forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | kontakt |
"Keep our island clean"
"Hold vår øy ren" - på tre språk!

Norsk seilbåt på øya Tikehau:

- Vakkert og veldig ordentlig!
Hans Martinsen og Liv Barstad i seilbåten Andante fortsetter sin seilas i sydhavet. Etter å ha besøkt atollen Rangiroa i Fransk Polynesia seilte de videre til naboatollen Tikehau:

- Første dag her tok vi jolla inn til en ny flott "marina". EU-midler? Her var det plass til flere båter og her var det en lang molo som forsyningsbåten kunne legge til ved når den kommer en gang i uken.
Tikehaus molo
Frodige hager
- Vi gikk inn langs vakre små veier med velholdte frodige hager på begge sider. Her er det vakkert og veldig ordentlig! Har hørt om denne øya før at her er beboerne veldig nøye med at alt skal se bra ut. Det bor ca. 400 mennesker totalt på atollen og de fleste i Tuherahera. Det er 4 forskjellige trosretninger og samme antall kirker. Katolikker, protestanter, 7.dags adventister og Sanitos.
    Vi kom forbi en butikk og gikk inn for å kjøpe oss en is. Det er luksus i disse dager! Butikken er vel som landhandlere flest i grisgrendte strøk. Alt fra hermetikk og is til gummistøvler og maling. Alt her er et resultat av nøye logistikk. Forsyningsbåten leverer ut fra lister fra butikkene og skal du for eksempel ha brød hos bakeren må du bestille dagen før.
Solcellebelysning
Damen med kokosnøttene
Den greie damen
med kokosnøttene
Noen få biler
- Butikken drev også sykkelutleie. Alle sykler her. Finnes noen få biler. De fyller bensin/diesel pr jerrykanne så ingen bensinstasjon.
    Gatebelysningen er faktisk drevet av solceller! Noen har tenkt litt her på denne øya.
    Veien tok oss videre forbi en stor "park" med kokosnøtt-palmer. Her på øya er det fiske og kopra som er hovednæringen. Inne i "parken" gikk en dame med et lite barn og ryddet opp. Fjernet blader og kokosnøtter som hadde falt ned. Jeg gikk og spurte henne om vi kunne få kjøpt noen kokosnøtter som vi kunne spise og med et stort smil forsvant hun og sa på fransk at hun skulle ut å lete.     Etter 10 minutter så vi henne igjen med en lang stang som hun "klippet" ned 3 kokosnøtter med. Disse kom hun tilbake til oss med og vha sin machete kakket hun hull i den ene så vi kunne drikke kokosnøttmelken. Deilig! Vi tilbød oss selvfølgelig å betale, men hun blånektet. Dette var hennes glede;) Vi sa at du kan vel i alle fall ta i mot penger til is til den lille gutten, men nei da ikke engang det.
En hovedvei
- Vi spurte henne hvor langt det var til flyplassen - ja for det kommer 2 fly hit hver dag! Da tilbød hun med en gang å hente 2 sykler til oss. Dette avslo vi høflig og gikk istedenfor. Ikke veldig vanskelig å finne frem for det går en hovedvei langs hele øya.
Etter ca 20 minutter kom vi frem til flyplassen hvor ganske store fly lander. Fly med ca 100 passasjerer. 2 motors turboprop. Et fly til Tahiti og et til Rangiroa hvor vi kom fra.
En gruppe menn stod og skjøt opp noe som ga veldig sterk lyd. Vi tror dette er for å
Palm Beach Resort
skremme vekk fuglene fra flyene.
    Vi gikk inn i avgangs/ankomsthallen (bilde av stort hus med spisst tak) og så gikk vi tilbake igjen. Morsomt å se! Vi hadde tenkt å filme en landing i går, men pga sterk vind holdt vi oss i båten hele dagen.
    I dag ser det imidlertid bra ut og planen er nettopp å filme en landing + at vi skal spise lunch på Pearl Beach Resort. Går en liten båt til og fra hotellet som ligger på en annen øy i atollen. Der har de visst også bra internett så
Liv og Hans
Hans og Liv
kanskje jeg får lastet opp bilder?
Dykkerturister og bryllupsreisende
- Flere pensjonater langs stranden her og samme type turister som på Rangiroa: Dykkerturister og bryllupsreisende…
    Har akkurat kommet tilbake fra "byen". Gir opp internett på hotellet i dag da det ikke har lykkes oss å komme i kontakt. Har handlet litt og vært på Postkontoret. Ikke mulig å få ut kontanter, men fikk kjøpt frimerker.

Av
Hans Martinsen og Liv Barstad

For Hans og Livs blogg om oppholdet, klikk her
For Andantes nettsider, klikk her

For vår artikkel om perledyrking i sydhavet, klikk her

For vår fakta-artikler om fiskene i sydhavet, klikk her

For våre artikler om haier, klikk her

For faktastoff og andre artikler om Fransk Polynesia, klikk her

Mer om sydhavet?
Paradiset farvel!
"Paradiset Farvel!"
Terje Dahl bodde seks år i sitt sydhavsparadis. I et hus med tak av palmebladet og gulv av grus, to meter unna lagunen. Fisket hai, fanget kokosnøttkrabber og levde et Robinson Crusoe-liv uten aviser, biler, cola og TV. Helt til orkanene dukket opp...
Klikk her for å lese om Terje Dahls andre bøker.

Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.

Sydhav på nettet
Terje Dahl

forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | kontakt |