 |
|
 |
Polynesisk? Lange, ekte ører?
Tegning fra Cooks besøk i 1774.
|
Statuene på
Påskeøya, del 7:
Hvem
var egentlig "langører" og hvem var "kortører"?
Legendene på Påskeøya forteller om to raser
i riktig gamle dager: Langørene og kortørene. Høvdingslekten
på øya i dag skal stamme fra langørene, og de
har gjerne lys hud, rødlig år og mer europesk utseende
enn polynesierne på øya. Arkeologene er ikke enig i legendene,
de mener at det kun fantes en rase: Polynesiere.
Legendene forteller at kortørene skulle ha drept langørene
til det kun var en mann som het Ororoina som fikk leve. Høvdingslekten
på øya sier selv idag at de stammer fra han, og de kaller
seg med stolthet "langører". Arkeologene betviler
at legendene har riktighet, og de sier at man har tolket ordene feil
: At "langører" skal egentlig bety "kraftige
folk", mens "kortører", skal bety "tynne
folk" - og at de alle var polynesiere. Thor Heyerdahl, som studerte
de gamle legendene og ledet arkeologiske ekspedisjoner til Påskeøya
i 1955/56 og i 1986/88, mente derimot bestemt at betydning var "folk
med korte ører" og "folk med lange ører".
Så hva
 |
Steinstatue
|
er riktig
- og hvor kommer begrepene fra?
Den
herskende rasen
Tar
man en titt på de gamle steinstatuene på øya så
ser det umiddelbart ut som om de har veldig lange ører og se
man på trestatuene som kalles moai kava-kava så er dette
enda tydeligere her. Det virker som om man har avbildet mennesker
som hadde forlenget øreflippene og puttet plugger i dem.
Ifølge legendene så var det langørene
som laget steinstatuene. De var den herskende rasen på øya,
som tvang kortørene til å rydde land og lage stadig flere
og større statuer - til kortørene gjorde opprør
mot slitet og drepte ned til en mann ved å jage langørene
inn i deres egen forsvarsild.
Den
nederlandske oppdagelsesreisende Roggeveen, som ga øya navnet
etter det tidspunktet han fant øya på,
beskrev at det var en
hvithudet rase
på øya som
 |
Moai
kavakava
|
syntes
å passe på statuene, de
hadde forlengete øreflipper med plugger.
Kaptein Cook som kom til øya noen år seinere beskrev
det samme fenomenet, og han fikk laget en tegning av en mann med forlenget
øreflipp. Ja, man skal ha brukt plugger i øreflippene
helt til misjonærene forbød det. Så det syntes
ikke vær noen tvil om at folk på øya har forlenget
ørene og brukt plugger i øreflippene, men spørsmålet
er altså om dette fra starten av var polynesiere eller en annen
rase. Og: Ser man på tegningen fra Cooks besøk i 1774
som skal det forestille en "langøre". Men er det
ekte ører, eller er det noe festet til hodepynten som skal
illustrere lange ører? Mye tyder vel på det siste. Om
mannen er polynesisk er jo tvilsomt. Han har skjegg og europeiske
ansiktstrekk - og selv om det er svart-hvitt tegning er jeg ganske
overbevist om at han har blå øyne (se tegningen øverst)!
Ikke
enestående
 |
Buddha
|
Å
forlenge øreflippene og putte plugger i dem er ikke enestående
for Påskeøya, du finner fenomenet også andre steder
i verden. Den eldste kjente praksisen med å forlenge ørene
kjenner vi fra i Indusdalen i forhistoriske India/Pakistan og avbildinger
av de første kongene i Mesopotamias sumerrike to tusen år
før Kristus viser en spesiell ørepynt i noe som kan
være lange øreflipper. I det gamle Egypt brukte faraoene
øreplugger, noe kan vi se på mange mumier og statuer.
Litt yngre er avbildninger og statuer av en langøret Buddha,
som man mener var en historisk person som levde omtrent 500 år
før Kristus. Blant hinduene i Asia var det kun de i kongefamiliene
som fikk lov til å forlenge ørene. Dette fenomenet finner
man også i Sør-Amerika, hvor de gamle inkakongene brukte
øreplugger.
De ble også kalt "langører", noe spanjolene
omtalte da
 |
Blond mumie fra Peru.
|
de erobret
inkariket. Det
kan her nevnes at erobreren Pizzaro observerte at de vanlige inkaene
var korte og hadde mørk hud og svart hår, mens de av
den herskende klassen var høye - og til og med lysere i huden
enn spanjolene! Funn av mumier i Peru har bekreftet dette, til og
med at mange hadde blondt eller rødt hår (noe som også
gjelder for flere av faraoene i Egypt)!
Thor
Heyerdahl
Thor
Heyerdahl mente at Påskeøyas "langører"
opprinnelig
 |
The Screamer - klikk på bildet for vår artikkel!
|
kom fra
Sør-Amerika, og det passer
godt inn med funn, legender
og historiske beskrivelser
i Peru. Ja, nye DNA-analyser av blodprøver viser at Påskeøya
kan ha hatt kontakt med Sør-Amerika i førhistorisk tid.
Klikk her
for artikkel i Forskning. Gener fra høner viser det samme.
Mumien som kalles "Screamer" fordi ansiktet ligner på
Munchs maleri "Skrik" viser at det må ha vært
ferdsel over Stillehavet lenge før spanjolene kom med
sine galeaser. Mumien er fra Peru, men
 |
Kon-Tiki flåten
|
den er
mumifisert
med en sevje fra et tre som kun vokser i Papua
Ny Guinea! Man begynner å ane at Heyerdahl en dag får
samhold i de teoriene som vitenskapsverdenen nærmest lo av helt
fram til i dag - og at han hadde helt rett i at det har vært
mye mer samferdsel på havene i riktig gamle dager enn det man
har villet tro!
Tre
raser
De første oppdagelsesreisende som kom til Påskeøya
beskrev tre raser, men hvis vi antar at de hvithudete, høye
var
 |
Kon-Tiki - i seilet. Klikk på bildet for vår artikkel.
|
"langører"
og de korte brunhudete var polynesiere
som ble kalt "kortører", hvem var så de rødhudete?
Skal vi tro på legendene, og forskningen begynner jo nå
å vise oss at legendene ofte er mer enn fantasihistorier, så
må vi også kunne tro at Thor Heyerdahl kan ha rett i at
de lyshudete, høye mennene som dukket opp på de polynesiske
øyene, inkluderte Påskeøya, kom over havet fra
Peru. At det var en kar som ble kalt Kon-Tiki (Con-Tiki/Illa-Tiki/Viracocha)
som sammen med sine menn måtte flykte fra opprørske inkaer
en gang i fjern fortid. Kon-Tiki og hans menn ble beskrevet som lyshudete
som hadde kommet fra et annet land, men det er vel ikke utenkelig
at han hadde med seg noe trofaste lokale karer på farkostene
da de la ut på havet, enten det var på balsaflåter
eller i sivbåter. At de "rødhudete" som de
første oppdagelsesreisende til Påskeøya beskrev
følgelig var peruanere.
"Statuene
med ribben"
 |
Moai kavakava
|
Det finnes
som nevnt andre statuer på Påskeøya enn de av stein
- de såkalte moai kava-kava laget av tre. Kava-kava betyr ribben
og de ustikkende ribbenene på statuene er svært framtredende.
Arkeologene sier at statuene, på samme måte som steinstatuene,
forestiller åndene til øyboernes forfedre. Legendene
forteller at en høvding som het Tuu-ko-ihu, en gang så
ånder som så slik ut, og de dukket siden også opp
i en drøm. Han ba derfor folk om å lage slike trefigurer.
En ting er sikkert - de ligner ikke mye på polynesiere med sine
store krumme neser og fippskjegg. De ligner heller ikke særlig
på de store steinstatuene, som jo har et mer nordisk utseende.
Ikke engang indianere fra Peru ser ut til å være forbildet:
De er heller ikke utstyrt med særlig skjeggvekst eller stor,
krum nese! Uten å være stygg så kan jeg vel si at
ansiktene til disse trestatuene minner mer om folk fra det nære
Østen.
Anatolia-kul
At moai kava-kava statuene er så tynne kan jo skyldes at de
som de forestiller hadde en sykdom. De har også gjerne en utpreget
kul i nakken (se bildet nesten øverst på siden). Det
er sikkert en såkalt Anatolia-kul ("anatolian bump"),
noe som er medfødt og som har navnet fordi den forekom/forekommer
mest hos folk i Anatolia i det østlige
 |
Rising Fawn - cherokee høving
|
Tyrkia,
- det gamle sumerriket. Også det noe mystiske Melungeon-folket
i det sørøstlige USA har ofte en
slik kul på nakken. Man har problemer med å bestemme dem
som etnisk gruppe. DNA kan på et vis knytte dem til indiansk
avstamming, men også afrikansk og europeisk. Som det østlige
Tyrkia. Tidigere mente man at melungeonerne fantes i Amerika før
de hvite kom fra Europa, og også moderne forskning sier at de
har spor etter en hittil ukjent urbefolkning. Noen legender sier at
det var hvite mennesker (ofte da kalt fønikere) som kom over
havet i forhistorisk tid og fikk barn med Powhatan-indianere. I de
mange gravhaugene fra før-europeisk - ja, indianerne sier gjerne
før-indiansk tid - skal det ha vært funnet skjeletter
av svært høye mennesker, ofte to og en halv meter eller
høyere! Indianerhøvdingene som de første hvite
traff i området var veldig høye og lyshudete
mennesker, - som
 |
Sumersk halvgud
|
mange
melungeonere er det i dag.
Seks
fingre
En annet spesielt trekk hos de tidlige melungeonerne var at mange
også hadde lyst hår og blå øyne, pluss at
de hadde seks fingre og tær
- noe som oppgravde skjeletter i USA også skal ha hatt (dessverre
er bevisene i dag vekk, men omskrevet av samtiden var de! Klikk her).
Avbildinger av gudene og halvgudene i det gamle sumerriket viser store
mennesker, kjemper, og man kan også se seks fingre på
flere av dem (vi fikk faktisk sekstallsystemet fra dem!). Ja, Bibelen
omtaler jo også kjemper med seks fingre som holdt til i samme
området - Goliat er selvsagt den mest kjente!
Det har ikke blitt funnet skjeletter av kjemper
på Påskeøya i nyere tid, men de ble jo omtalt av
de første oppdagelsesreisende, og tegninger de lagde viser
unormalt store skjeletter som ligger på bakken.
 |
Moai med seks fingre
|
Flere
steinstatuer på Påskeøya har seks fingre, og dette
spesielle fysiske trekket finner man faktisk også hos flere
av de innfødte på øya i dag!
Skrifttavler
Når det gjelder spørsmålet om hvem beboerne på
Påskeøya i fortiden var må også rongorongo-tavlene/stelene
nevnes. Eugène Eyraud, den første misjonæren som
bodde på
 |
Rongo rongo tavler
|
Påskeøya,
i 1860-årene, skrev at han så hundrevis av tretavler med
en slags skrifttegn i husene. Han mente at folkene ikke forsto hva
tegnene betydde eller brukte tavlene til noe, men at de kun passet
på en slags arv fra eldre tider.
Kirken sørget raskt for å få fjernet slike "hedenske"
saker, så i dag er det bare 25 igjen. Legendene sier at den
første til å ankomme Påskeøya, høvdingen
Hotu Matua hadde med seg 67 hellige tavler. Noen legender sier han
kom over havet fra vest,
 |
Tegn fra Indusdalen og Påskeøya sammenlignet.
|
mens andre
sier han kom fra øst. Rongorongo-tegnene er den eneste formen
for skriftspråk i sydhavet, og tavlene har fortsatt ikke blitt
tydet på tross av
mange forsøk. De innfødte mener at
man pleide å synge det som sto på tavlene. Et moment som
man må ta med, selv om arkeologene ikke ser sammenhengen (antagelig
på grunn av sprang både i tid og avstand), er over flere
tusen år gamle skrifttegn fra Indusdalen, i Mohenjo Daro i det
som nå er Pakistan. Tegnene man har funnet her ligner svært
på de som er på rongorongo-tavlene, og det er heller ingen
som har klart å tyde disse.
En
stor katastrofe
Det er stort sett enighet om at "kortørene" var de
polynesiske, selv om arkeologene mener det kun var polynesiere på
øya. DNA fra gamle skjeletter på Påskeøya
viser at de er av polynesiske folk, men det er jo logisk at dette
er etter "kortørene", for "langørene"
ble jo ifølge legendene folk på øya selv i dag
holder hårdnakket fast ved, brent til aske (hva som skjedde
med skjelettet til han som fikk leve vet man ikke). Blodprøvene
som er tatt viser altså DNA fra Sør-Amerika, men det
kan ifølge statuer og legender ikke ha vært "langørene".
Jeg vil derfor spørre om ikke de opprinnelige "langørene",
som en legende sier, kom fra et land på den andre siden av Sør-Amerika.
Legenden sier at de var overlevende etter en stor katastrofe.
Både Bibelen og sumerlegendene i det
gamle Mesopotamia forteller om en svært ødeleggende katastrofe,
i Bibelen kalt syndefloden. "Heltene" reddet seg i begge
versjonene fra det stigende vannet i en båt. Det blir jo svært
spesielt å lure på om statuene på Påskeøya
forestiller Noah/Ziusudra/Gilgameshs sønner som etter katastrofen
dro ut for å befolke jorden, men det er altså mye som
peker mot det gamle
 |
Mann med rødt hår.
|
Mesopotamia.
At det i dag ikke bor blåøyete
"kjemper" på Påskeøya er ganske så
naturlig. Blå øyne forsvinner gjerne i første
familieledd når en med blå øyne får barn
med en brunøyet, og høyde justeres ganske raskt i avkom
etter korte og lange. Hårfarge kan ta litt lengre tid, og de
som sier de er etterkommere av "langørene" har jo
ofte rødlig hår.
Rapamysin
Hvem moai-kava-kava statuene enn forestiller, så må man
jo lure på hvorfor de er så tynne.
 |
Utsikt mot Poike-halvøya
|
Man kan
jo tippe at de var nære sultedøden, men utseende stemmer
bedre med sykdom enn sult.
Rapamysin heter et nyutviklet legeprodukt,
og man lurer på om det kan forlenge menneskers livslengde fordi
det har vist seg å forsinke aldringsprosessen på mus.
Stoffet som rapamysin er utviklet fra ble oppdaget i 1970 og det skjedde
nærmest tilfeldig når man
testet noen jordprøver fra Påskeøya (Rapa Nui).
Stoffet har også en annen, og langt
"Jeg påstår ingenting, jeg bare spør.
Når det gjelder Påskeøya så må
man tørre å spørre mer. Mye, mye mer! Det
kan være viktig. Uten å kjenne fortiden kan det
være vanskelig å si noe om framtiden." |
skumlere
egenskap, det undertrykker immunforsvaret. Hva
om man på Påskeøya under en
periode med matmangelen måtte spise gress og jord, for
eksempel etter at øya ble herjet av tørke etterfulgt
av en storbrann? Hva om man i den
forbindelse fikk i seg dette stoffet og fikk immunforsvaret ødelagt?
Vel, da kunne vi jo ha fått modellene til moai kava-kava, spesielt
hvis de altså kom fra områdene ved dagens Tyrkia/Irak
- det gamle sumerriket!
Kaukasus
Det er fortsatt noe som ikke stemmer,
 |
Fra Kaukasus!
|
for hvem
forestiller så de nordisk utseende steinstatuene? Vel, nå
er det slik at man i nordøstlige områdene av det gamle
Mesoptamia nærmer seg Kaukasusfjellene. Her finner du blåøyete
og lyshudete folk med helt skandinavisk utseende den dag i dag.
Her kom
urgerne/skyterne fra, et normadisk folk som holdt til over et
stort
område.
Thor Heyerdahl mente at
den Odin som omtales i kongesagaene var en ekte høvding som
hadde lurt til seg navnet etter den norrøne guden. En lyshåret
"innvandrer" som kom fra det samme området i nærheten
av Kaukasus. Ja, det er kanskje mer enn tilfeldig at de norske vikingkongene
påsto de stammet fra Odin, og at de fleste av dem var lyshudete,
høye og blåøyete?
Hvordan
laget de steinstatuene på Påskeøya, mange høyere
enn tre etasjes hus - var det ved hjelp av primitive steinøkser?
Det skal vi se på i neste artikkel.
Av Terje
Dahl
For
våre tidligere mysterie-artikler om Påskeøyas statuer:
1. "Forestiller de egentlig polynesiere?" - klikk her.
2. "Forestiller statuene norske vikinger?" - klikk her.
3. "Mangler statuene mer enn bein?" - klikk her.
4. "Økologisk katastrofe eller folkemord?"- klikk
her.
5. "Hvem var skurkene bak kannibalismen?" - klikk her.
6. "Var ruinbyen et seremonielt senter - eller et skjulested?"
- klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene
- klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
|
Hva
mener du?
"Jeg
har følgende synspunkter og/eller ideer når det
gjelder statuene":
|
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
Kom med innlegg, folkens!
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|