forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Naoko og Magne ombord i Townsville.
Sydhavs-skipperen Magne Risa er i Australia:
- Jeg seiler nordover og søker mannskap!
Vi har tidligere fortalt om Magne som i mange år har tatt norske frakteskip til Stillehavet. Nå er han derimot ombord i sin egen seilbåt i Townsville i det nordlige Australia med sin japanske samboer Naoko. Og håper at han kan finne noen som kan seile med dem mot Singapore, selv om de ikke har seilerfaring.

- Naoko og jeg seilte båten opp fra Brisbane uten mannskap, men det hadde vært kjekt å få nogen med oss på neste etappe, sier Magne på vestlandsk.
    I snart 20 år har kaptein Magne Risa tatt norske frakteskip til kjøpere i Stillehavs-landene: - Det er utrangerte norske lastebåter som egner seg til å seile på havet mellom øyene i landene, forklarer Magne.
Koffert full av penger
Som fortalt i en tidligere artikkel så startet det hele da Magne var på ferietur til Rarotonga i Cookøyene i 1990. Da noen innfødte hørte at han var en kaptein fra Norge så fortalte de Magne at en mann på øya hadde reist til Norge med en koffert full av penger for å kjøpe en lastebåt som kunne frakte varer mellom øyene, men at han ikke hadde
Tapi Taio
Tapi Taio
klart å få det til. Magne kom i kontakt med karen, som het Tapi Taio og viste seg å være en etterkommer etter kaptein Reinert Jonassen fra Farsund som hadde forlist med barken Gyda i Tahiti i 1897. Vel, Tapi Taio ble med Magne da han dro tilbake til Norge - og siden Magne også er skipsmegler gikk det greit å finne et egnet skip denne gangen!
"Blind-date"

 Magne forteller at han traff sin japanske samboer Naoko via en kokke om bord i et skip han tok til Line Islands i Kiribati: - Kokken fortalte meg at hun hadde funnet en dame til meg i Japan, men da det viste seg at denne damen ikke kunne så mye engelsk var jeg ikke særlig interessert, smiler Magne.
    Men da Magne skulle til Norge fra Kina via Japan bestemte han seg for å ta kontakt likevel.
    - Det ble en "blind date", vi møttes på en flyplass og hun hadde på seg et gult skjerf så jeg skulle finne henne, sier Magne og forklarer at han ble i Japan i fem uker isteden for noe få dager.
    Magne var så i farta som skipsmegler igjen, og dro etter en stund fra Norge til New Zealand for å selge et skip. Naoko fant veien fra Japan og de var sammen der i to uker. Og så gikk det slik at Naoko ble med Magne til Norge og var på vestlandet en hel sommer i fjor (2016).
Kaldere i Norge
Magne og Naoko ombord
Magne og Naoko ombord
- Det var kaldere i Norge, men det gikk bra, sier Naoko på engelsk som slettes ikke er så dårlig.
    Hun har nå også lært seg litt norsk, og er flink på "tusen takk" og "ha det"!
    Det var for to år siden at Magne kjøpte den 43-fots seilbåten Vahana i New Zealand. Han seilte over til Australia og hadde tenkt å seile opp til Cairns for å møte Naoko der, hun hadde vært tilbake i Japan siden hennes far døde, men måtte forandre planene: - Jeg oppdaget at forsikringen på seilbåter ikke gjelder hvis man seiler opp langs Queenslandskysten under orkansesongen, forklarer Magne.
    Så Magne la båten flytende opplag i Brisbane for å forbrede den på seilasen videre.
    - Mens vi lå i opplag tok en kar i Komorene, en øygrupppe utenfor Madagaskar, kontakt med meg og fortalte at de var på jakt etter en fraktebåt som kunne seile mellom øyene, sier Magne.
    Magne sjekket rundt og oppdaget at Tuvalu skulle selge sitt skip Nivaga 2 siden de nå hadde fått et nytt frakteskip: Nivaga 3. Magne tok kontakt med vår redaktør Terje Dahl, som jo er gift med Emma fra Tuvalu og som har kontakter i det lille landet ute i Stillehavet.
Paret i Townsvilles havn
Paret i Townsvilles havn
Fikk aldri noe svar
- Jeg sendte flere e-mail til han som skulle stå for salget, men fikk aldri noe svar, sier Magne.
    Emma og Terje rådet Magne til å ta kontakt med en dame fra Tuvalu som var høyt oppe i Tuvalu's administrasjon.
    - Jeg fikk kontakt med damen, som var på offisielt besøk i Tyskland, på telefon, men hun sa at hun ikke kunne gi meg noen opplysninger siden jeg ikke var en av hennes kunder. Jeg syntes dette var veldig merkelig, jeg ville jo hjelpe henne i å få solgt det gamle skipet, sier Magne.
    Magne hadde tenkt å reise over til Tuvalu for å inspisere Nivaga 2, men siden han ikke fikk noen opplysninger så tok han ikke sjansen på den noe vanskelige reisen.
    - Jeg vet ikke om de tenkte at de skulle få noen penger under bordet, men jeg måtte jo forholde meg til de interesserte i Komorene og komme tilbake til dem med opplysninger om skipes tilstand, sier Magne.
    Det var nok like greit for da Terjes kone fikk kontakt med noen i Tuvalu som eventuelt kunne hjelpe til, så fikk hun høre at skipet var solgt - angivelig til en rik kar i nabolandet Kiribati.
Paret i Townsvilles havn
Terje Dahl
Traff vår redaktør
Så Magne og Naoko ferdiggjorde Vahana og startet å seile nordover langs Australias østkyst. Etter flere etapper kom de til Townsville og traff vår redaktør.
    - Det var artig å treffe Magne igjen, og hyggelig å treffe hans samboer Naoko, sier Terje.
    Magne hadde tenkt å hilse på Emma, men da hadde hun akkurat dratt til Norge for å hilse på datteren Sonia og de tre barnebarna der.
    - Vi vil nå sette kursen videre nordover langs den australske kysen, først til Cairns. Planen er at vi seiler fra Cairns på mandag 26. juni og så fra Darwin til Indonesia den 29. juli - hvor vi regner med å bli rundt 60 dager før vi setter kursen mo
t Singapore. Og det kunne være flott hvis vi fikk noen til å reise med oss, sier Magne og forteller at medseilere, backpackere eller andre som har lyst på en seiltur, kun må være med på å dekke de løpende utgiftene, som til mat og drivstoff.
    - Vanligvis så er det snakk om rundt 10 australske dollar om dagen, noe som blir omtrent 65 norske kroner med den pengekursen vi har for tiden, forklarer Magne.
    Magne legger til at han også kunne tenke seg å ha flere medeiere i Vahana. Noen som kan kjøpe halvparten av seilbåten - eller flere som kan kjøpe mindre eiendeler. Helst norske.

De som har lyst til å ta kontakt med Magne for mer informasjon kan gjøre det på e-mail til Magne Risa; risa@sailing-ships.net eller til vår redaktør Terje Dahl; terje@sydhav.no.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |