|
Malaysia
Airlines MH370
Vi prøver å løse mysteriet - kom med dine
tips!
|
Mysterie
nyhets spesial:
Har Malaysia Airlines 370 landet på en øy i sydhavet?
Malaysias
statsminister har nå sagt at flyforsvinningen var et resultat av
en "bevisst handling". Flyet har blitt kapret - på en
eller annen måte. Vi vil ikke gå for mye inn på hvordan
det kan ha blitt gjort eller hvem som har ansvaret for handlingen, men
prøve å finne ut hvor flyet kan være! Og det er slettes
ikke umulig at den kan ha landet på en øy i Stillehavet!
Medias flyeksperter
sier at det er 634 flystriper hvor det forsvunnete flyet kan lande, men
har man nå tatt med øyene i sydhavet? Under den andre verdenskrig
bygget både japanerne og amerikanerne flyplasser på en rekke
øyer i Stillehavet. Mange av dem er innenfor den rekkevidden man
antar at MH370 kunne ha nådd med den bensinen flyet hadde. Mange
av flyplassene har blitt lagt ned, men flystripene er der enda og flere
av dem er store nok til at en Boeing 777 kan lande med flaks og dyktighet.
Med en slik avansert og mystisk kapring som man nå prøver
å finne ut av er det jo godt mulig at det er mange folk som er innblandet
- og ikke bare ombord i flyet!
Med seriøs planlegging hadde de nok lenge før kapringen
funnet ut hvor de skulle fly over havet for ikke å bli oppdaget
av radarer. Funnet ut hvilke øyer med nedlagte flyplasser som hadde
egnete rullebaner og minimalt med befolkning som kunne by på en
trussel. De kunne ha plukket ut den mest egnete øya og dratt dit
med skip fullastet av utstyr og hjelpere. I forkant av kapringen kunne
de forberede og rydde flystripen, og satt opp nødvendig peilings-
og landingsutstyr Og selvsagt hadde de med seg kamuflasjenett som kunne
skjule flyet etter at det ble rullet inntil jungelen som omkranset rullebanen!
La oss
se på hvilke øyer i Stillehavet som kunne egne seg, vi starter
med et par stykker og utvider siden med flere:
Angaur
i Palau
Angaur (Ngeaur) er en øy i landet Palau i Mikronesia. Den er km²
stor og hadde i år 2002 en befolkning på 180. Rett etter at
krigen var slutt 1945 bygget amerikanerne en flyplass på øya,
men ikke lenge etter flyttet man de amerikanske militære flyaktivitetene
til andre land/steder. Flystripen er 2.100 meter lang. De siste årene
har den mest vært brukt som vei, men det faste dekket burde være
godt nok.
Vi har sendt e-mail til administrasjonen i Palau for å høre
om alt er i orden på Angaur.
Falalap, Yap i Mikronesiaføderasjonen
Og på den ytre øya Falalap på den isolerte atollen
Ulithi er det en flyplass som til nød kunne prøves. Flyplassen
brukes enda, men det er ikke så ofte man har besøk. Den er
litt kort, kun litt over 1000 meter, men en man desperat nok
Det
bor rundt 400 mennesker på øya.
Fais, Yap i Mikronesiaføderasjonen
På den ytre øya Fais som ligger øst for hovedøya
Yap er det en gammel flyplass. Den er 1000 meter lang, med fast dekke
som er litt dårlig stand. Det bor rundt 200 mennesker på øya.
Hva tror
du? Kanskje du har noen tanker rundt dette?
Vi tar gjerne imot tips når det gjelder Malaysia
Airlines MH370 mysteriet, spesielt hvis det har tilknytting til Stillehavet!
Vi gleder oss til å høre fra deg - og følg med for
oppdateringer!
For
vår artikkel om Amelia Earhart-mysteriet - klikk her
For
vår artikkel om mystiske Wonder Island - klikk her
For våre andre mysterie-artikler -
klikk her
Hva
tror du - hva vet du?
Hvis du har
noen tanker om dette, eller faktaopplysninger, så kan du sende noen
ord til Terje Dahl: terje@sydhav.no
Under kan du
lese innsendte meninger og ideer:
Kom med tips/innlegg, folkens!
|
|