Trommene
fra Vanuatu
I foajeen
til Historisk Museum i Bergen står det noe som ser ut
som en merkelig totempel. Det er det ikke. Det er en tretromme
fra øya Ambrym i Vanuatu. Nå har pengene som
ble brukt til å kjøpe denne trommen og en mindre
utgave blitt til en kirke der nede i sydhavet!
- Det var egentlig meningen at pengene, nær 14.000 kroner,
skulle bli brukt til å finansiere bygging av et samfunnshus
med navnet Bergen Hall i landsbyen Ranon på øyen
Ambrym i Vanuatu, sier Knut M. Rio til Sydhav på
nettet. - Isteden ble det en stor kirke, som de har bygget
selv av egenproduserte murstein. Trommene
kom til Norge i 1997, og den største av trommene står
altså i foajeen i de kulturhistoriske samlinger ved
Historisk Museum ved Universitetet i Bergen, mens den andre
er plassert i gangen på Institutt for sosialantropologi.
Det var Knut M. Rio som på vegne av museet kjøpte
de to trommene i det melanesisk landet Vanuatu i det sørvestlige
Stillehavet. Trommene, "atingting" som de kalles
lokalt, er laget av brødfrukttre og er viktige maktsymboler
i det moderne Vanuatu. Her forteller han om bakgrunnen for
kjøpet:
|
Her
er trommene kommet til Bergen Museum og blir studert
av (fra høyre), Edvard Hviding, Knut M. Rio,
Annelin Eriksen og Henning Siverts.
|
Brødfrukttreet er felt og folkene har startet
å bearbeide stokken.
|
Her er treskjæreren igang med å forme
til den største trommen.
|
To trommer utenfor et lokalt hus på øya
Ambrym i Vanuatu.
|
Knut M. Rio er født og oppvokst i Bergen.
Siden 1995 har han gjennomført antropologisk
forskning i Vanuatu, og tok i 2003 doktorgraden med
bakgrunn i sin forskning.
|
-
De to trommene ble laget på øyen Ambrym i forbindelse
med mitt hovedfagsprosjekt i sosialantropologi. Jeg har vært
interessert i disse figurene p.g.a. deres stilling som tegn
for tradisjon i den unge nasjonen Vanuatu og som emblem for
slektskaps-hegemonier og makt lokalt på Ambrym. Dette
handlet min hovedoppgave om.
Da jeg dro på feltarbeid for andre
gang til Ambrym, i oktober 1995, hadde min hovedfagsveileder
Edvard Hviding ved Institutt for sosialantropologi bedt meg
om
å være på utkikk etter en slik ambrymsk
tromme for utsmykning av instituttet. Dette passet bra, siden
de lokale på Ambrym stadig er på utkikk etter
muligheter for litt handel og utveksling med omverdenen.
Ambrym er bare en av rundt åtti større
øyer i Vanuatu. Øyen er av landets innbyggere
først og fremst kjent for sin lysende vulkan, sin farlige
svarte magi og spesielt sterk kastom (Vanuatu Pidgin for tradisjon).
Grunnen til denne frykten for ambrymsk trolldom bunner nok
først og fremst ut i konflikter og konfrontasjoner
mellom forskjellige øy-folk i de to store byene.
Finansiering av huset
- Kontakt med FN-representanter, finansfolk og turister er
høyt verdsatt for folk på Ambrym. Så da
jeg vendte tilbake til Ambrym med ideen om å kjøpe
en tromme, hadde jeg et sterkt kort i ermet ovenfor landsbyen.
Slike trommer masseproduseres nå for tiden; rettet mot
det store markedet i hovedstaden for suvenirer og "tradisjonell
kunst". Likevel er de lokalt knyttet inn i det familiebaserte
hierarkiet av rettigheter som omslutter all aktivitet på
Ambrym. Noen familier har rett på å lage et design,
noen har andre design og andre igjen har ingen rettigheter
på trommer i det hele tatt. Så jeg snakket med
min informant, som er en del av familien med høyest
rettigheter til slike trommer, og vi ble enige om å
sette i gang et lite prosjekt. Landsbyen trengte sårt
et nytt samfunnshus, men hadde lenge strevet med å skaffe
midler til byggingen. Prisen for en middels stor atingting
tromme, rundt 6000 kroner, ville være nok til å
komme i gang med byggingen. Siden ble det tatt opp på
landsbymøter, og det ble vedtatt at arbeidet med trommen
skulle gjøres på dugnad, tid og sted ble bestemt
og oppgaver fordelt. Det hele skulle gjøres på
tradisjonelt vis, med den rette magien, de rette sangene og
med store feiringer. Det ble en voldsom entusiasme ut av det
lille prosjektet. Alle menn i området deltok i å
felle et svært brødfrukttre, med å barke
det og finhugge det. Eieren av treet ble betalt med en gris
på tradisjonelt vis.
Ambrymfolket tenker stort, og da stammen
hugget og finhøvlet gikk det opp for meg at denne nok
var for stor til Hvidings formål. Instituttets lokaler
i 8.etasje i SV-bygget setter klare begrensninger m.h.t. takhøyde.
Basstromme
- Landsbymennene tenkte derimot at de ikke kunne sende med
meg en puslete liten tromme slik som turistene kjøper.
Denne skulle bli den største og flotteste atingting
i manns minne. Så jeg hadde ikke hjerte til å
fortelle dem at den var for stor. Ute under åpen himmel
er det jo vanskelig å innse for en begrensning liten
takhøyde egentlig er. Jeg foreslo at de kunne lage
en mindre en i tillegg; av den øverste delen av trestammen.
Dette forsto de godt, siden slike trommer jo alltid står
flere sammen på seremoniplassen deres. Trommer av forskjellig
tykkelse og lengde skaper et toneregister. Den største
trommen, basstrommen så å si, blir da kalt for
"Mor-trommen".
De to trommene ble dradd den lange veien
ned til landsbyen av alle oppegående menn i området,
med stor ståhei og sang. Der nede ble det stor fest
til ære for de nye tromme-emnene; med slakting av griser,
tradisjonell bananpudding og store mengder kava; det lokale
brygget. Vi forhandlet om prisen på de to trommene og
ble enige om 800 USD for den lille og 1200 USD for den store.
Tre-fire ukers arbeid
- En treskjærer med rett til å skjære så
store trommer satte i gang med utskjæringen. Han har
seremonielt betalt det rettighetene koster; en gris med tann
som går helt rundt og tilbake inn i tannkjøttet.
Slike grisetenner er det primære ikonet for verdi tradisjonelt
i Vanuatu. Han ble betalt av landsbyen for jobben. Det tok
ham tre-fire uker å fullføre utskjæringen
av ansiktet, før andre kunne ta seg av uthulingen av
stammen. Dette er et nitidig arbeid med liten meisel.
Vel ferdig ble trommene satt inn med kokos-
og planteolje, de ble dekorert med rød oker og kull,
og ble velsignet av en magisk ekspert for at lyden skulle
bære langt. Begge trommene ble så reist opp og
det ble igjen slaktet griser til fest. Folk kom fra andre
landsbyer for å prøve ut lyden og man var enig
om at det var det flotteste man hadde sett. "Mortrommen"
kunne høres flere kilometer borte. Treskjæreren
betalte retten til å sette en liten hibiskus blomst
inn i nesehullet på trommen for å påskjønne
suksessen.
Ankom Norge
- Siden ble trommene pakket inn og forlot Ambrym i April 1996.
De ble forsinket i Port Villa og ankom Bergen, via Belgia,
den 19. februar 1997.
Jeg setter stor pris på at de to trommene ble tatt hånd
om av museet i Bergen, og på vegne av folk i landsbyen
Ranon vil jeg takke så mye for byttehandelen; To trommer
for det som var ment å bli et samfunnshus med navnet
Bergen Hall, men som altså endte opp som en kirke.
|