|
|
Sjøkuer,
kava og hedenske sermonier i Vanuatu
Andreas
Holo og samboer Rikke Willums i den norske seilbåten S/Y Impetus
besøkte det melanesiske sydhavslandet Vanuatu - og fikk opplevelser
langt utenom det vanlige!
Her
deres beretning fra første del av oppholdet:
- Vanuatu er omtrent uberørt av turisme unntatt i Port Vila
og delvis Luganville. Bortsett fra de som bor i disse to eneste
byene, lever flesteparten fremdeles slik de har gjort gjennom de
siste århundrer. Uten biler, elektrisitet, motorbåter,
og alt det andre vi tar for gitt og er så vant til. Kristendommen
har gjort sitt inntog, men den lever på Vanuatu i en slags
symbiose med den tradisjonelle religionen ni-vanuatuene har hatt
fra tiden før den hvite mann kom med sine verdier. Presten
leder hver søndag gudstjenesten, men kan mandag lede en grisedreping
til ære for åndene i en eller annen tradisjonell seremoni.
Folkene er utrolig vennlige og naturen fantastisk. Og de har malariamygg.
Port Vila
-
Hovedstaden Port Vila er en fin og moderne liten by, nesten litt
europeisk. Den huser ca. 20000 mennesker. Ankringsplassen er midt
i byen og jolleturen til land kort. I byen finnes to internettcafeér,
banker, supermarkeder med meget bra utvalg, klesbutikker, frukt
og grønnsakmarked osv. osv. Prisene er høye for det
er ingen inntektsskatt i landet (inntektene er så lave utenom
byene at innkrevingen ville ha blitt for dyr). Alt som importeres
får imidlertid en kraftig påplusning i form av skatter
og avgifter før det kan legges ut for salg til menigmann.
Etter et par dager i byen var vi klare for å
ta en nærmere titt på øyriket.
Landsbygda står i stor kontrast til byen Port Vila. Da vi
rundet odden og hovedstaden forsvant i det fjerne, forsvant også
det meste av det vi forbinder med sivilisasjon. Nå var det
kun landsbyer hvor alle hus (unntatt kirken) var bygget av forskjellige
deler fra palmetreet. Tak og vegger av palmeblader må byttes
hvert 5 år. Mens landsbyene vi har vært i i andre land
har hatt en og annen motorbåt, for ikke å snakke om
Landsbybåten de benytter til transport over lengre distanser,
er landsbygda på Vanuatu noe helt annet. Her er det kun utriggerkanoer
av uthulte trestammer som gjelder. Intet annet. For innbyggerne
som bor inne i bushen, er det bare bena som gjelder. Det anslås
at det fremdeles er stammer som lever så isolert fra omverdenen
på Malekula, at de ikke er oppdaget ennå!
Vårt første landsby besøk
var på Ngouna Island litt nord for Efate. Her eier ikke folk
nåla i veggen, men de ser svært så fornøyd
ut og er gjestfrie og imøtekommende. Om kvelden ble det arrangert
middag i skolehuset. På denne måten kan de skaffe litt
penger til landsbyen. Det var mørkt og landsbyen har ingen
generator så eneste lys var fra en parafinlampe. Vi fikk fisk,
ris, gresskar, kasawa og tarrorot (likner vår potet) å
spise, mens vi drakk kokosnøtt og kava.
Laman Bay, Epi
-
På Vanuatu er det sjøkuer (dugong). De likner manatene
som bla. lever i Florida og Belize, bare halen er forskjellig. Dette
er noen merkelige skapninger på 2-3 m som lever langs kysten
og spiser sjøgress. De er relativt sky, men i Laman bay har
de en som kommer inn i bukten noen ganger om dagen, og er du heldig
kan du svømme med den. Vi var ankret opp for en natt, og
han kom ganske riktig morgenen etter, men vi fikk bare et glimt
av den da vi hoppet i vannet. Vi fikk imidlertid i stedet sett en
masse skilpadder som spiser av det samme gresset i bukten. De lå
på bunnen og gresset og vi kunne svømme helt ned til
dem uten at de tok særlig notis av det. Et par meter unna
tittet de på deg og tok et par svømmetak med bena og
gled sakte av gårde. På det meste så vi 8 stykker
på en gang. De største var over 1 m i diameter over
skallet, og det er ganske sjelden for det tar mange år å
bli så stor. De blir ofte jaktet på selv om det er forbudt
i hele verden.
Southwest Bay, Malekula
-
På den sørlige delen av Malekula bor det ca. 4000 personer.
Her har det utviklet seg 18 totalt forskjellige språk i de
forskjellige stammene. I tillegg til språkene kommer dialekter
og hemmelige språk. Når mennene snakker sammen og det
kommer en kvinne forbi, skifter de til et språk bare menn
snakker. Det samme gjelder kvinnene. Grisene har en viktig posisjon
i samfunnet og noen menn kan et språk som gjør at de
kan snakke med dem. Rangeringen i samfunnet gjenspeiler dette ved
at mennene er øverst, så grisene og til slutt kvinnene.
Grisene er så viktige både spirituelt og som betaling
at de blir tatt helt spesielt vare på og jo flere griser en
familie har, jo mer velstående er de. All betaling har blitt
gjort med griser. Nå er det ikke grisen i seg selv som er
viktig, men størrelsen på "tuskene". Dette
er hjørnetennene i underkjeven. Når grisene er små
kutter de tilsvarende i overkjeven slik at hjørnetennene
kan gro fritt. Tennene gror i sirkler, og de gjeveste har faktisk
2 hele sirkler på hver side. Dette er ganske sjelden, for
det tar 7 år å gro en sirkel. ½ til 1 sirkel
er ikke uvanlig. Verdien på grisen settes utfra størrelsen
tuskene. Jo større tenner jo høyere verdi. Når
grisene blir slaktet (mer om det senere) blir tuskene tatt ut og
brukt som halskjede i seremonier for å markere rangen blant
mennene.
Da
vi var på besøk i Southwest Bay var det flere "grading"
seremonier som skulle holdes i flere landsbyer i området.
Det er mange graderinger blant mennene, faktisk opptil 30 grader
i enkelte stammer. Nå er det bare de færreste som kommer
så høyt opp. Graderingen i en stamme er ikke noe verdt
i en annen, så en del menn har graderinger i forskjellige
stammer. Den verdensberømte antropologen Kirk Huffmann har
jobbet med stammene her i mange år og oppfordret dem til å
ta vare på tradisjoner og språk. Han hadde holdt på
et år med å få arrangert det slik at grading seremoniene
i noen landsbyer i den sørlige delen av Malekula skulle holdes
samtidig og hadde med et TV-team som skulle filme for å forevige
dette for fremtiden. Seremoniene skulle de jo holde likevel uavhengig
av tilskuere og filmteam, men det krevdes mange og lange samtaler
med de forskjellige landsbyhøvdingene før alt kunne
arrangeres innenfor en uke. Mange seilbåter hadde kommet for
å se på, men vi var også de eneste turistene på
stedet, om lag 50 personer. Vi hørte senere at landsbyen
aldri hadde hatt besøk av så mange hvite på en
gang.
Yachtisene
ble samlet hos George i Alo Lodge hver dag før det braket
løs. Første dagen gikk vi i ca. 45 minutter gjennom
jungelen for å komme frem til stammen der dagens sermoni skulle
holdes. Da vi nærmet oss, stoppet vi opp, og guiden vår
George trommet på en trestamme. Svaret kom like etter som
tromming i det fjerne og vi kunne fortsette. I landsbyen ble vi
ønsket velkommen av fire brødre, de eneste gjenlevende
som snakker et av språkene på Malekula. De bor her med
sine familier. De sørger nå for å overlevere
språk og tradisjoner til sine barn. Alle seremonier utføres
på en hellig danseplass som kalles Nassara. Inne på
plassen finnes ofte et enda helligere hus som kalles en Nakamal.
Du må ha en høy gradering for å komme inn der.
Det var tre gutter som ble gradert denne første
dagen og i den anledning skulle de få lov å komme inn
på danseplassen for første gang. Mennene var pyntet
med fjær og blader fra trærne. Intet annet. De hadde
et belte av blader rundt livet. Penisen var pakket inn i et palmeblad,
en "namba", som var festet i dette beltet. Inne på
danseplassen var et område med noen trær og høye
tamtam trommer (laget av uthulte
trestammer). Her satt "bandet", som selvfølgelig
bare besto av menn i samme "klesdrakt", og slo løs.
Danseplassen var gjerdet inn og ingen kvinner fikk lov å komme
innenfor gjerdet, så Rikke ble stående utenfor mens
Andreas kom inn og fikk ta tingene nærmere i øyesyn.
Jentene sto imidlertid utenfor og tittet så mye de orket over
gjerdet og mellom bladene. Denne oppdelingen hadde vi mye moro med!!!
Mye av seremoniene er hemmelig for andre
enn åndene og mennene med de høyeste graderingene,
så en del av det vi så kunne de ikke forklare for oss.
Lederen for seremonien gjorde imidlertid en bra jobb med å
fortelle det han kunne. På Bislama, Vanuatus offisielle språk.
Nå er det ingen av oss som er noe særlig stø
i denne avarten av Pidgin-engelsk, så selv om mange ord kommer
fra engelsk, var det vanskelig å forstå sammenhengen.
Kirk Huffmann gjorde så godt han kunne med å oversette
og komme med utfyllende kommentarer.
Selve seremoniene besto stort sett av en ganske
slapp gange rundt gutta med trommene. Innimellom fikk de opp tempo,
og trampet i bakken. Koordinert sang og hyling hørte også
med.
Neste
dag var det ny seremoni i landsbyen rett innenfor der båtene
var oppankret. Vi ble fortalt at ingen i landsbyen som var under
65 år hadde sett det som skulle foregå denne dagen,
så det var litt av en begivenhet. Vi hvite var ikke de eneste
tilskuerene mange var møtt opp, også lokale fra andre
landsbyer i nærheten var kommet. Da vi kom opp til danseplassen
ble vi ønsket velkommen av han som skulle styre showet denne
dagen. Alt på Bislama igjen. Nakamalen var gjerdet inn av
et høyt gjerde av palmeblader. Mennenes antrekk var omtrent
det samme som dagen før. Denne dagen var det også unge
gutter i alderen 6-10 år som skulle få sine første
graderinger og bli mer verdt enn sine mødre. De unge guttene
var nylig blitt omskåret og hadde vært avskåret
fra sine mødre og bodd sammen med mennene i en 6 ukers periode
for å lære tradisjoner og skikker. De kom i dag ut av
huset de hadde bodd i den siste tiden og fikk hver sin kokosnøtt
med velsignet vann som de vasket seg med. Dette markerte overgangen
fra å være barn til å bli mann. Nå kunne
de danse på Nassara'en for første gang og de fikk gå
bak gjerdet og se på Nakamalen. Fra utsiden. Dansen var tydelig
i slekt med den vi så dagen før.
Under en av dansene kom flere menn dansende inn
på plassen med pil og bue. De skulle treffe en utskåret
trefugl som var festet høyt over Nakamalen. Hvis de traff
blinken skulle det gi dem en bra yams (rotfrukt brukt som potet)
høst. Dessverre var det ingen som traff.
Mot
slutten av dagen når guttene var "gradert" ble palmegjerdet
revet ned slik at vi fikk se Nakamalen og et flott tårn som
var bygget i anledning seremoniene. Tårnet var høyt
og var dekorert med gudefigurer og hadde knalle gule, røde,
hvite og brune farger. Alt laget av hva naturen kunne gi. Her var
det ikke noe lakk fra Jotun, nei. Danseplassen ellers var spekket
med figurer og et par ekte hodeskaller, som ble "bygget om"
alt etter seremonien som skulle avholdes ! Noen figurer ble bare
brukt en gang, og deretter "fjernet" høvdingene
åndene fra figuren i en egen seremoni (uten tilskuere) før
den ble gitt bort, solgt eller ødelagt. Vi fikk tak i en
av gudefigurene fra tårnet!
Tredje og for vår del siste dag, inneholdt
en seremoni der noen yngre menn skulle overta rettighetene til å
bygge tårnet som ble "avduket" dagen før.
(En av mennene som eide rettighetene var over 100 år og han
husket godt da misjonærene kom rundt 1895. Mon tro om ikke
han har hatt et par naboer til lunsj også?) Seremonien startet
med den sedvanlige litt monotone dansen. De tre eldre mennene ble
hentet inn på danseplassen en etter en av de nye rettighetsinnehaverne.
Hver av de gamle mennene hadde på seg flott hodepynt og kom
dansende inn med pil og bue. De unge mennene betalte denne dagen
siste avdrag på rettighetene til tårnet. Det var ikke
noe bankgiro de benyttet, snarere kom de med to griser med tusker
på ca ½ turn.
De foregående dagene ble det også betalt med griser,
men denne dagen skulle også grisene drepes slik de alltid
gjør under en del seremonier. Begge grisene ble drept med
pil og bue. En etter en kom mennene bort og skjøt hver sin
pil. Etterpå ble grisene partert. (Kirk Huffman: Liker du
ikke dette har du ikke noe på Vanuatu å gjøre
! Dette er dypt forankret i deres religion og kultur.) Grisenes
kjever med huggtennene ble høytidelig overrakt de eldre mennene.
Så var dagens seremoni slutt og vi gikk tilbake til båtene
våre. I løpet av denne natten og de neste satt mennene
(selvfølgelig) på danseplassen og spiste opp grisekjøttet.
Kvinnene fikk vel finne seg litt ris eller yams eller noe !
Neste morgen våknet vi til nordvestlig vind.
En av sesongens utallige kaldfronter var ankommet. Den rolige ankringsplassen
med den lange stranden innenfor var forvandlet til en skummel le
kyst. Det rullet fælt der vi lå. Det ble mye prat om
vær på VHF'en og det endte med at hele flåten
hevet anker, satte seil og kurs for en ankringsplass med bedre beskyttelse.
Etter noen timers nydelig seilas hvor alle tok bilder av alle, kunne
vi igjen ankre opp på flatt vann. Denne gangen med beskyttelse
fra alle kanter.
Østsiden av Malekula
-
På grunn av været ble planene lagt om. Vi hadde opprinnelig
tenkt å gå opp vestkysten av Malekula, men nå
ble det til at vi valgte østkysten i stedet. Vi daghoppet
oppover. De fleste ankringsplasser har et rev ved innseilingen og
en ny aktivitet ble igangsatt. Hummerjakt etter mørkets frembrudd.
Med lykt, harpun, dykkerdrakt, svømmeføtter, maske
og snorkel smøg vi oss rundt på jakt etter disse havets
delikatesser, som er omtrent umulige finne om dagen, men som kommer
ut om natten og er dermed enklere å få tak i. Nå
er det også andre skapninger ute og jakter om natten, så
vi holdt godt utkikk etter dem også. Flere kvelder var vi
ute og den ene hummeren etter den andre fant veien til Impetus kjøleboks.
Stort sett var det landsbyer der vi ankret opp.
Innbyggerne er nysgjerrige på de som kommer og hiver seg i
utriggerkanoene og kommer ut for å hilse. Alle er smilende
og høflige. Noen lurer på om vi har fiskekroker, fyrstikker,
magasiner (til å rulle røyk i) og liknende å
avse.
På Wala Island er det et lite gjestehus
med restaurant. Mens vi lå der fylte en i følget vårt
50 år, så vi bestemte oss for å feire dagen i
land etter at Andreas hadde bakt vafler etter fars oppskrift og
med fars gamle vaffeljern og servert vafler med krem, syltetøy
og honning til 8 personer. Da vi dro inn for å bestille bord
viste det seg at hele betjeningen hadde reist til Malekula og ville
ikke komme tilbake før neste dag. Da ble det alternativ feiring
ombord i bursdagsbarnets båt med deilig mat og drikke.
En fiske historie
- Når vi seiler slenger vi gjerne ut fiskesnøret. Ikke
det at vi får noen fisk, men man må jo prøve!
Årets sluk har vært grønn blekksprut, men siden
vi ALDRI har fått fisk på den i 1999, ble den skiftet
ut med den utslitte sluken fra i fjor med bare noen få tråder
igjen. Den er imidlertid rød. Samme dagen den ble byttet
ut nappet det plutselig og langt bak så vi noe stort og blått
noe, antakelig en dorado/gullmakrell/mahi mahi/dolphin fish (kjært
barn har mange navn). Rikke hadde ikke sjans til å få
den inn og innen Andreas kom opp klarte fisken å hoppe av
kroken. Fem minutter senere nappet det igjen. Andreas fikk på
seg hansker og begynte å hale inn fisken. Plutselig så
vi en svær skygge i vannet og ikke lenge etter så vi
en stripe av blod. En svær hai stakk av med fisken vår,
først halve og til slutt hele bare 5 m fra båten. Heldigvis
fikk vi beholde krok og line. Nå hadde det seg slik at en
av båtene vi seiler i følge med fikk en svær
fisk samme dagen så det ble fiskemiddag på oss likevel.
Av
Andreas
Holo og Rikke Willums
For
Andreas Holo og Rikke Willums egne hjemmesider om ferden, klikk her.
For
å se kart over Vanuatu, klikk her.
For
å lære mer om Vanuatu, klikk her.
For
å sjekke hotell i Vanuatu, klikk her.
For å sjekke priser på reiser til Vanuatu og andre steder
i sydhavet, klikk her
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
|
|
|