forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Lauiula Beach Fales
Tore og Odd-Erik på øya Savai'i i Samoa:

- Stjernehimmelen funklet over oss!

Sydhavsveteranene Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet har besøkt Samoa flere ganger. Denne gangen ville de oppleve noe annet enn hovedøya Upolu og bestemte seg for å besøke Sawai'i, som er den største øya i landet. Det ble en blandet opplevelse.

- Vi ankom Samoa sent på kvelden og ble hentet av en fra Apia Central Hotel. Vi ble fraktet raskt gjennom masse landsbyer til hovedstaden Apia og hotellet sammen med en annen gjest. Vi fikk litt sjokk da sjåføren forlangte 50 WST, altså 125,- pr person noe vi syntes var mye men hva gjør man i nattens mørke og ingen å spørre. Vel, rommet var OK, haven var frodig med flislagte ganger og mye busker/palmer. Neste morgen kunne vi etter frokost, kaffe/te og toast/frukt, igjen gå i Apias gater. Se igjen steder fra forrige år, deilig å kjenne seg litt hjemme.
Den største øya
Samoa. - kart. Klikk for Google kart.
Samoa
Klikk for større kart!
Tore på bussen
Odd-Erik i falen
- Vi bestemte oss for å dra til Savaii, den største øya i Samoa, neste dag. Endelig syntes vi været var godt og det var mye varmere her siden Samoa ligger nærmere ekvator enn Tonga. Vi ville ta lokal buss og ordne alt selv, noe som blir svært lønnsomt. 15,- for buss, 28,- for ferje. En dagstur med guide ville ha kostet minst 200,- WST 500 NOK inkl. lunsj. Vi ble vist til bussen ved ferjeleie og det viste seg vi hadde kommet på shopping-bussen. Den stoppet ved det store markedet og mange av øyas små forretninger, sjåføren ville ha tak i noe som ingen hadde (et spesielt merke sprit viste det seg). Vel turen tok nesten 1 og en halv time, den kunne vært unnagjort på en halv. Men en del av opplevelsen syntes vi, og syntes det hele ble temmelig komisk.
Stranden var flott
- Vi skulle til Lauiula Beach Fales, som reklamerte med Savaii`s "favorite tourist destination". Intet mindre! Vel, vi var ikke helt overbevist, men stranden var flott med svømme/snorkle- muligheter både ved lav/høy-vann. Ettermiddagen og kvelden var deilig med klart fint vær og stjenehimmelen funklet over oss. Noe sterk vind, men ikke som på Wallis. Falen (hytta) lå med smalsiden mot sjøen noe som gjorde at en av oss måtte ligge lengst fra sjøen og vinden, det ble meg. Falen har palmematter som en slags foldegardin og vi hadde siden mot sjøen åpen. Tore fikk nok litt mye vind, hans myggnett hadde vansker med å holde seg på plass, og da det sent på natten begynte å regne ble det til slutt slik at jeg måtte ta ned den ene "gardinen". Vel dette ble en gjentagelse fra i fjor da vi var på Samoa, regnet fortsatte utover morgenen og ble temmelig mye av det. Vi bestemte oss for å avbryte vårt opphold på Savaii og returnere en dag tidligere
Apia
Aggie Grey's
Kakerlakk
til Apia.
Følte oss som hjemme
- Vi dro til Samoan Outrigger Hotel, og følte oss som hjemme. Vi bodde der i fjor også. Det er hyggelig å se igjen kjente og kjenne seg kjent et sted. Aggi Greys Hotel, ble vårt andre hjem her. Bodde ikke her denne gang, men spiste mye der og besøkte baren her, Stevensons Coconut Liqueur ble en favoritt.
Vi tok en dagstur med taxi, da jeg ikke turte å leie bil
(venstrekjøring). Vi dro til Tores Return to Paradise Beach. Flott i sol og revet går nesten inn på stranden her. Vi dro også innom Matareva-stranden. Og siden hadde vi lunsj på Coconut Beach Club, en veldig flott og dyr Resort.
Svære kakkelakker
- Resten av dagene gikk med til å titte rundt i Apia og kose oss med gode middager og vi fikk med oss åpningen av OL i London, direkte (p.g.a. tidsforskjell ble det lørdag kl 9 om morgenen.)
Vi hadde for øvrig et problem med svære kakkelakker, både på Central Hotel og Outrigger. Men med spray så dør de momentant og andre som måtte befinne seg i nærheten dør visst også, vi fant flere dagen etter.
Mistet kameraet
- Samoa ble et godt opphold, mye p.g.a. været. Masse sol og godt og varmt. Hyggelig gjensyn og bra mat. Og jeg fikk en kjempeoverraskelse fra Tonga på mail, da jeg mistet kameraet mitt der og sendte en mail til Lisa på Tropicana Bar i Vavau om hun hadde fått vite noe om et savnet kamera. Og det hadde hun. Hun hadde det hos seg i sin restaurant. Jeg lurer noe på hvordan det kunne dukke opp der, men kanskje jeg aldri får vite det.
Odd-Erik og Tore
Uavhengig stat
- Samoa feiret sitt 50-års jubileum som uavhengig stat. Noe vi ikke merket nevneverdig mye til. Noen postere, frimerker og flagg minnet oss på det. Da vi skulle dra tilbake til Fiji så ankom New Zeelands statsminister som skulle på offisielt besøk til kongen, oops statsoverhode heter det visst. En valgt høvding, uvisst for hvor lang tid. Han er visst den tredje i rekken. Det er ikke så greit å få klarhet i statsskikken her og andre steder i Stillehavet. Men vi kom oss da greit ut av landet. Tore måtte overlate noe av håndbagasje til meg siden en vakt ved sikkerhetssjekken plutselig fant ut at hans sekk var for tung. Og vi ble av med 65 WST, ca n.kr 180,- i avgangsskatt!

Av Odd-Erik Fallet

For Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet egen internettblogg om turen - klikk her.
For våre faktasider om Samoa - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Samoa - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |