Spennende sjøfartshistorie:
To norske seilskuter forliste på Malden Island
- med to dagers mellomrom!
Norske skip har i alle år seilt på verdens-havene, men
det er ikke alltid det har gått bra. Spesielt ikke ved sydhavsøya
Malden, hvor norske sjøfolk fra seilskuta Salamis ventet i
23 dager før de ble reddet!
På
slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet var det flere
norske seilskip som seilte til den isolerte atollen Malden island
i sydhavet for å hente guano, fuglegjødsel. En de mest
kjente var Salamis, en flott seilskute som hadde satt en rekke rekorder
i oversjøisk fart. Rekorder hjalp lite da vinden dreide skuta
mot korallrevet på den lille øya, det ble totalforlis
for den som det hadde gjort for en annen norsk seilskute to dager
tidligere!
Salamis
var eiet av Porsgrunnsrederen Leif Gundersen og her er hva kaptein
Isak Grotnæss seinere skriver fra den skjebnesvangre turen
til sydhavet:
|
"Salamis"
ved Osebakken i Porsgrunnselva i 1898
|
- I okt. 1904 ble ble skibet befraktet for å
laste høvlet last fra Halden til Melbourne, 36/3 pr. st. Seilte
midt i mnd. Var meget uheldig med vindforholdene på N. br. tillike
løi S.O. passat; men fra 0 grader meridian i Syd Atlantic hadde
en særlig god anledning, da distansen derfra til King Island
i Bass-stredet ble seilt på 29 dager. Derfra inn til Melbourne
8 dage, stille og løi nordlig vind. Reisen blev heller lang.
- Seilte fra Melbourne (16. februar) til Malden Øen på
ca. 50 S.Br.(ankomst 14 mars), 1550 V.l. i Syd Pacific, 26 dager fra
Melbourne. Her fikk "Salamis" sin grav i april 1905. Grunnen
var et usedvanlig uvær med vestlig vind og dertil en voldsom
rulling fra S.V. Ganske umulig å komme under seil. Det varte
i 4 dager. Et annet norsk skib, "Veritas" fra Grimstad,
fikk samme skjebne to dager før "Salamis". Her er
ingen
|
Satelittbilde
av Malden
|
ankerplass. Skibene lå i bøier, der var
forankret på ca 75 fv. vann, og med 15 fv. skjenkelen aktenfor
bratspillet, kunde skibet svinge rundt og gå klar av korallrevet.
Skibet knuste korallrevet ned med helen, og først 4. dags morgen
blev det lekk. Da den blev liggende med siden til revet, gikk riggen
overbord og skibet revnet i to deler. Både bøien og s.b.
anker tok det med seg.
- I alt var vi 26 forliste sjøfolk på øen (inkl.
"Veritas" 10 mann). Først efter 23 dagers ophold
kom en 4 m. amerikansk skonnert i sikte. Kapt. på "Veritas"
rodde ut med 8 mann og praiet den, og dets kapt. var villig til å
ta oss alle med til Honolulu, hvor den var bestemt.
|
Malden
Island, bøyeplassen
|
Mørket kom på og bål blev holdt
gående hele natten med vrakrester av "Veritas" for
å veilede skonnerten. Hele natten var det så å si
stille, og da dagslyset kom var skonnerten 10 à 12 kvartmil
i le av øen. Kl. 9 morgen satte man ut fra øen, kapt.
på "Veritas" med den reddede livbåt fra "Salamis"
og 14 mann, 7 mann og mig selv i en mindre båt fra "Salamis".
Denne var lappet med seilduk, og den kom først til skibet kl
5 em. ½ time senere kom også den annen båt. Vinden
var løi vestlig, og da kapteinen på
|
Malden
- klikk for stort kart!
|
skonnerten var blitt engstelig for provianten, styrte
han for øen. Neste morgen var skibet ca 6' vest av øen.
6 mann og jeg gikk i båten og satte kurs for øen, både
årer og seil blev brukt. Vinden ganske
løi vestlig, som den hadde holdt seg de siste 2 dager, der
var sterk vestgående strøm. Kom inn til øen kl.
11 fm., lastede livbåten med proviant, reddet fra "Salamis",
og returnert til skibet kl. 1 em. Skibet var da ca 10 kv.m. av. Kom
til skibet før mørkets frembrudd og blev godt mottatt.
Skibets navn var "Math. Turner" fra San Francisco. Dets
kapt. var dansk av fødsel, også hans frue. Kursen blev
nu satt for Honolulu. Vannbeholdningen ombord var ikke stor, men blev
satt på rasjon. I stillebeltet fikk man regn, og den sorg blev
slutt.
- Efter 23 dager, i hvilken tid vi alle nød den beste behandling,
kom skibet til Honolulu og vi blev landsatt og sørget for
av norske konsulat. Opholdet i Honolulu var 14 dager. Det tok 46
dager før rederiene kunde bli underrettet om forlisene på
øen Malden".
Mysterium
Så langt kapteinens egen beretning, men rederens sønnesønn
Trygve Gundersen undrer seg i boken "Barske Menn og Hvite Seil"
på hvorfor historien om forliset i norske aviser på den
tiden ikke stemmer overens med hva kapteinen forteller:
- Det
ser ut til at Grotnæss må ha tatt feil både av tidspunkt
for forliset og navnet på Grimstadskuta. I lokalavisa Grimstad
Adressetidende for 8. juli 1905 står:
|
Trebarken
"Victor"
|
"Barkskip
"Victor", kapt. Danielsen, er ifølge indløbet
Telegram til Rederiet forlist under Lasting i Malden Island den 19.
mai. Besætningen er reddet", og i "Norsk Sjøulykkesstatistikk
1901 - 1910 står at "Salamis" forliste i mai.
"Laa seilklar tilankers og med Fæstighed
i Moringer, da Fartøiet i en Storm dræggede Moringerne,
hvorefter det drev iland og blev Vrag".
Dermed ser det ut til at "Salamis" forliste
21. mai. (Basil Lubbock skriver i sine nedtegninger om "Salamis"
i den tiden den seilte under engelsk flagg at den forliste 20. mai
1905).
Det
kan ikke ha vært andre skuter ved Malden Island samtidig. Det
finnes heller ingen Grimstad-skute med navnet "Veritas".
Likevel finner jeg det påfallende at Grotnæss har tatt
feil på BEGGE data. Han var jo sammen med det andre mannskapet
i mange uker fra de forliste til de kom til Honolulu. Men han hadde
rett med at det tok 46 dager før rederiene ble underrettet
om forlisene, for notisen i Grimstad Adressetidende sto 50 dager etter
at "Salamis" forliste.
Hasardiøse
seilaser
- Farten
på Stillehavsøyene ble en ekspansjon for norsk skipsfart.
Å bla i gamle protokoller over reiser og fraktslutninger fra
1870-årene skal være som å lese en roman av Jules
Verne, like spennende og eventyrfull, der en følger skutenes
"erobringer" av øy etter øy. De norske skutene
var pionerer og oppdagelsesreisende, og på hver eneste øy
i Stillehavet der det var penger å tjene var norske skuter bedre
kjent enn noen annen nasjons. Det var hasardiøse seilaser til
de små guano- og fosfatøyer, noen stakk bare få
meter over havflaten, uten havn og uten moringer som skutene kunne
fortøye i. Det hevdes at en kaptein lette forgjeves etter "sin"
øy som han ikke fant og måtte returnere tomhendt hjem.
Flere
norske
Også den norske jernbarken Fram av Sandefjord forliste ved Malden
Island, i 1915 mens man ventet på lastetørn.
Det
var som man forstår slettes ikke ufarlig å seile til de
små og flate atollene i sydhavet, hvor det gjerne er så
godt som umulig å ankre opp. Også korallrevene rundt de
vulkanske øyene gjør det farlig å nærme
seg land, og for seilskip endte det av og til med katastrofe. Vi vil
komme tilbake til historien om Seladon, en norsk treskute som forliste
i sydhavet i 1886 og mannskapet som i lettbåtene karret seg
til den minste øya i Tuvalu.
Kanskje du kan tipse oss om andre spennende historier
om norske skip og sjømenn i sydhavet? Eller
kanskje du har kjennskap til gamle bilder eller gjenstander?
For
vår artikkel om de mystiske pyramidene på Malden - klikk
her.
For våre artikler om mytteriet på Bounty - klikk her.
For vår artikkel om to spøkelseskip i sydhavet - klikk
her
|