|
|
- Kun bølgene
og summingen fra jungelen
Else Marie Wollmo og Thomas Karlsen, som begge er ivrige windsurfere,
hadde lenge hatt en drøm om å se mer av verden. Endelig
klarte de å få realisert dette og la ut på en 3
måneders tur. I Vanuatu fikk de oppleve et av de få nærmest
uberørte stedene på kloden!
Del 1: Efate og Malekula
- I det vi fløy inn over øya Efate, kunne vi se store
ødeleggelser etter syklonen Ivy, som hadde herjet der 1 uke
for vi kom. Store områder med palmer og trær lå
nede og flere hus var rasert. Vi fikk senere vite at det var ca 3000
hus (hjem) på hele øygruppen som hadde blitt ødelagt.
Mye av avlingene (over bakkenivå) hadde også gått
fortapt. 1 hadde omkommet. Det var den sterkeste syklonen som hadde
vært på 10 år i denne regionen. De øyene
som var hardest rammet var: Efate (Port Vila spesielt), Malekula,
Ambrym, Epi og Tanna. Hjelp til rydding, husly og mat kom fra Frankrike,
NZ og Australia.
|
Velkomst
på flyplassen
|
"The
happy people"
I det vi kom inn i den lille ankomsthallen i Port Vila (hovedstaden),
som lå 10 km utenfor sentrum, ble vi mott av lokale musikanter.
Det var ikke bare for oss turistene de spilte for, men for et lokalt
fotballag som var med i samme fly som oss. Det var fullt av folk utenfor
som sto klare med blomsterkranser til hver enkelt av spillerne. Da
vi sto utenfor ankomsthallen og så alle smilende menneskene,
skjønte vi fort at vi kom til å se og oppleve noe helt
annet. De var kjent som 'the happy people' og det stemte så
langt.
|
Port
Vila
|
Sitte
på
Vi skulle være 1 natt i Port Vila for vi neste dag skulle videre
til øya Malekula. På vei til hotellet i bil, passerte
vi "hus" av bambus, plater og noen laget av mur. Port Vila
hadde ordinære butikker, hoteller og restauranter og mange av
dem var drevet av kinesere, som hadde flyttet hit for lenge siden.
Det var en god del biler, men det var allikevel de færreste
som hadde det. Fleste bilene var pickup med lasteplan, hvor de som
trengte skyss kunne sitte på. Det var derfor helt vanlig å
se overlessede biler med mennesker bakpå. Hotellet var helt
standard og lå 5 min. fra sentrum. I og med at vi var trøtte
og helt slått ut av varmen, hvilte vi litt for vi senere kom
oss til sentrum. Butikkene var stengt i og med at det var søndag,
men vi fikk ruslet en tur rundt i sentrum samt besøkt øya
Hideaway Island rett sør for flyplassen. Dit tok vi buss (dvs.
Hiace omgjort til minibuss) + ferge. Det finnes ingen rutetabell for
busser, så man kunne enten vente på en bussholdeplass
eller stoppe en som kjørte forbi. Deretter så ble du
kjørt dit du skulle. Var det noen før deg i bussen,
ble disse kjørt til ønsket plass først. En fin
måte å få se litt mer rundt omkring på, hvis
man ikke hadde dårlig tid. Ellers kunne man vente til det kom
en tom buss, som heller ikke var noe problem. Prisen var litt under
7,- pr person pr. tur. Et system som fungerte veldig bra og som vi
benyttet oss flere ganger av!
|
Else
Marie mot terminalen
|
Smal
gress-slette
Neste morgen tok vi fly (twin otter med plass til 20 p) til Malekula.
Det var oss og 5 andre lokale personer. Flyturen tok 45 min og vi
hadde en mellomlanding i Lamap på Malekula, hvor flystripa besto
av en smal gresslette med en liten bod. Her avleverte vi noen varer
for turen gikk nordover til Norsup, hvor vi skulle av. Flystripa her
hadde faktisk asfalt, men det var ikke så mye igjen av 'terminalbygget'
pga syklonen. Her ble vi mott av Charles, sønnen til han som
driver Rosebay, hvor vi skulle være i 3 døgn. Transporten
dit var en pickup, hvor vi fikk sitte bakpå lasteplanet på
en smal trebenk sammen med varer, bager og 6 andre personer. Vi skjønte
fort hvorfor de kun hadde pickup'er på denne øya, for
veiene av sand/grus var i svært dårlig stand. Det humpet
og ristet, så vi måtte holde oss godt fast. Av og til
dukke for
|
Else
Marie og Thomas på lasteplanet
|
grener
som stakk ut i veien.
Flyplassen lå et stykke utenfor det som var
sentrum, hvor det fantes et sykehus, en skole, en dagligvare butikk
og et par kontorer. Det var Norsup by. Underveis ble mennesker sluppet
av og andre hoppet på. Videre på turen passerte vi en
kokosfabrikk, som var den største arbeidsplassen på øya
samt den største kokosnøttplantasjen. Bilturen tok ca
1 time og vi kjørte gjennom frodig jungel hele veien. Innimellom
kunne vi her også se veltede trær/palmer og raserte hus
etter syklonen. Rosebay bungalows lå nesten ved vannet, samtidig
som det var omringet av skog og planter. De som drev stedet bodde
100 m ved siden av. Vi ble ønsket velkommen av Charles far,
Peter og Guen (niesen til Charles på 17 år). Under oppholdet
rakk vi å bli godt kjent med familien og fikk lært mye
om hvordan de levde her.
|
Thomas
og høvdingen
|
Ikke
noe strøm
I og med at vi befant oss midt i 'bushen', så var det ikke noe
strøm eller innlagt vann. Bungalowen vi skulle overnatte i
var laget av bambusstenger og stråtak. Ikke akkurat tett, så
krypdyr og insekter kom lett inn. Det fantes ikke noen giftige dyr
på øya og vi fant heldigvis ikke altfor mange 'bugs'
i bungalowen bortsett fra en edderkopp og et par kakerlakker. Det
var derfor myggnetting over senga som også skulle beskytte for
myggen. Det hadde vært en del tilfeller av malaria etter syklonen,
som vi ikke var forberedt på og hadde derfor ikke igjen flere
malaria tabletter. Vi var derfor veldig påpasselig med å
bruke myggmiddel og myggspiral, som utrolig nok virket.
Det var et lite rom til i bungalowen, som var "badet".
En dusjslange montert til en vanntank, som lå på taket,
førte oppvarmet regnvann ned og fungerte som dusj. Et vannklosset
sto der, men vi måtte selv tømme i vann.
Penisfuteral
Bortsett fra oss var det en dame fra Tsjekkia, Jarmila, som vi møtte
til lunsj. Sammen med henne og Charles, ble vi samme ettermiddag tatt
med til Small Nambas* Village. (* = Navnet kommer i fra størrelsen
på penisfuteralet mennene bar, som var laget av bananblader.
Big Nambas fantes også). Det var en 15. minutters gåtur.
Her fikk vi sett 6 danser utført av mennene og kvinnene der.
I tillegg fikk vi en omvisning og fikk vite hvordan de hadde levd
for i tiden. Det meste hadde endret seg etter at misjonærene
hadde kommet til øya.
|
Else
Marie på stranden
|
Parafinlamper
Solen gikk ned ved 18-tida og det eneste lyset vi hadde var parafinlamper.
Det ble svært rolige kvelder med middag (lokal mat av fisk/kjøtt
+ grønnsaker - smakte veldig godt) og hyggelig prat med familien.
Bortsett fra stemmene våre, hørte vi kun bølgene
og summingen fra jungelen.
Neste dag skulle Jarmila starte på hjemreisen
og vi valgte å bli med til Norsup sammen med henne. Humpende
på et lasteplan kom vi oss dit. Vi fikk vært med til nabolandsbyen
Lokotoro, etter å ha sluppet av Jarmila på flyplassen.
Her fantes det 1 bank, 1 større matvarebutikk og et lokalt
spisested. De fleste menneskene på øya inkludert familien
på Rosebay, var i full gang med å forberede besøket
av cruiseskipet Pacific Sky, som for første gang skulle komme
til naboøya Walla (lå nesten rett utenfor Rosebay). Dette
var en stor opplevelse for folket her, fordi dette skipet med ca 1600
mennesker skulle egentlig ha vært på øya Epi, men
pga ødeleggelsene der måtte de flytte landarrangementet
til Walla Island. Det hadde vært usikkert om skipet i det hele
tatt skulle komme pga syklonen. Det hadde betydd stort økonomisk
tap for menneskene her, ettersom de fikk solgt mye selvlaget håndverk
og kunst. Dette utgjorde ca. 1 million NZD for Vanuatu totalt. Vi
kunne se at folket gledet seg og var veldig oppspilte med tanke på
dette besøket. Hele dagen og inn i de sene timer kjørte
båter i skytteltrafikk over til øya med varer og ting.
Vi skulle neste dag være med familien og andre lokale folk dit.
|
Spente
på cruiseskipet
|
Utrolig
stas
Ettersom pickup'en ble fylt opp med drikkevarer (øl og mineralvann),
fikk vi skyss med en annen bil tilbake. Vi ble sluppet av i nærheten
av en barneskole, hvor en flokk med gutter kom løpende mot
oss. De ropte og lo og syntes det var utrolig stas med å se
turister. Noe de tydeligvis ikke opplevde så ofte, for de kom
bort og tok på oss. Akkurat som om vi var annerledes å
ta på.
Opp kl 6 neste morgen for å få spist
litt for vi skulle gå bort til en annen nabolandsby, hvor vi
skulle møte Charles. Guen og en venninne (pyntet i finkjolene),
skulle også være med og vi gikk sammen bort. Rundt stranden
satt det flere voksne og barn ventende på at cruiseskipet skulle
komme til syne. Da skipet endelig kom og la til litt utenfor øya,
sto folk helt stille og beskuet det svære berget av en båt.
De hadde tydeligvis ikke sett så stor båt noen gang. Charles
kom like etter med resten av familien + 3 personer fra tollmyndighetene.
De siste eskene med varer ble lastet over i en liten trebåt
og deretter fylt opp med mennesker inkl. oss. Båten var overfylt,
men vi kom oss tørrskodde over.
|
Malekula-menn
danser
|
Virrende
runt
Framme på øya kunne vi se at de hadde jobbet hardt for
å få i stand salgsboder med utstilt håndverk. I
tillegg var nesten hele Malekula representert her pyntet i finstasen.
Svært forventningsfulle fulgte de med på at menneskene
fra cruiseskipet ble fraktet i land ved hjelp av 2 redningsbåter.
Vi var like spente som de. Stranden ble etter hvert full av australske
turister virrende rundt i morsomme antrekk for anledningen bl. a.
thongs (flipp-flopper) med høye hæler. Ved siden av salgsbodene
hadde de på øya laget en rundtur gjennom jungelen, hvor
de forskjellige landsbyene var representert med tradisjonell dans,
innslag av lokal musikk, fremvisning av håndarbeid og lokale
tradisjoner. Vi ble med på en guidet tur sammen med noen turister
for å få med oss dette også. Senere gikk mye av
dagen til å observere alt det som skjedde på stranden
samt småprating med flere av de innfødte og noen turister.
Fikk et par ord med kapteinen på cruiseskipet og 3 jenter som
arbeidet frivillig der nede. Etter hvert tok dagen slutt og turistene
returnerte tilbake til skipet. Det hadde vært en vellykket dag
for beboerne her, men de var tydelig slitne etter alt sammen. Nedpakkingen
begynte så fort skipet var ute av bukta og vi kom oss etter
hvert tilbake til Rosebay rett før solnedgangen. Det hadde
vært en lang dag, men utrolig lærerik og interessant.
Vi var heldige som fikk være med på denne 'happeningen'.
Av
Thomas Karlsen
For
våre sider om Vanuatu - klikk her.
For våre andre artikler og reisebrev fra Vanuatu - klikk
her.
For Thomas Karlsens andre reisebrev på vindsurfingsiden Vakum
- klikk her. |
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|