forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Tore og Odd-Erik på Hawaii:

- Si "aloha" alle sammen!
Sydhavsveteranene Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet har besøkt øyer i Stillehavet som er ukjente for folk flest. Men ble de imponert over Hawaii, som så mange drømmer om? Her er deres reisebrev:

- Mandag ble den store reisedagen, Tore hadde fått en flight rundt kl 14 og Odd-Erik en kl 19 til Honolulu. Vi hadde selvsagt ikke sjekket nøye nok ankomsttider, vi passerte datolinjen på turen og da fikk vi hele mandagen på nytt. Og hotellet var booket for mandagkveld, Tore landet sent på kvelden søndag, og Odd-Erik midt på natten til mandag. Vel, så var vi kommet til Hawaii`s glitter og glam, Honolulu er vel USA`s Syden tror vi. Skyskraper-hoteller og barer, restauranter i alle kategorier, samt butikker med fancy merkevarer.
Waikiki Beach
- Waikiki Beach er nydelig, med friserte palmelunder og små vannfall. Mange surfere og andre badende folk i alle fasonger. Barna frydet seg i bølgene, og japanske jenter i snuppete badedrakter tok bilder av seg i strandkanten.
Mandag ettermiddag gikk
med til besøk i Pearl Harbor og den senkede krigsskipet Arizona. USA har en minnepark der og over båten et minnesmerke i form av en "flytende" bygning man måtte ta båt ut til. Vi var fornøyde med å kunne ta vanlig buss ut dit og bare være der og dra når vi selv ville
Honolulu
tilbake.
Litt shopping
- Tirsdag ble en stille dag med strandbesøk og litt shopping. Tore undersøkte også mulighetene for å dra andre steder, da han ikke skal hjem før neste uke, mens Odd-Erik må hjem til Norge for å jobbe litt. Vi fant også Youth Hostel og Tore booket et rom der. Odd-Erik avsluttet så sitt Hawaiibesøk for denne gangen i solnedgangen over Waikiki.
Aloha from Hawaii
"Aloha everybody! Say Aloha everybody"
Everybody: "Aloha"
"Aloha means hello, aloha means goodbye, aloha means love ... Say love everybody."
Everybody: "Love"

"Cultural show"
- At det går an! Voksne mennesker, verre enn sauer .. Ingen lovende start på en heldagstur til Polynesian Cultural Center, fra 10.25 til nesten 23! Verre ble det med en "über-ivrig" guide, og straks vi kom til senteret, etter en drøy times tur til windward side av O'ahu, i Samoas landsby der en innfødt prøvde å være morsom. Hvordan skulle dette gå? Polynesian Cultural Center er en nonprofitt organisasjon (det skulle man ikke tro, de var så kommersielle), overskuddet går til studenter fra alle sydhavsland, som så drar tilbake for å hjelpe lokalsamfunnet (eller blir på Hawaii fordi de blir gift med noen herfra ... eller av andre årsaker..) Og de tar vare på tradisjoner og kultur. De opptredende på senteret er således fra de ulike polynesiske stater, de er ikke utkledde hawaiiere. Showet om kvelden var flott!
Odd-Erik og Tore.
Odd-Erik og Tore
Noen få dollar mer
- Jeg kom til Hawaii, det var så kaldt her, på land og i vannet, at jeg fikk vondt i halsen og siden tett nese. Da Odd-Erik dro flyttet jeg til det samme Vandrerhjem Maria, x-grevinnan og jeg bodde på i 2000, for 10 år siden! Nå på enkeltrom, dyrt, ikke aircon, kjøleskap og TV felles, riktignok eget WC og bad, men ikke engang håndkle, og aldri gjorde de rent (på 5 dager). Imorgen flytter jeg til et hotell, og betaler bare noen få dollar mer... med aircon og det hele.
Snorklet i Hanauma Bay
- Har sett kongeslottet og Bishop Museum, det største innen samlinger om Hawaii, men den polynesiske hallen (som inneholdt saker også fra Melanesia og Mikronesia) var falmet, slitt med dårlig lys og manglende skilting. Idag snorklet jeg i Hanauma Bay, det beste stedet her på Hawaii. Ellers går ekspedisjonen videre. Jeg ofrer meg, prøvde å endre billetten hjem, men for dyrt. Må bli, bade, drikke cocktails og se solnedganger .. Aloha everybody!

Av Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet

For våre faktasider om Hawaii - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Hawaii - klikk her.
For Tore Gulbrandsen og Odd-Erik Fallet egen internettblogg om turen - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |