|
|
"Mytteriet
på Bounty"-sagaen fortsetter:
Film-kopien seilte rett inn i en orkan og sank
Det
virker som om alt etterspillet etter det beryktede mytteriet på
Bounty aldri tar slutt. Kopien av skuta som ble brukt i storfilmen
med Marlon Brando i hovedrollen sank i orkan Sandy den 29. oktober
2012. Kapteinen er fortsatt savnet og en etterkommer av mytterist-lederen
Fletcher Christian døde da hun ble skylt overbord.
Historien startet 23. desember 1787, da MHS Bounty la ut fra Spithead
i England med kurs for sydhavet for å hente brødfrukt
til slavene ved plantasjer i Karibia. Det var på vei hjem igjen,
om morgenen 28. april 1789, at det gikk galt: Fletcher Christian og
en del av mannskapet gjorde mytteri. Kaptein Bligh og 18 av mannskapet
ble satt ombord i den 23-fot lange lettbåten, mens mytteristene
seilte Bounty tilbake til Tahiti for så å søke
skjul på ubebodde Pitcairn.
|
Marlon
Brando og Trevor Howard i filmen
|
Bøker
og filmer
Så langt historien om det berømte mytteriet, som ble
til en rekke bøker og filmer. Til storfilmen fra 1962, den
med Marlon Brando og Trevor Howard i hovedrollene som Christian Fletcher
og kaptein Bligh, fikk filmselskapet bygget en tro kopi etter de gamle
skipstegningene. Bounty II skulle i følge filmanuskriptet brennes
slik det gikk med den originale Bounty, men Marlon Brando protesterte
og skuta fikk leve videre. Den ble siden brukt til en rekke tv-program
og filmer, som "Pirates of the Caribbean"-filmene.
Ikke sjødyktig
Noen
uker før den skjebnesvangre seilasen var Bounty II på
slipp til overhaling, og en av skipsverftsarbeidene har siden sagt
at han advarte kapteinen mot å seile skuta i dårlig vær:
- Jeg forklarte han at jeg var mer enn bekymret
over hva vi hadde funnet, sa Todd Kosakowki.
Han hadde viste kapteinen mange råtne planker
i skroget, men i stedet for å skifte ut de dårlige bordgangene
så hadde de fått beskjed om bare å malt over elendigheten.
- Det ville ha kostet masse tid og penger å
reparere skuta, og det ville ikke kapteinen gå med på,
sa han.
Til
salgs
|
Robin
Walbridge
|
Kaptein
Robin Walbridge hadde vært på Bounty II i 17 år,
men nå var skuta til salgs for 4.6 millioner us-dollar og han
fryktet nok at det ville bli vanskelig å få solgt den
hvis sannheten om den dårlige tilstanden kom fram.
Robin Walbridge ble av sin kone beskrevet som en
fantastisk og ansvarsfull kaptein, og det er ingen tvil om at skuta
var hans store lidenskap. Men det har kommet fram at nok følte
seg litt for uovervinnelig etter alle årene som kaptein. Ja,
i en tv-dokumentar sa kapteinen at "vi jakter på orkaner"!
Kaptein Walbridge likte å hyre unge og uerfarne
mennesker, og da skuta sank hadde den i følge en av de eldste
et så godt
som nytt mannskap - uten erfaring.
|
Claudene
Christian
|
Etterkommer
En av de som var ubetalt mannskap ombord i Bounty II var 42 år
gamle Claudene Christian. Hun var så vidt man vet en direkte,
om enn fjern, etterkommer av mytterilederen Fletcher Christian, som
døde på øya Pitcairn 20. september 1793. Som sanger,
turner, skjønnhetsdronning og forretningskvinne hadde hun opplevd
mye, men var nok sikkert spent på livet ombord i en seilskute
da hun mønstret på i august 2012. Mye tyder på
at hun stortrivdes om bord - og at hun hjalp de få som slet
med å tilpasse seg eller hadde spesielle krav når det
gjaldt helse.
Mot
orkanens øye
Bounty-kopien var vei mot Florida da superstormen
Sandy blåste seg opp til 185 km i timen på østkysten
av USA. På grunn
av varmere havvann
|
Kursendringen
|
enn normalt
ble den til en uvanlig stor og kraftig
orkan. Opprinnelig hadde Bounty II holdt en østlig
kurs for å komme vekk fra orkanen, men forandret så av
en eller annen grunn kurs - rett mot orkanens øye. Skuta lakk
allerede som en sil, men nå begynte å ta inn vann for
alvor. Pumper og motorer streiket og seilene ble blåst av mastene.
Mannskapet på 16 forberedte seg på å gå om
bord i livbåtene, men en diger bølge rullet skuta nesten
helt rundt og skylte dem alle på havet. To rednings-helikoptre
kom tilstede etter en times tid, og vinsjet de som klamret seg til
vrakrester og redningsflåter opp fra det opprørte havet.
14 stykker ble reddet i løpet av kort tid, men
to var fortsatt savnet. De fant Claudene Christian først etter
ti timer og prøvde å gjenopplive den bevisstløse
damen, men det var for seint. Kaptein Walbridge har enda ikke blitt
funnet.
Fortsetter
Hva som fikk kapteinen på Bounty II til å legge ut på
havet i en skute som ikke var sjødyktig og attpåtil forandre
kurs rett for orkanen får vi nok aldri svar på. Kanskje
ble han presset av eieren til å seile? Kanskje hadde han hadde
feil informasjon og trodd han ville komme seg trygt til den delen
av en orkan som vanligvis har svakere vind? Eller han trodde at skuta
nok en gang ville komme seg gjennom problemene, selv om skuta var
lekk og Sandy en monsterstorm?
Uansett, det kan nesten virke som om sagaen om mytteriet
på Bounty fortsetter. -Ikke bare skjedde det dramatiske episoder
på Pitcairn, ikke bare druknet fire av mytteristene da skipet
som fanget dem sank, ikke bare tok Marlon Brandos datter med sin tahitiske
motspiller i filmen sitt eget liv, men til og med den hittil nyeste
kopien av skuta tok liv under hva som kalles uforklarlige omstendigheter.
Ordet "bounty" betyr "løsepenger/skuddpremie"
og det kan nesten virke som om navnet forsatt krever sitt - mer enn
200 år siden Fletcher Christian satte kaptein Bligh i lettbåten.
Vår
første artikkel om mytteriet på Bounty, klikk her
Vår andre artikkel om mytteriet på Bounty, klikk her
Vår tredje artikkel om mytteriet på Bounty, klikk her
Våre sider Pitcairn, klikk her
|
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|
|