 |
|
Statuene på Påskeøya:
- Forestiller
de egentlig polynesiere?
Det
heter seg at de gigantiske statuene på Påskeøya
forestiller øyboernes forfedre - at man reiste dem som minne
om avdøde høvdinger. Beboerne på øya
er polynesiske så det er jo nærliggende, men hvorfor
har ansiktene i stein ikke polynesiske trekk, men minner mer om
våre forfedre?
Å
si til en polynesisk skjønnhet at hun har vakre, store øyne
er å fornærme henne. Ifølge polynesiske skjønnhetsidealer
skal øynene vær små! Lange, tynne neser er heller
ikke noe å framheve, - vi hvithudete palangi'er blir ofte ertet
av polynesierne for våre lange neser! Firkantet hake? Hvit hud?
Rødt hår? - Nei, vær så snill - slikt nytter
ikke
hvis
man
skal beskrive en polynesier.
Så
hvorfor
er den aksepterte
teorien at steinstatuene
på Påskeøya forestiller polynesiere? Det er helt
ubegripelig: Selv den mest svaksynte må da kunne se at de flere
meter høye steinansiktene har nordeuropeiske trekk - og det
sies jo at de røde steinblokkene som ble plassert på
toppen
av hodene skal forestille rødt hår!
Hvite
mennesker
Min
polynesiske kone Emma var helt klar da hun fikk se bilder av statuene
på Påskeøya:
- De forestiller hvite mennesker,
sa hun bestemt. - De er ikke polynesiere.
 |
Polynesiske
barn
|
-
Hvorfor din kone skulle påstå at det er hvite mennesker
som er avbildet i statuene forstår jeg ikke, statuene ble laget
på en tid da det ikke var hvite mennesker på øya,
sa en arkeolog til meg. Men arkeologen, som har vært på
Påskeøya flere ganger, burde da huske at de første
skrevne beretningene forteller at det fantes hvithudete mennesker
på den isolerte øya?
Hvite,
røde og brune
Den nederlandske oppdagelsesreisende Jacob Roggeveen var etter det
vi vet den første europeiske til å besøke Påskeøya
- en påskesøndag i 1722. Han skriver at det var tre distinktivt
forskjellige folkegrupper
 |
Lyshudete som Cook så
|
på
øya: Mørkhudete, rødhudete og hvithudete. De
lyshudete hadde så europeisk utseende at de ikke skilte seg
ut fra sjømennene, de var heller lysere! De hadde rødt
hår.
Også kaptein Cook, som kom seilende til Påskeøya
i 1774, kunne fortelle at det fantes hvithudete der, som på
flere andre øyer i sydhavet - noe som de gamle tegningene fra
hans ekspedisjon også viser.
En gammel legende fra Påskeøya forteller
den samme historien: At det har vært en annen folkerase på
øya, lyshudete som ankom før deres egne polynesiske
forfedre. Det skal ha vært disse lyshudete som laget steinstatuene.
De skal ha vært den herskende folkegruppen på øya,
til
 |
Hoa
Hakananai'a fraktes til England
|
polynesierne
gjorde opprør og drepte dem til kun en var i live.
Røde
og hvite farger
Hvithudete,
rødhudete og brune mennesker.. De statuene vi ser på
Påskeøya i dag ser svært lite fargerike ut, det
er gjerne gråaktig stein. Men i British Museum finnes det en
statue som hadde farger - Hoa Hakananai'a. Denne statuen ble funnet
av mannskapet på skipet HMS Topaze i 1868, halvt nedgravd inne
i en steinhytte på toppen av en bratt vulkanskrent med ryggen
til den knøttlille døråpningen. Statuen er to
og en halv meter høy, og veier fire tonn. Steinbygningen på
Påskeøya måtte delvis rives ned, og det måtte
200 innfødte og 300 sjømenn å få fraktet
den ned til skipet. Hoa Hakananai'a, som skal bety skjult eller stjålet
venn, skal ha vært malt i røde og hvite farger, Dessverre
ble statuen lagret ubeskyttet på dekk, så da de kom til
England var det ikke noen farger igjen! På et gammelt bilde
tatt under transporten kan vi likevel se at hodet nok var malt hvit
- det virker som om statuen kan forestille en hvit person. Også
andre statuer er lysere enn det kan se ut. De nedgravde statuene på
utsiden av Rano Rakau-krateret er laget av en lys vulkanstein og skal
ha vært polert så de nærmest var skinnende hvite.
Avdøde
høvdinger
 |
Polynesisk maorihøvding
|
Hvem sier
så arkeologene at statuene forestiller? Vel, den aksepterte
teorien er at de forestiller forfedrene til dagens polynesiske øyboere,
gjerne høvdinger som man gjorde ære på ved å
reise et varig minne om dem. Når det gjelder treskulpturene
så ser de så tynne og annerledes ut fordi de forestille
de avdøde høvdingenes sjeler.
De innfødte på Påskeøya kunne ramse opp
alle sine forfedre helt tilbake til den første høvdingen,
Hotu Matua. Ville det ikke da være helt naturlig at man også
visste hvilke av statuene som forestilte hvem av sine forfedre? Spesielt
siden man angivelig brukte mer enn et år på å lage
en? Det er ingen av statuene som har navn etter personer, det er ingen
som noensinne har hørt om noe slik.
Europeiske
trekk
 |
Det
er bare han i midten bak som er norsk!
|
Det finnes
noen på Påskeøya som ligner litt mer på de
enorme statuene enn den vanlige polynesier. Det er de som hevde å
være etterkommere av de hvithudete som laget statuene, som stammer
etter den eneste hvithudete som ifølge legenden ikke ble drept
- de som opp også gjennom nyere tid tradisjonelt har vært
høvdinger på øya. De har klart synbare europeiske
ansiktstrekk og rødlig hår, som familien som hjelp Thor
Heyerdahl under hans ekspedisjon til øya. Bilder av gamle hodeskaller
funnet på Påskeøya viser også at det høyst
sannsynlig har bodd folk med kaukasiske trekk
på øya i forhistorisk tid.
 |
Moai
kavakava
|
Forliste
sjømenn
Det finnes også en annen type statuer på Påskeøya
enn de av stein - moai kavakava. Dette er statuer skåret ut
i tre, og også disse skal forestille polynesiere. Nok en gang
må man jo lure på om noen trenger sterkere briller. Statuene
har da helt tydelig lang, krum nese og fippskjegg! Man kan nok kanskje
se for seg syke arabere eller jødiske krigsfanger, men ikke
polynesiere!
Utseende forklares med at de forestille de forestiller
avdøde høvdingers sjeler. Sjeler? Man er redd før
spøkelser i sydhavet den dag i dag, men man ser ikke for seg
noen tynne og skrøpelig skikkelser. Selv om treskikkelsene
ser ut til å være døden nære så er
det lite som tyder på at de allerede har forlatt sine jordiske
legemer. De ser heller ut som om de er i ferd med å lide sultedøden.
Kanskje forliste sjømenn som har drevet i land?
 |
Knelende
statue med skjegg!
|
Glemt
bort
Det velbeskrevne fenomenet med lyshudete på Påskeøya
blir i dag merkelig nok glemt bort av forskere og arkeologer flest.
De mener bestemt at Påskeøya enda ikke kan ha hatt noen
kontakt med omverdenen på det tidspunktet da statuene ble laget,
eller før de ble laget. At siden det bare bodde polynesiere
på den isolerte øya - så kan statuene følgelig
ikke forstille andre enn forfedrene til de polynesiske øyboerne.
Forskerne viser til språklige likheter med andre polynesiske
folk og DNA-tester som viser at øyboerne kom fra naboøyene.
Vel, ingen har vel benektet at det bodde polynesiere på Påskeøya
på det tidspunkt da forskerne mener statuene ble laget, men
de
første oppdagelses-reisende løy neppe når de sa
at de også så folk med lys hud og rødt hår.
Kaptein Cook skrev også i sin loggbok at karen han hadde med
seg fra Tahiti ikke forsto mer enn noen få ord av språket,
og
russiske forskere som har studert de eiendommelige og unike
rongo-
 |
Rongo-rongo
tavler
|
rongo
skrifttavlene mener
at de tidligere beboerne på Påskeøya
må ha hatt et språk. Det jo ikke noe merkelig å
finne polynesisk DNA på Påskeøya, men det vil være
merkelig hvis man klarte å finne rent polynesisk DNA her, så
oppblandet som befolkningen har vært siden den ble redusert
til knapt hundre personer da de hvite kom med sine slaveskip og sine
sykdommer.
Thor Heyerdahl
Thor
Heyerdahl er en av de som kunne mest om Påskeøya,
 |
Heyerdahl
|
gjennom
sin
forskning
fra han kom til sydhavet første gang i 1937 til han døde
i 2002. Han ledet en stor arkeologisk ekspedisjon til øya i
1955-56 og ledet også andre utgravinger som vinklet inn på
hans migrasjonsteorier i sydhavet og andre steder. Det er helt klart
at den grundige forskningen vår landsmann la ned ikke har fått
den anerkjennelsen den burde, og mye skyltes at han ikke hadde formell
utdannelse som arkeolog og at han våget å komme med tanker
som gikk på tvers av de aksepterte teoriene.
Heyerdahl mente at det en gang i fortiden kan ha vært en gruppe
lyshudete mennesker
 |
Viracocha
|
i Sør-Amerika
som forsvant ut over Stillehavet og nådde Påskeøya.
Han viser til inkaenes legende om den hvithudete Viracocha, også
kalt Con-Tici Viracocha (derav navnet Kon-Tiki på balsaflåten).
Han skal ha holdt til ved Titicacasjøen på grensen mellom
Bolivia og Peru til en lokal høvding fordrev han mot kysten.
Her skal han og hans menn ha lagt ut på Stillehavet. Da den
spanske erobreren Pizzaro dukket opp i Peru med under 200 soldater
i 1532 ble han tatt for å være Viracocha som hadde kommet
tilbake, og det var grunnen til at de klarte å erobre det enorm
inkariket. På Påskeøya, som mange steder i sydhavet,
finnes det legender om en lyshudet Gud som kom seilende til øyene
fra "soloppgangen". Thor Heyerdahl spurte om ikke de lyshårete
"gudene" som forsvant ut over havet mot vest kunne være
de samme som kom seilende til Polynesia fra øst - og at steinstatuene
forestiller disse.
 |
Ahu Vinapu
|
Søramerikansk
kultur
Under
den arkeologiske ekspedisjonen til Påskeøya gjorde Thor
Heyerdahl og hans norske og amerikanske arkeologer funn som langt
mer bekreftet hans teorier enn avkreftet dem. Karbondateringer viste
at Påskeøya var bebodd i 380 år e. Kr, 1000 år
tidligere enn antatt, og funn viste at det også må ha
vært en tilknytting til søramerikansk kultur. Folkene
på Påskeøya laget flåter og kanoer av totora-sivet,
som ikke gror noen andre steder i Polynesia, på samme måten
som de innfødte gjorde det ved Titicacasjøen.
 |
Chullpa i Peru
|
Folkene
på Påskeøya dyrket søtpotet som de gjorde
det i Peru - og navnet var det samme: Kumara. Folkene i varme Polynesia
bor gjerne i luftige palmehytter,
men på Påskeøya fantes det rester etter runde og
høye steinhytter som er typiske for området rundt Titicacasjøen
i Peru. Her blir de kalt "chullpa", på Påskeøya
"tupa". Noen av steinplattformene på Påskeøya
er som kopier av de forhistoriske murene man finner i Peru, enormt
store steinblokker føyd sammen så fint at man ikke får
et
 |
Tupa på Påskeøya
|
barberblad
mellom dem. Heyerdahls ekspedisjon fant også eldgamle innrissinger
og små statuer
av slanger, krokodiller og andre dyr som ikke finnes på Påskeøya.
De fant også statuer som ikke så ut som de andre
på øya, men som derimot var svært like
forhistoriske
statuer man kan finne i Peru. Pluss øreplugger som var maken
til de som de innfødte brukte i Peru.
Sterk ild
 |
Poike grøften
(vei til venstre)
|
Heyerdahls
team gravde også ut en 3,5 kilometer lang grøft tvers
over nordenden av øya, nemlig grøften hvor "kortørene"
(den polynesiske delen av befolkningen) i følge legenden skulle
ha drept og brent "langørene" (de hvithudete). Arkeologene
sier at dette kun er rester etter en rekke jordovner i en naturlig
fordypning, men Heyerdahl utgravinger viste en 4 meter dyp og 12 meter
bred grøft med firkantet bunn, hvor utgravd sand og småstein
var plassert på kanten av grøten. Et stykke opp fra bunnen
var det et rødt og svart lag med kull og aske etter en enormt
sterk ild.
Latterliggjort
Thor Heyerdahl hevdet at Påskeøya i forhistorisk tid
ikke har vært så isolert som man tror og at øya
ble befolket over flere perioder, - og ikke bare fra de polynesiske
øyene i vest. Hans teorier blir fortsatt nærmest latterliggjort
- på tross av at nye DNA-undersøkelser av de prøvene
hans arkeologisk ekspedisjon tok i 1955/56 tok viser at det sannsynligvis
har vært tidlig kontakt mellom Påskeøya og Sør-Amerika.
Hvem?
Så hvis statuene på Påskeøya ikke forestiller
polynesiere - hvem forestiller de da? Selv om det kan være en
tilknytting til statuer, mektige byggverk og annet i Peru så
ligner de jo heller ikke på inkaindianere! Hvis det er noe sant
i legendene om at hvithudete "guder" la på vei over
havet fra Peru, og landet på Påskeøya så
kan jo statuene forestille dem, men hvor kom så de fra? Statuene
har jo nærmest nordiske fjes med sine oppstopperneser og brede
haker, men det kan da vel ikke være norske vikinger som seilte
sine smekre vikingskip helt til denne isolerte flekken ute i det store
Stillehavet?
Det skal vi titte nærmere på i neste artikkel!
Av
Terje Dahl
Hva mener du?
Send oss
dine tips eller synspunkter når det gjelder mysteriene på
Påskeøya: post@sydhav.no
For
våre artikler om Påskeøya og statuene - klikk her.
For våre faktasider om Påskeøya - klikk her.
For våre artikler om statuene i sydhavet - klikk her. |
Under
kan du lese innsendte meninger og ideer:
Det er selvfølgelig tillatt å la fantasien løpe,
men på et punkt til (utenom det som du nevner omkring
kronologien på Påskeøya) møter du
harde motbevis: Tiahuanacu er betydelig eldre enn vikingtid,
antakelig er de første bygningen fra nærmere
1000 år før Kristus! Men det er grunn til å
tvile på om de som bygde Tiahuanacu egentlig var aymara-
indianere. Det er for eksemple funnet keramikkfigurer med
mustasje, og skjeggvekst er ikke det som er typisk for aymaraene.
"Kont-Tiki statuen" har tydeligvis også skjeggvekst.
Reidar Hauge
Kom med flere innlegg, folkens!
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|