Reisebrev
fra Vanuatu - del 2:
- Dykking,
lokal dans og vulkantur
Andreas
Holo og samboer Rikke Willums i den norske seilbåten S/Y
Impetus besøkte det melanesiske sydhavslandet Vanuatu,
hvor flesteparten fremdeles lever slik de har gjort gjennom de
siste århundrer. Her deres beretning fra andre del av oppholdet
i landet:
-
Luganville
er den andre (og siste) byen på Vanuatu. Her bor det ca.
6000 mennesker. I korte trekk er det èn bred gate med mange
omgjorte bygninger fra krigen inneholdende butikker, cafeér,
banker, og ikke minst dykkesjapper
som utgjør sentrum. Her er det dykking som står på
agendaen. Nesten alle turistene som kommer skal dykke på
"SS President Coolidge" og Million
Dollar Point.
"Presidenten" var en luksuskrysser
av dimensjoner før den ble gjort om til troppetransport
skip i forbindelse med WW2. Skipet har en lengde på 200
m og en bredde på 25 m og var på 22000 tonn. Da kapteinen
ankom havnen 26 oktober 1942 fullt lastet med amerikanske soldater,
var han så nervøs for japanske ubåter som var
i området, at han ikke tok sjansen på å vente
på los, men fortsatte rett mot havnen.
I en krig beskytter man gjerne sine egne farvann med miner, men
posisjonen av disse er ikke akkurat offentliggjort, så det
er en hasardøs ferd gjennom slike farvann uten lokalkunnskap.
Kapteinen hadde ikke denne kunnskapen, men fikk brått rede
på hvor et par av minene var da han smalt på 2 stykker
og skipet tok inn vann. Det ble kjørt på grunn i
innløpet til Luganville, og nesten alle om bord ble reddet,
men skipet sank og ligger nå på mellom 25 og 60 meters
dyp og er et dykkerparadis.
Skipet er i dag fredet og det er kun mulig å
dykke på det med en av de godkjente dykkeroperatørene
i området. Det er gjort tilgjengelig ved at det flere steder
er laget åpninger i skutesiden for å lette innkomsten.
Du kan gjøre godt over 20 forskjellige dykk her hvor det
dypeste er maskinrommet på 56 meter.
Vi
hadde 3 dykk på Coolidge. Skipet ligger på siden (babord
side) med baugen inn mot land. Det er i en utrolig bra tilstand,
selv etter over 50 år under vann. Vi ble tatt med ned til
promenade dekket i vårt første dykk, som hadde en
maks dybde på 27 m. Denne dagen var det relativt bra sikt,
så vi kunne se broen og hele forskipet komme til syne etter
hvert som vi svømte ned mot vraket. Promenadedekket
er kun på utsiden, så vi nøyde oss med å
kikke inn i forskjellige rom på vår vei. Her så
vi gassmasker, hjelmer, gevær, en frisørstol, 20
toalettskåler på rekke og rad, fisk og korall som
gror på skipet etter mange år under vann.
Neste dykk var lasterommene og medisinaldepotet.
Vi svømte over skutesiden og lot oss falle inn i skipet
og svømte inne i laste rommene. Her så vi glassflasker,
kjeler, kopper og kar, biler, patronhylser, bomber til fly og
mye mer. Hos medisinmannen var det mange reagensglass og glassflasker
med diverse brygg. Nå var dybden øket til om lag
32 meter.
Vårt siste og det "gjeveste"
dykket var ned til "The Lady". Dette er en statue av
Elisabeth I som er plassert over peisen i røkesalongen
på første klasse. Hun befinner seg på 45 meters
dyp og da selvfølgelig inne i skipet.
Vi
svømte ned til baugen slik vi hadde gjort på de andre
dykkene. Vi fortsatte bortover skutesiden og ned på promenadedekket.
Her var det et sort hull der en dør en gang hadde sittet.
Vi sank inn og var dermed i røkeværelset. Vi fikk
med en gang øye på "The Lady" der hun lå
på siden over peisen. Andreas svømte ned og kysset
henne på kinnet (det skal bety lykke) mens Rikke nøyde
seg med å "håndhilse". På tilbakeveien
svømte vi gjennom biblioteket, dessverre uten bøker,
og ut gjennom fronten av styrehuset. Det svære ankeret lå
på bunnen som for å forvisse seg om at skipet ikke
skule slite seg og flyte avgårde. Vi kom oss tilbake til
baugen og begynte den langsomme oppstigningen til overflaten ilagt
de nå så sedvanlige sikkerhetsstopp. Hele dykket varte
i ca. 60 minutter hvorav halvparten av tiden gikk med til sikkerhetsstopp
og oppstigning. Det var et fantastisk dykk som vi vil anbefale
alle dykkere!
Vi dykket med Aquamarine som vi fant veldig profesjonelle og grundige
med sikkerheten. Før hvert dykk hadde vi en gjennomgang
over hvor vi skulle og hva vi ville få se. På grunn
av at alle dykkene var forholdsvis dype hadde dykkelederen med
ekstra tanker med luft ned til vraket i tillegg til at det lå
tanker nede ved og i vraket. De tar aldri med flere enn 4 dykkere
pr leder og tok alt veldig rolig og passet på oss hele tiden.
Alle dykkene ble gjennomført som fulle dekompresjonsdykk
selv om det bare var det siste som virkelig var et slikt dykk.
Fra 10 meter hadde vi 2 minutters stopp pr meter opp til 5 meter
hvor vi hadde 10 minutters sikkerhetsstopp.
Det
andre berømte dykkerstedet i området er Million Dollar
Point. Da WW2 var slutt befant tusenvis av tonn med amerikansk
militært materiell seg i Luganville. Franskmennene fikk
tilbud om å kjøpe alt sammen for 10% av hva det var
verdt, men takket nei i den tro at alt ville bli stående
likevel og at de dermed ville få det gratis. FEIL! Amerikanerne
hadde av økonomiske årsaker ikke lov eller anledning
til å skipe alt hjem, men ble så forbannet av fransk
arroganse at de besluttet å kjøre alt på sjøen
i stedet for at gnierne skulle få kloa i det ! Som sagt
så gjort: Bulldosere, kraner, traktorer, lastebiler, trucker,
jeeper, osv osv ble dumpet rett utenfor en lang brygge rett foran
nesen på franskmennene! Senere gikk det ned to båter
her også i et forsøk på å berge noe av
utstyret. Alt ligger på 10-25 m og er lett tilgjengelig.
Det var vanskelig å kjenne igjen alt som lå der, men
bildekk verken ruster eller råtner og det så vi flust
av sittende fast på mer eller mindre gjenkjennelige akslinger.
En og annen bulldoser, jeep og lastebil var det også mulig
å kjenne igjen. For å være helt ærlig
så det ut som en kjempediger søppelplass.
PS. I Luganville fikk Andreas kjøpt Jarlsbergost!!
Lolowai
Bay, Aoba Island
Luganville var så langt nord som vi hadde tenkt oss. Øygruppen
Banks og Torres ligger lenger nord, folkene har så lite
og de får så sjelden besøk av lokale forsyningsbåter
at Røde Kors i Port Vila ber seilbåter som drar den
veien å ta med plastposer med klær på vegne
av organisasjonen. Tiden strakk dessverre ikke til med noe besøk
dit, så vi da vi var ferdige med dykkingen gjorde vi oss
klare for avreise østover og deretter sydover igjen mot
Port Vila. Vår første etappe på turen tilbake
var ca. 50 n.mil, så vi stod opp kl. 05.30 for å nå
frem til ankringsplassen før mørket senket seg.
Målet var Lolowai Bay på Aoba/Ambae Island.
Lolowai Bay er et krater som det går an
å ankre opp i, men man må gå inn over revkanten
på høyvann for på lavvann er det under 2 meter
dypt. Vi kom frem i rett tid og snek oss forsiktig over revet
og inn i en nydelig lagune hvor vanndybden faktisk var 12.0 m
OVER ALT.
I denne bukten ligger regionsykehuset for tre
av øyene i området. Ca. 25000 mennesker sokner dit.
De fleste landsbyene har en sykestue med en sykepleier eller vanligvis
en med noen kurs (!) som tar seg av det vanligste, for det tar
lang tid å komme frem til sykehuset. Spesielt i en utriggerkano
når du bor 50 nm unna. Vi traff tilfeldigvis den administrative
lederen, Graham, og han viste oss villig rundt. Vi var innom operasjonsstuen,
røntgenrommet, fødeklinikken osv. Et fint sykehus,
men mye enklere enn Bærum Sykehus! Etter omvisningen tok
Graham oss med på tur opp langs kanten av krateret. Til
et utsiktspunkt der vi virkelig hadde god utsikt over bukten.
Og Impetus, selvfølgelig. Derfra var det også lett
å se at vi lå i et krater med høye grønnkledte
kanter. To små jenter fulgte med oss på turen og på
et tidspunkt forsvant de et kort øyeblikk og kom tilbake
med et par papaya som Graham renset og serverte oss.
På utsiden av krateret var det noen rev (ikke noen stor
overraskelse) og vi hadde jo god trening, så en dag med
pent vær og nesten vindstille, hev vi dykkerutstyret i jolla
og dro ut. Vi ankret jolla og gikk i vannet. Så mye fisk
så vi ikke, men myke koraller i mange farger var spredt
rundt omkring. En av dem bestod av mange små beige blomster
med fine kronblader og hvitt, gult eller blått i midten.
(Visste du forresten at korall ikke er en plante, men et dyr ?)
Vi kom også over flere lyseblå, lysegrønne,
røde og rosa myke koraller. Her fantes noen store kråkebolle
liknende skapninger som nesten så ut som perlebroderte puter.
"Perlene" var enten i gule, hvite og røde nyanser
eller i grått, rødt og vinrødt.
Asanwari,
Maewo Island
Turen over til neste ankringsplass fikk oss til å tenke
på en dårlig norsk sommer; øsende regnvær
og 25-30 knop midt i mot. Vi hadde motstrøm og etter et
par slag gav vi opp seilingen og kjørte motor til Asanwari.
Asanvari er av enkelte beskrevet som den vakreste ankringsplassen
i denne delen av verden, med utrolig klart vann hvor bunnen 15-20
meter under båten er helt tydelig. Helt nede ved strandkanten
ikke langt fra ankringsplassen er et vannfall hvor vi kunne nyte
en etterlengtet ferskvannsdusj. En liten landsby med ca. 100 mennesker
var pent plassert innimellom palmene, godt skjult fra vannet.
Chief Nelson (høvdingen) har bygget en liten yachtclub
på stranden med helt spesiell atmosfære. I god tradisjon
har mange besøkende båter hengt opp flagg og vimpler
med hilsner på. Når det er åtte personer eller
mer i havnen byr Chief Nelson på folkedans og mat på
yachtclubben. Gutta som danset og sang for oss var fantastisk
flinke. De var iført hodepynt bestående av en ramme
i tre dekorert med fjær, rundt livet hadde de flettete matter
og rundt anklene hule tørkete nøtter som ga fin
lyd når de spratt omkring. Vi fikk kun se utdrag av forskjellige
danser, for hver skal egentlig vare i 1-2 timer. Med 15-20 forskjellige
ville det ta litt for lang tid selv for en langturseiler med tidsuret
stilt inn på "island time". Selv om Malekula bare
ligger ca 50 nm unna, var dansene totalt forskjellige fra det
vi så i Southwest Bay. Mye mer livlige og med en klar og
flott flerstemt sang. Da folkedansen var over fikk vi kava. Nå
er ikke kava-drikken på Vanuatu helt det samme som serveres
på Fiji. Riktignok benytter begge grenene fra kava-planten,
men på Fiji benyttes tørkede grener mens på
Vanuatu er det de friske som anvendes. Selv om drikken ser ut
og smaker som sølevann begge steder, er resultatet at kavaen
på Vanuatu er mye sterkere. På Fiji kunne en novice
som oss drikke 7-10 "high tide" (full kopp) og fremdeles
ikke ha noen problemer med å finne veien tilbake til båten,
men her skulle det ikke er enn 3-4 før veien ble en tanke
lenger. Det hører med til historien at Vanuatu er et av
de få landene i verden hvor alkoholkonsumet går ned.
De alkoholrelaterte forbrytelsene går også ned i takt
med dette. Grunnen er at mens kava-drikking tidligere ble sett
på som ukristelig og skadelig og ble forbudt av misjonærene,
så man at den hvite manns drikk gjorde ni-vanuatuene adskillig
verre. Mens kava-rusen resulterer i at man blir rolig og avslappet,
har alkohol som kjent ofte en helt annen virkning. Det ble derfor
helomvending fra myndighetenes side, og kava-barene spratt opp.
Hver landsby har en eller flere slike barer hvor kun kava blir
servert. Alkoholkunsumet går nå ned jevnt og trutt.
En annen sak er at svært mange drikker kava hver eneste
dag, og det spørs vel hvor sunt det er i lengden. Men det
skader i hvert fall ikke noen andre enn deg selv.
Etter et par kopper med kava, ble det servert
middag; kylling og søtpotet som var tilberedt over åpen
flamme. Egentlig skulle vi hatt landkrabbe, men på grunn
av dårlig vær hadde de ikke fått tak i noen.
Mens vi spiste underholdt Tambatamba string band. Med en gitar,
tam-tam-trommer og en bass, ble stemningen helt på topp.
Bassen var for øvrig en trekasse med et tau bundet til
en pinne. Ved å bøye pinnen og dermed strekke snoren
endret tonen seg.
En ettermiddag satt vi på stranden og
pratet med Chief Nelson. Han hadde flere historier å fortelle.
Landsbyen her ble bygget i 1955 av Chief Nelsons far. Flere eldre
var i mot at landsbyen skulle bygges, for området var erklært
tabu, hvilket vil si at åndene skulle være i fred
her. Landsbyen ble likevel bygget og det har gått bra, så
åndene kan ikke ha blitt så veldig opprørte.
Når man kommer til en landsby på Vanuatu må
man alltid spørre om lov til å dykke på revene
osv. Enkelte steder er tabu hele tiden eller til enkelte tider
på året, og man kan ikke en gang nærme seg stedet.
Chief Nelson fortalte oss om en båt som hadde kommet innom
med dykkere ombord. Dykkerene hadde dratt ut på revet uten
å snakke med Chief Nelson først. To av dykkerene
ble borte. Det ble lett og lett etter dem over ett stort område,
men de ble ikke funnet. Neste dag gikk Chief Nelson for å
snakke med åndene og for å be dem levere tilbake dykkerene.
Rett etterpå ble dykkerene funnet i live på stranden
like bortenfor. Han forteller ikke dette med et smil om munnen
slik vi kanskje ville gjort, for dette tror han fullt og helt
på. Slik er det bare.
Da vi lå i Asanvari blåste det friskt
i flere dager. En utriggerkano med fire personer ombord ble meldt
savnet. Når man tenker på at disse kanoene ikke har
fribord på mer enn 10-20 cm, kan man jo spørre seg
hva de gjør på sjøen i det hele tatt. Chief
Nelson fortalte oss at i gamle dager ble en mosedott fra en bestemt
sten festet under en kano på en bestemt måte slik
at farkosten kunne ferdes trygt på havet. I dag vet man
ikke hvordan dette ble gjort, og det bekymret tydeligvis høvdingen.
Heldigvis hørte vi neste dag at utriggeren med de fire
personene ombord var funnet. De hadde drevet i land midt på
Maewo Island.
Hot
Water Bay, Ambrym
Etter nok en frisk seilas på kryss kom vi frem til Hot Water
Bay på Ambrym. På denne øya er det flere aktive
vulkaner. På en klar dag (og dem er det ikke mange av her,
for toppene ligger som regel innhyllet i tåke) kan man se
røyksøyler stige til værs fra de 3 vulkanene.
Her er åndene sterke, og mange eldre fra de andre øyene
blir skremt og trekker seg tilbake når de treffer folk som
bor på Ambrym.
Bukta vi lå i har fått sitt navn etter de undersjøiske
sprekkene i berget hvor svovel strømmer ut 20 m under vannflaten.
Om natten kan man i klarvær se det gløder i lavastrømmene
der de kommer ned fjellsidene.
Til Ambrym kommer turistene (ikke så mange
bortsett fra seilere) for å gå opp til vulkanen på
Mt Maroum som ligger på ca. 1200 meter over havet. Dette
er en aktiv vulkan hvor man på en fin dag som et av få
steder i verden kan se rett ned i den boblende magmaen når
man står på toppen. Landsbyen Ramvetlam har rettighetene
til å ta med turister opp dit. Dette er også det eneste
stedet på Ambrym det er mulig å gå til vulkanen
på en dag. Vi hadde diskutert frem og tilbake om vi var
spreke nok til å gå denne turen som vanligvis tar
rundt 8 timer, men bestemte oss for å gjøre et forsøk.
Vi stod opp kl. 05.00 for å gjøre oss klare, smøre
matpakke og pakke sekken. Fremmøte i landsbyen var 06.30
og klokken 07.00 var vi i fart. Det gjelder å komme av gårde
før solen blir alt for sterk. Været så bra
ut selv om det lå skyer over toppen, men det gjør
det stort sett alltid. Vi var seks seilere og to guider i vårt
følge. Vi vandret av sted på stien inn i regnskogen.
Oppover og oppover bar det. Etterhvert begynte det å regne,
men det er vel derfor det heter regnskog. Fint og grønt
var det hele veien. Plutselig stoppet den ene guiden og pekte
opp mot en gren. "Snake" sa han. Og der oppe på
en tynn gren lå en slange godt krøllet sammen og
sov. Vi fikk forklart at slangene sover om dagen og jakter om
natten. Om slangene var farlige for oss eller ei fikk vi ikke
helt klarhet i, for de to guidene ga oss forskjellige svar! Hele
veien hørte vi insekter spille. Og de spiller høyt.
Ca. to og en halv time brukte vi på turen gjennom jungelen
til vi plutselig kom
ut på en elv av svart størknet lavagrus. Da hadde
vi kommet opp på om lag 700 meter. I sin tid var dette en
lava elv. Underlaget nå var flatt og jevnt som om noen hadde
planert ut med en dampveivals. Nå var det bare en slakk
stigning, omtrent ikke merkbar. Vi gikk og vi gikk. Rundt oss
skiftet landskapet karakter og vi var oppe på et platå
av lavagrus. Bare vulkanene stakk opp over dette platået.
Ved foten av "vår" vulkan satte vi oss ned og
spiste lunsj, men forsatte kort etter opp et elveleie med masse
stein og gjørme. Stien var borte og noe klatring måte
til. Vi hadde begge fjellstøvler på og her kom de
til sin rett. Siste stykket klatret vi oppover en svart grusbakke
og gikk langs kanten opp til vulkanen. Endelig på toppen
på kraterkanten. 1200 meter over Impetus. Vi hørte
det buldre og brake, og gul svovelluktende røyk veltet
opp fra dypet. Dessverre var det for mye røyk og tåke
til at vi fikk sett rett ned i magmaen. Det var kaldt der oppe
og været ga heller ikke inntrykk av å bli bedre med
det første, så vi ble ikke så lenge før
vi begynte den lange turen tilbake. Totalt tok turen oss 9 timer,
27 minutter og 17 sekunder inkludert div stopp- en i følget
vårt tok tiden! Det var deilig å komme tilbake til
båten. Ved kysten hadde det vært sol og fint vær
hele dagen, mens vi hadde hatt regn omtrent halvparten av tiden.
Slik får man bare regne med. Uansett var det en fin tur.
Vi hadde begge to svære gnagsår og blemmer på
heler, tær og fotsåler. Våre føtter er
ikke vant til å bli stengt inne i støvler, vi som
kun bruker sandaler til vanlig. Etter vulkanturen holdt vi oss
i båten i flere dager for rekonvalesens. Men vi seilte hver
dag for å komme oss sydover.
Lelepa Island
I Lonely Planet guiden hadde vi lest om en hule på Lelepa
Island, ikke langt fra Port Vila som skulle være interessant
å besøke. Men hvor var den egentlig? To menn i en
utrigger kom bortom oss da vi hadde ankret opp. Vi spurte dem
og det viste seg at de tok turister med til hulen hver dag og
vi kunne bare følge etter dem med Impetus. Det hjalp sikkert
at vi ga dem noen fine fileter fra doradoen vi fikk på veien
ned. Neste dag var vi klare til avtalt tid og fulgte etter til
ankringsplassen nedenfor hulen. Vi fikk ankeret ut og tok jolla
til land. Våre føtter var ikke helt restituert etter
vulkanturen, så vi var glade da vi oppdaget at det ikke
var så langt å gå. Vi gikk langs stranden og
opp en bakke og dermed var vi fremme. Fjellveggen rundt huleinngangen
var så glatt at det så ut som den var murt opp. Inngangen
var høy og hulen kjempesvær, selv om den bare var
et rom. Omkretsen inne i hulen var kanskje 60-70 meter og under
taket 30 meter. Som en kjempedom. På veggen var noen enkle
tegninger gjort av en lokal helt, Roy Mata, en høvding
på Vanuatu fra langt tilbake i tid. Det sies at han døde
i denne hulen. Hulen har også senere vært i bruk,
bla under annen verdenskrig da det bodde folk der.
Port Vila, Efate
Tilbake i Port Vila begynte vi å gjøre oss klare
for turen til Ny Caledonia. Riggen ble sjekket, vann og diesel
fylt, klær vasket og alt det andre som står på
listen når vi skal ut å seile litt lenger enn en dagsseilas.
Etter noen dager var vi klare for de ca. 300 nautiske milene rett
syd til Ny Caledonia.
Av
Andreas Holo og Rikke Willums