 |
|
Påskeøya:
Økologisk
katastrofe eller folkemord?
Påskeøya
brukes i dag som et eksempel for å vise hvordan overbefolking
og overbeskatting av naturressursene kan føre til en økologisk
katastrofe. Thor Heyerdahl derimot mente hans arkeologiske ekspedisjon
viste at legendene var riktigere - at det var folkemordet på
den herskende rasen som utløste katastrofen. At det var dette
som resulterte i kannibalisme og en nærmest mennesketom øy.
"Jeg påstår ingenting, jeg bare spør.
Når det gjelder Påskeøya så må
man tørre å spørre mer. Mye, mye mer!" |
Påskeøya
framstår i dag som en gold klippeøy uten skoger og gress,
men arkeologene mener at øya en gang var frodig og grønn.
Befolkningstallet skal på det meste ha vært nærmere
15.000, men da var grensene nådd for hvor mye man kunne finne
av mat på land og i havet uten å overbeskatte resursene.
For av en eller annen grunn hadde de innfødte fått for
seg at de måtte lage steinstatuer, og også at de måtte
lage dem større og større. For å frakte og reise
statuene hogget man ned palmeskogen som dekket øya. Uten trær
å bygge kanoer av så kunne man ikke dra ut på havet
for å fiske, og snart var hungerskatastrofen et faktum. Man
måtte til og med ty til kannibalisme for å overleve. Frustrasjonen
over mangel på mat medførte også indre stridigheter.
Da de hvite kom med sine sykdommer og sine slaveskip var det bare
så vidt det ikke gikk mot total utrydding, på det verste
var det så vidt hundre innfødte igjen på øya!
Så
langt den aksepterte versjonen om hvordan overbeskatting av naturresursene
medførte til en økologisk katastrofe. Men stemmer den?
 |
Skjelett av en kjempe.
|
Legendene
forteller en helt annen historie. De forteller at det engang var to
forskjellige raser på øya og hvordan den om hvordan den
ene rasen, kortørene, ble lei av å bli satt i arbeid
av den herskende rasen, langørene. De gjorde opprør,
og takket være en kvinne som var gift med en av langørene
klarte de via bakhold å jage langørene ut i en enorm
grøft hvor de ble brent til døde. Dette var, ifølge
legendene, starten på opprørene som gjorde at de første
hvite oppdagelsesreisende som kom til Påskeøya kun fant
liten befolkning av fortvilte og sultne innfødte.
 |
Sumerisk kjempe
|
Gigantisk
katastrofe
La oss gjøre et vågalt tankeeksperiment: La oss si at
de først som kom til Påskeøya i det vi kan kalle
pre-prehistorisk tid, var lyshudete, lyshårete og blåøyde
mannfolk på balsaflåter. Svært velvokste karer med
en høyde på to og en halv meter (!) som hadde seilt ut
fra Peru. De var overlevende etter en gigantisk katastrofe som hadde
utslettet store deler av menneskeheten, katastrofen som i Bibelen
kalles syndefloden. De hadde opprinnelig startet sin seilas over verdenshavene
fra område ved den arabiske halvøya, og skal vi holde
vi oss til Bibelen så kan vi jo si at de kom fra området
ved Aratfjellene, hvor Noahs ark landet da vannet sank. En del av
de overlevende var ikke fornøyd med "kun" å
ha overlevd, de ville finne tilbake til sitt tidligere hjemland, som
de hadde kommet vekk fra under katastrofen. Ut ifra solas gang på
himmelen beregnet de at de dette lå ivest.
Guder og faraoer
De overlevende bygget store båter, antagelig av siv, men muligens
også av tre som vikingskipene, og dro vestover. De hadde fortsatt
kunnskap om å seile på havet, og kunnskap om å navigere
etter stjerner og sol. Første stopp ble Etiopia i Afrika, så
dro de opp
mot Egypt for å kunne holde seg til havet på sin ferd
vestover. Noen slo seg ned der og ble til guder og faraoer, mens andre
dro vestover i Middelhavet og ut
 |
Solporten ved Titikaka.
|
Gibraltarstredet.
Etter et kort stopp på Kanariøyene bar det over Atlanterhavet.
Her seilte de inn i et hav av ferskvann, som etter hvert viste seg
å være en gigantisk elv: Amasonasfloden.
Etter et umenneskelig slit, stadig vestover, kom
de seg opp i fjellene ved å følge elvene
- og fant Titikakasjøen. Her slo de seg til for en periode,
for her fant de rester etter sitt opprinnelige hjemland - en by som
før katastrofen hadde vært en havneby, men som nå
befant seg nesten tre tusen meter over
havet! Inkaindianerne
gjorde
noen
 |
Antikk
balsaflåte, Peru.
|
av de
hvite til sine
konger, men da de for alvor startet sin ekspensjon
var det en av de lokale høvdingene som
fordrev resten de
hvithudete kjempene ned til kysten i vest. Nå
var jo det den veien de skulle likevel, så det var å komme
seg ut på havet igjen. Det var ikke så mange igjen av
de hvithudete kjempene nå, men ved hjelp av vennligsinnete indianere
fikk de bygget balsaflåter, mot solnedgangen bar det.
Halvveis
begravd
Da
de ankom Påskeøya, som på den tiden var en
 |
 |
Statuer
Påskeøya
|
Sumeriske
statuer
|
god del
større enn den
er i dag, oppdaget de hvithudete kjempene til sin store glede igjen
noe som minnet om hjemlandet: Steinstatuer! Det var ingen mennesker
på øya, men i en kraterskråning sto det en god
del store
steinstatuer halvveis begravd i jorden. Statuene hadde klart seg godt
gjennom katastrofen, men de kunstige skjeggene og hodeplaggene som
deres foreldre vanligvis utstyrte sine statuer med, var forlengst
forsvunnet. Noen av kjempene seilte videre, overbevist om at de nå
nærmet seg sitt hjemland, mens andre slo seg ned. Etter en periode
dukket det opp store kanoer med polynesiere, som også hadde
måtte flykte fordi deres land forsvant i havet under den verdensomspennende
katastrofe.
Hold ut!
 |
Lyshåret og blåøyet mumie i Peru
|
Ok. Ok.
Jeg sa at det var et vågalt tanke eksperiment, så hold
ut en stund til! Vi kan jo være helt på jordet, men skal
vi klare å finne svar på de mysteriene Påskeøya
byr på må vi nok tørre å tenke annerledes.
Jeg har valgt å ta tak i de legendene vi finner verden
over som
om hvithudete, lyshårete og høye "guder". Ja,
du finner fortellinger om dem i alle verdensdeler, og de første
hvite som dukket opp hundrevis av år seinere ble tatt for å
være gudene som kom tilbake, som spanjolene ble det i Sør-
og Mellom-Amerika. Disse "gudene" kom gjerne over havet
i
 |
Kaukasus-
mumie
|
øst,
lærte de innfødte å bygge, fiske og dyrke - og
forsvant etter
en periode videre, mot et løfte om å komme tilbake.
Thor Heyerdahl
og andre forskere med åpent sinn og evne til å se et større
bilde mener at det er svært sannsynlig at det i
forhistorisk tid har vært en gruppe lyshudete og store mennesker
som reiste verden omtrent verden rundt. Og noen steder, som i Egypt,
Peru og Kina, finnes det faktisk fysiske bevis - mumier!
Så min "røverhistorie" over
er ikke fri fantasi - den er basert på legender og funn.
Og så? Er det disse lyshudete kjempene som
på Påskeøya fikk navnet "langørene"
- var det de som ble jaget ut i en grøft og brent?
For å ha et grunnlag til å forstå
hva som kan ha skjedd på Påskeøya - om det har
vært en økologisk katastrofe eller kamp mellom menneskeraser,
må vi lære litt mer om selve øya. Ikke så
spennende som kjemper og enorme steinstatuer, men her kommer litt
 |
Påskeøya med restaurert plattform
|
fakta
som kan gi oss ledetråder i mysteriet!
Subtropisk
Påskeøya har et subtropisk klima, hvor temperaturen om
den lokale sommeren i februar kan komme opp i 28 °Celsius, mens
den kan falle ned til 14 grader om "vinteren" fra juli til
august. Det regner gjerne mest i mai, men det ikke noen regntid -
det kommer gjerne korte regnskurer gjennom hele året. Fordi
Påskeøya påvirkes av stormer lenger sør
i Stillehavet kan været variere ganske mye, og man opplever
ofte lange perioder med kraftig vind. Pluss tørkeperioder.
Nyere undersøkelser over store områder
av øya viser et flere millimeter tykt lag med aske,
noe som bekrefter Thor Heyerdahls funn i 1955/56. Heyerdahls svenske
ekspert på planter, professor Selling, fant gjennom undersøkelser
av frø og jordprøver at øya først hadde
hatt et sant vell av lokale planter og trær, så hadde
den søramerikanske
 |
Statuer og Påskeøya
|
medisinplanten
Polygonum (den norske varianten heter tungress), dukket opp på
scenen, dernest var det et lag med sot og aske fra skogbranner, og
tilslutt dagens vegetasjonsfattige tilstand.
Så det har forekommet kraftige branner på
Påskeøya gjennom tidene. Ja, da Roggeveen oppdaget øya
i år 1722 skrev han i loggboken at svidd og brent vegetasjon,
på litt avstand fra øya, hadde fått dem til å
tro at den stort sett besto av sand!
Palmeskog
 |
Fra Påskeøya
|
Man mener
i dag at 70 prosent av øya var dekket av palmeskog 1100 e.
Kr, men da de første europeerne dukke opp var det ikke en palme
å se. Noe må ha skjedd - og her har teoriene variert.
For ikke så lenge siden ga forskerne rottene skylden for at
trærne ble borte, mens andre skylder på alle sauene som
ble importert (det siste stemmer helst sikkert ikke, for da var det
jo kun gress igjen på øya).
Den vanlige forklaringen er at de innfødte
hadde hogget vekk flere og flere trær i første rekke
for å kunne lage større og flere steinstatuer, for man
trengte masse trevirke for å kunne frakte og reise dem. Og lurer
på hva i all verden de innfødte egentlig tenkte på
da de hogget ned den siste palmen. At de måtte vite at det ville
gi dem null muligheter til å lage kanoer så de kunne fiske
for å overleve. Vel, jeg har
 |
Vulkankrater Rano Kau
|
sett polynesiere
slakte den høna som fikk kyllinger av fantastisk størrelse
uten å sørge for at eneste avkom fikk vokse opp, jeg
har sett mannfolk jakte på den eneste (og fredete) havskilpadden
på øya da den kom på land for å legge egg.
Så at polynesiere kan handle uten å tenke på morgendagen
er ikke et ukjent fenomen, og årsaken er nok at det på
de fleste øyene i gamle dager var nok mat - man trengte ikke
bekymre seg eller slite unødvendig for å lagre opp til
eventuelle dårlige tider. Overbefolkning kan
jo ha vært en årsak til matmangel og nødvendighet
av organisert dyrking, men man mener ikke at Påskeøya
har vært overbefolket. Så da kan man jo lure på
hva som har skjedd, og om dagens teorier stemmer.
 |
Påskeøya med restaurert plattform
|
Utstrakt
hagebruk
Under laget av aske var det klare tegn på at utstrakt hagebruk
hadde forekommet, og på Poikehalvøya hadde det foregått
en meget avansert form for dyrking hvor jordlaget var blitt beskyttet
og holdt fuktig av et lag med små steiner. Både her og
ellers på øya hadde jordsmonnet faktisk vært veldig
bra, vulkansk jord ispedd humus fra vegetasjon. Ja, Heyerdahls team
og seinere arkeologer fant til og med flott matjord ganske dypt under
overflaten på de tørreste og mest steinete områdene
på øya!
Selv om arkeologene ikke har lagt noen vekt på
laget med aske når det gjelder Påskeøyas forandringen
fra frodig til gold, så mener jeg at man så absolutt må
spørre om det har vært brann med i spillet. For det finnes
som tidligere nevnt en svært interessant legende - den om hvordan
kortørene drepte langørene ved å jage dem ned
i en grøft som brant. Kanskje
det var mer enn den oppstablete veden i grøften som brant -
kanskje det utviklet seg til en voldsom brann som herjet hele Påskeøya?
Har
vi noen bevis for at det har bodd kjemper på Påskeøya?
Var det de som ble kalt langører? Var det de som sto bak alle
problemene?
Det er noe av det vi skal se på i neste artikkel!
Av
Terje Dahl
Hva mener du?
Send oss
dine tips eller synspunkter når det gjelder mysteriene på
Påskeøya: post@sydhav.no
For
vår første mysterie-artikkel om Påskeøyas
statuer - klikk her.
For vår andre mysterie-artikkel om Påskeøyas statuer
- klikk her.
For vår tredje mysterie-artikkel om Påskeøyas statuer
- klikk her.
For våre andre artikler om Påskeøya og statuene
- klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her.
|
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
Poike-grøfta: Selv om den i utgangspunktet er en naturlig
geologisk formasjon, er det så mange som hevder at den
er bearbeidet av mennesker, at jeg godtar det. Men at den
skulle vere bygget som en forsvarsgrøft, 10-15 m bred,
2-3 m dyp og mer enn 3000m lang? Nei! Hvis man har tid til
det, vil man heller i en forsvarssitusjon bygge en mur.
Grøften er også betydelig eldre enn urolighetene
rundt 1700. Spør heller om hva som var hensikten med
å lage en så gigantisk grøft.
Reidar Hauge
Kom med flere innlegg, folkens!
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|