KlimaNytt - klikk for forsiden.
     Nettavisen om klimaendringene                                      Kronikk 

Muppetshow!
Sal på Blakken, folkens!

80 prosents reduksjon av klimagasser betyr
i realiteten at bilen må vekk!



Har du klart for deg hva som skal til for å stoppe de skadelige klimaendringene?
   I 1995 sa FNs klimapanel at vi måtte redusere utslipp av CO2 med 60 prosent for å stabilisere mengden i atmosfæren – på et allerede skadelig nivå. Nå er tallet blitt til 80 prosent.
Varmere
   - Det har blitt varmere enn modellene sier, isen smelter raskere enn vi trodde og klimagassutslippene er høyere enn det vi har tatt høyde for tidligere, selv i de verst tenkelige scenarioene, sier Pål Presterud, direktør ved CICERO Senter for klimaforskning.
   Ja, direktør Steinar Sørensen i UNEP/GRIP-Arendal mener at de globale CO2-utslippene vil øke med 60 prosent fra 2002 – 2030. Slår det til kan tallet for reduksjon fort bli over 90 prosent! Og det er jo slik at for å stoppe den globale oppvarmingen så må man legge til enda noen prosent.
Kyoto-avtalen
Husker du Kyoto-avtalen? USA har enda ikke underskrevet den, men her forpliktet de andre landene seg kun til en total 5.2 prosents reduksjon på global basis. Norge forpliktet seg til å ikke øke utslippene mer enn en prosent fra 1990-nivå, fram til 2012, noe som betød at vi skulle redusere våre utslipp med rundt 5 prosent. I stedet har vi økt dem med over 9 prosent.
Verdens mest ambisiøse
Vel, nå har jo statsminister Jens Stoltenberg gått inn for ”verdens mest ambisiøse klimamål” (noe som slettes ikke er tilfelle), og sier at vi skal redusere våre utslipp med 30 prosent innen 2020, og at 2/3 av dette skal taes hjemme. Men det er jo slettes ikke nok – og mener han alvor så er det jo besynderlig at Norge vil markere åpningen på Kyoto-perioden 2008- 2012 med tidenes største nasjonale CO2-utslipp, takket være gasskraftverk og enda større utslipp på oljefeltene!
Forferdelig høyt tall
80 prosents reduksjon av klimagasser er et forferdelig høyt tall, og FNs klimapanel legger nå stor vekt på at senest i 2015 må økningen i klimagassutslippene stanse, og vi må ha minst en 80 prosents reduksjon innen 2050.
De som tror at teknologiske nyvinninger skal redde oss lar seg litt for lett lure av politikernes ønskedrømmer. En kan jo bare sammenligne bensinforbruket på en Folkevogn fra 1950 med en moderne småbil av i dag. Og de som tror at klimakvoter er svaret på alle våre problemer kan jo regne på hvilke konkrete reduksjoner det betyr å etterisolere skoler i Russland eller bygge renseanlegg for en bilfabrikk i Kina. Klimakvoter er et Soria Moria slott – noe forlokkende uvirkelig langt borte i tåkeheimen som kan vise seg å være den største feiltagelsen i menneskenes historie.
Ikke satt på hylla
Det utvinnes rundt 85 millioner fat olje om dagen (!), og de blir ikke satt på hylla eller brukt til sild-i-olje. Sammen med all gassen og alt kullet så blir oljen brent opp, og sender stadig mer CO2 i atmosfæren. At man bygger noen få renseanlegg rundt om i verden, og kanskje får et i Norge om en ti-års tid, blir litt stusslig når man vet hvilken utfordring verden står ovenfor.
Hvem tør å si det rett ut?
Jeg får ta sjansen: 80 prosents reduksjon av klimagasser betyr at vi må tilbake til tiden før den industrielle revolusjon – vi må hive datamaskiner og biler på dynga, og sale på gode, gamle Blakken!

Av
Terje Dahl



  Jeg har  følgende innlegg/synspunkt:
 
  Navn:
 
  E-post adresse:
 
 
 
Hva mener du?
Her kan du sende inn din egen mening om Terje Dahls kronikk.
Under finner du de innsendte meningene.

Les gjerne alle våre kronikker, klikk her
For redaktør Terje Dahls egne sider om klimaendingene,
klikk her
KlimaNytt - klikk her


Innlegg - nyeste nederst:

 



(Kom med innlegg, folkens!)

Tips en venn :
"
Sal på Blakken, folkens! 80 prosents reduksjon av klimagasser betyr
i realiteten at bilen må vekk!
" Les kronikken av Terje Dahl. - Du kan også sende inn hva du mener!

Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

Terje Dahl er redaktør av internettavisen KlimaNytt og blir kalt verdens første klimaflyktning fordi han måtte flytte fra sin øy i sydhavet da livstruende orkaner dukket opp. For å lese Terjes personlige nettsider - klikk her!

E-mail til Terje Dahl