcerer Merlin.
Klikk her
STONE LEVITATION Stone levitation as recorded in the monuments
of mostly long past but also some recent origins is a process
of using of acoustic resonance induced magnetic levitation.
Klikk her
A story was told by the local Aymara Indians to a Spanish traveller
who visited Tiahuanaco shortly after the conquest spoke of the
city's original foundation in the age of Chamac Pacha, or First
Creation, long before the coming of the Incas. Its earliest
inhabitants, they said, possessed supernatural powers, for which
they were able miraculously to lift stones of off the ground,
which "...were carried [from the mountain quarries] through
the air to the sound of a trumpet".
Mayan legends says that the temple of Uxmal in Mexico was built
by a race of dwarves, which apparently only had to whistle and
'heavy rocks would move into place'.
According to classical Greek writers, Thebes, the capital of
Boeotia was founded by Cadmus, a celebrated Phoenician. It was
finished off, the story goes, by a son of Jupiter named Amphion,
who was able to move large stones to the sound of a lyre of
harp, by which manner, he was able to construct the walls of
Thebes. Appollonius Rhodius, who lived in the third century
BC, poetically recalled in Argonautica how Amphion would sing
loud and clear on his golden lyre' as 'rock twice as large followed
his footsteps'. Tradition surrounding Cadmus clearly indicate
that Thebes was founded by Phoenician migrants who must have
settled there in the third or second millennium BC.
Phoenicia's oldest known historian, Sanchaniatho, spoke of the
god Ouranus or Coelus founding the first city at a place called
Byblos. He also said that one of the gods 'Taautus' (the Egyptian
Thoth), founded the Egyptian civilisation. He also states that
Ouranus 'devised Baetulia, contriving stones that moved as having
life' http://www.ancient-wisdom.co.uk/sonics.htm#precolumbian
Kom med flere innlegg, folkens!
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|