forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Tore og lagunen på Nukualofa.
Tore og Odd-Erik i Tonga:
- Vi frøs i varmen!
Sist vi leste reisebrev fra Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet var sydhavsveteranene i Samoa. De dro også til Tonga hvor de opplevde griser i gatene og et slags Stonehenge. Og at de var blitt så vant til tropevarme at de faktisk frøs i det litt kjøligere Tonga!

Odd-Erik og Tore.
Odd-Erik og Tore
- Det var av og til kjølig på Fiji. På Tonga er det regelrett kaldt! Både på land og i sjøen! Vi hadde en "kinesisk" (vanskelig) start. Air Pacific flyet fra Fiji måtte prøve 3 ganger før det kunne lande lørdag kveld. Troperegnet styrtet ned! Folk ba. Neste dag ble mange takksigelser avsagt i kirkene rundt på Tongatapu, hovedøya. Vi tok inn på Ali Baba Guest House som er "our pick" i lonely planet. Et litt merkelig sted, arabiskinspirert da eieren kom fra Iran. Vårt rom var imidlertid i engelsk stil. Det lå litt langt fra byen, men vi klarte å få en kinesisk middag på Emerald Hotel. Det er atskillig flere kinesere her nå enn i 1999. China (Folkerepublikken) har en stor ambassade. I Vesten snakker vi av og til om amerikaniseringen av samfunnene, her er det kinesifiseringen av Stillehavet. Tonga er et fattig land. De tar imot hjelp der de kan få. China er ute, som i mange fattige land, bl.a. i Afrika. Opprøret i 2006 var til dels et opprør p.g.a. alle kineserne som driver forretninger, plyndrer havressurser o.s.v. I Kiribati fikk de hjelp til helsevesenet fra Cuba, ikke at de har så mye ressurser heller! Der var det også Taiwan som var inne med hjelp.
Slottet
Medlemmer av kongefamilien
- Været er ikke det beste. Vi har hatt noe sol, men også mye overskyet vær, og en dag med regn halve dagen. Søndag dro vi i Centenary Chapel og overvar gudstjenesten sammen med medlemmer av kongefamilien. Deretter så vi Royal Palace, det victorianske huset med store plener rundt. Nå også med et høyt gjerde. Etterpå tok vi en runde i byen, opp hovedgaten. Det er fortsatt "sementparker" etter hvor hus stod under opprøret i 2006. Det var murring allerede under gamlekongen, H.M. Kong Taufa`ahau Tupou IV. Sønnen, H.M.
Hovedgata
Kong George Topou V tok over og ble kronet i en overdådig seremoni i 2008. Tonga er det eneste selvstendige kongedømmet i Sydhavet. Hawaii ble tatt over av amerikanerne selv om kongefamilien fortsatt lever. I andre stater er det opptil flere kongefamilier som til dels styrer over øyer og øygrupper, men i Tonga er det et eneveldig kongedømme med en stor adel. Kongen har gått med på å endre styresettet, dette går gradvis. Masse hus brant, kinesere hadde virksomheter der, men bygningene var eid av tonganere. En del tonganere beskyttet kineserne bl.a. ved å holde kavasirkler utenfor. Kava er helt hellig, stedene skal være preget av fred. En kavaseremoni og en gudstjeneste markerte Kongens kroning i 2008.
Alt var stengt
Kongegraver
- Branntomtene ble fort ryddet, men nå er mange nye bygninger sprunget opp, andre er under oppføring. Nuku'alofas hovedgate er nesten ikke til å kjenne igjen. Her er også flere barer. Og gode, gamle Friends Cafe er her fortsatt. Størrre enn før, bl.a. med en terrasse kindly approved of by the Queen. Vi så Post Office. Stengt, alt var stengt på søndag, restauranter (noen få var åpne), caféer o.s.v. Senere så vi Nuklu'alofa Hotel hvor Ann og jeg spiste i 1999. Videre de Kgl. gravene og Basilica of St. Anthony of Padua.Litt artig for jeg var i Padua og så hans store
Apia
Dateline Hotel
basilika der i vinter. Ville også se gamle Toni's Guest House, nå Misas. It had gone native! Vi ville ikke flytte dit, men neste dag, på mandagen flyttet vi til legendariske International Dateline Hotel. Vi spiste lunch der på søndag for dette er et av de få stedene som har åpent. Ellers gikk mye av dagen med til venting p.g.a. troperegnet som styrtet ned utpå ettermiddagen.
Tore på marked
Topp sjåfør og guide
- Mandag tok vi en tur i byen. For en forandring fra dagen før. Nå var det hustle og bustle overalt. Vi måtte på Friends for en te/kaffe som utviklet seg til lunch. Siden var vi på Post Office, Langafonua Handicraft Shop, stor, en annen handicraft og Friendly Islands Bookshop, nye Café Escape osv. Jeg badet fra American Wharf sammen med de lokale. Middag på Billfish Bar & Restaurant.
   Tirsdag dro vi på Round Island Tour. Collin var en topp sjåfør og guide. Vi durte forbi Kongens nye residens (en av dem, han har også den gamle britiske residensen på den vestlige
Gris på veien
siden av strandpromenaden) og Princess Royals sin til Kaptein Cooks landingsplass, videre Mu'a eller Lapaha, den gamle hovedstaden med de gamle kongegravene. Dessverre var været ikke det beste. Kjente de igjen fra 1999, Paepae 'o Tele'a og en annen i 3 lag (små firkantede pyramider). Ferske graver på toppen nå, etterkommere av de gamle kongene. Siden vi var spesielt interessert så vi også andre av de 28 gravene som finnes her. Ikke alle er like monumentale, men en del var. De var til dels overgrodd av busker og t.o.m. trær. Griser beitet på toppen av dem! Griser så vi overalt.
Ha'amonga
Mens man på fjellet i Norge møter geiter, er det frittgående griser overalt her. De er mer av villsvintypen, svarte eller spraglete med spisse neser og høye ben.
Tongas Stonehenge
- Neste stopp var Ha'amonga 'a Maui, Mauis byrde, en trilithon. Tongas Stonehenge, antagelig for å holde rede på tiden. Vi så også et høvdingsete. Solen kon i 20 min. omtrent. I 'Anahulu Cave badet jeg i det friske ferskvannet, i Hina Cave blåste det og var kaldt. Natural Land
Blåsehull
Bridge eller Duenes gateway var en landbro hvor havet slo inn under. Revet ligger helt langs kysten her. Vi hadde fantastiske utsikter langs kysten, spesielt hardt vær så det var et mektig skue. Da vi kom til blåsehullene hvor vannet presses opp gjennon hull i korallene var det så kraftig sjø at vi nesten ikke så blåsehullene, de ble overdøvd av bøgene som med voldsom kraft slo innover. Wave watching. Utrolige krefter. De flygende revene/hundene er fortsatt hellige. Vi endte turen på Masaita beach hvor vi begge
Flygende hunder
badet.
Sport- og skjønnhetskonkurranser
- Onsdag tok vi en utflukt til en av de små øyene i Nuku'alofas store lagune (det finnes også en liten), Pangaimotu. Fergeturen ut tok bare 10 min. En herlig strand, jeg badet og vi koste oss. Odd Erik snudde i vannet, det var for kaldt, - i Sydhavet!
    Vi gikk rundt øya og studerte mykkoraller og sjøpølser, spiste en deilig lunch på Big Mamas Yacht Club, et sjørøversted ifølge Odd Erik. Det så ut til å
være bygget av drivved. Maka heter det lokale ølet nå, Ikales bryggeri har gått inn. Det er en festival á la Kiribatis
Apia
Miss Tonga
Independence Weeek, Heilala Festival, med sport- og skjønhetskonkurranser. Om kvelden var vi på dans der. Den forgikk ikke på stadion, men i et telt med plasser reservert for de ulike rangeringer. Vi fikk gode plasser langt foran. Æresgjesten fikk kjempestoler og bevertning av tjenere som krøp på kne, antagelig var hun kongelig. Dansen var flott, blant annet kvinner med rolige, elegante håndbevegelser. Men det var kaldt, vi frøs!

Av Tore Gulbrandsen

Tore og Odd-Erik besøkte også andre spennende steder i sydhavet
- det skal vi lese om i neste reisebrev fra gutta!

For vår artikkel om Ha'amonga, Tongas Stonehenge- klikk her.
For vår artikkel om Tongas flygende hunder - klikk her.

For våre faktasider om Tonga - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Tonga - klikk her.
For Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet egen internettblogg om turen - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |