|
|
Underveis til naturopplevelse:
Galápagos - det fortapte paradis
Vi
har tidligere lest at Rune Ellingsen og Finn Olav Olsen i seilbåten
Underveis besøkte
Pitcairn og Amerikansk Samoa. De fikk også oppleve Galápagosøyene
med sitt fantastiske dyreliv, pluss en etterkommer av norsk bosetting!
Galápagosøyene
ligger nesten 1000 kilometer rett vest for i Ecuador i Sør-Amerika,
som de tilhører. Arkipelet består av 13 øyer
og 34 små holmer og skjær. Øyene ligger rett
under ekvator, og klimaet er tropisk. Charles Darwin besøkte
øyene med skipet "Beagle" i 1835 og lanserte
siden sin utviklingslære, mye basert på sine studier
om øyenes dyreliv. Øyene er i dag nasjonalpark
og står på UNESCOs verdensarvliste. |
-
Galàpagos. Navnet har et sus av eventyr og naturhistoriske
oppdagelsesbragder over seg. Og øygruppen er unik, slik også
dyrelivet er det. Men på Galàpagos har overbefolkning,
masseturisme og introduksjon av fremmede dyrearter gjort at øyene
nå står overfor sin kanskje største krise på
flere millioner år.
Syv
døgn
Vi seilte fra Balboa i visshet om at vi ikke kom til å få
så mye som et vindpust på turen til Galàpagos.
Vi valgte dermed å gå for motor hele veien. Andre som
har forsøkt å seile, har brukt fra 22 til 40 døgn
på turen, og det hadde vi verken tid eller lyst til, siden vi
skulle møte Runes foreldre på Påskeøya til,
akkurat, påske. Og vi hadde fortsatt nesten 200 liter med diesel
ombord som vi hadde tatt ombord så langt tilbake som i Las Palmas,
for over ett år siden. Denne var iferd med å bli ødelagt
av kondens og dieseldyr, så valget var lett. Vi brukte nokså
nøyaktig syv døgn til Galàpagos, og var meget
fornøyde da vi kom frem og
kunne kaste anker i Bahia del Academia på øya St. Cruz.
|
Seler og pelikan
|
Byråkrati
Så
begynte byråkratiet for å klarere inn. Nesten 2.500 kroner
fattigere, og med beskjed om at vi omtrent ikke kunne røre
oss uten en guide til 100-200 dollar dagen, var vi endelig klare til
å utforske øyene noen dager. Da hadde vi fått så
mange rare beskjeder hos port captain og "agenten" som han
beordret oss til å bruke for innklarerings-prosedyrene, at vi
nesten hadde gitt opp. Det viser seg nemlig at Ecuador har et meldings-
registrerings- og overvåkningssystem for seilbåter som
skal til landet, som er så avansert at ingen seilere
vet om
det, og marinen aner ikke hvordan man
|
Marin iguana
|
bruker
det. De bruker dermed sivile agenter som tjener saftige dollar på
å gjøre den jobben som det militære skulle ha gjort.
Fantastisk.
Vulkanske
øyer
Galàpagos består av en rekke vulkanske øyer, og
har en unik fauna og flora. Dyrene på Galàpagos har levd
segregert fra resten av verden, og fra menneskene i millioner av år.
Derfor er de tamme, og har evolusjonert i andre retninger enn sine
slektninger andre steder. Vi snorklet, gikk på fjelltur på
vulkanen Negro som er et av de høyeste punktene på øyene,
og vandret ellers rundt der det var lov. Det forrevne lavalandskapet
er imponerende grønt mange steder, og både trær
og planter trives i den svovelrike jorda.
Flytende
norsk
|
Thorvaldo med en nevø
|
Under
den norske koloniseringsbølgen på 1920- og 30-tallet
reiste mange norske familier til Galàpagos for å finne
lykken. Det er ikke så mange etterkommere etter dem igjen på
øyene i dag. En av dem er Thorvaldo Kastdalen. Han snakker
flytende norsk, og har gjort sin farfars husmannsplass "Vista
del Mar" om til museum. Det minner om norsk folkemuseum, og han
var så snill å gi oss full omvisning. En norsk "tilhengerovn",
et børtre, manuell melkeseparator og andre ting gjorde at vi
følte oss nesten hjemme i Norge igjen for et par timer. Han
har selv vært i Norge på besøk, men er den eneste
av norsk-galàpagosianerne på St. Cruz som snakker norsk
og føler en sterk norsk tilhørighet.
|
Finn Olav snorkler
|
Slått
alarm
Dessverre har både sex-turisme, prostitusjon, overbefolkning
og masseturisme gjort at UNESCO og andre organisasjoner har slått
alarm om at denne idyllen 1000 kilometer fra land kan komme til å
forsvinne i løpet av de nærmeste tiårene. Arbeidsledige
ecuadorianere kommer i hopetall til øyene, og befolkningen
teller nå nesten 20 000 mennesker. Dette på øyer
som i utgangspunktet ikke var permanent befolket i det hele tatt.
Mange har ikke arbeide og bor i slumliknende områder i håp
om å få del i den lukrative turismen. Også naturlige
fenomener som El Nino har gjort at enkelte fiskeslag har begynt å
migrere vekk fra
|
Sjøløve og seilbåter
|
Galàpagos.
For å bøte på situasjonen har Ecuador innført
et miljøgebyr på 100 dollar for alle som besøker
øyene. Problemet er at bare 25 prosent av disse går til
miljøsaken, resten søles bort av et inkompetent byråkrati.
Naturhistorisk
perle
Mens Underveis lå for anker på St.Cruz, seilte både
ARC around the world og Blue Water Rally forbi, og lagunen var full
av seilbåter i alle størrelser og fra hele verden. Vi
koste oss på øyene de dagene vi var der, i visshet om
at som seiler er man relativt miljøvennlig i sin tilnærming
til nye steder sammenlignet med å reise med fly. Men slik ting
har utviklet seg på Galàpagos de siste tiårene,
er ironisk nok det beste man kan gjøre for å være
med og bevare denne naturhistoriske perlen, rett og slett å
la være å dra hit.
Av
Rune Ellingsen
For
artiklen om Underveis besøk på Amerikansk Samoa - klikk
her.
For artiklen om Underveis besøk på Pitcairn - klikk her.
For guttas egne internettsider om seilturen i Underveis - klikk her.
For våre faktasider om Galapagosøyene - klikk her. |
"Det
Siste Paradis"
Boken
om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å
legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia.
Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg
lure på om de hadde rett..."
Klikk her
for å lese utdrag fra boken.
Klikk her for
å lese om e-bok og bestille.
Pris kr.150,-
Klikk
her for å
lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her. |
|
|