forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk |
| mathelseTangaroa | Robinson | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |
Helge foran statue.

Vi snorklet og så på kjempefine koraller og fisker!

Solveig Gustad og Helge Rødås fra Nord-Odal reiste jorda rundt - og de var så heldige at de fikk oppleve sydhavet. Her er deres reisebrev fra Fransk Polynesia:

- Vi reiste fra Sydney i Australia klokka 10 på morgenen en mandag. Vi fløy i ca 9 timer inkludert mellomlanding på New Zealand, flyttet klokka 3 timer fram og dermed var vi ett døgn bak! Da vi landet på Tahiti, var klokka ca 22 på søndag!

Menn i kjoler
På flyplassen var det 3 menn i gule kjoler og blomsterkranser som spilte typisk Tahitisk musikk for oss! Men ute var det mørkt, det regnet, mobiltelefonene våre virket ikke og vi hadde ikke reservert rom på forhånd. Heldigvis fikk vi plass på det nærmeste
Velkomstgjengen!
hostellet. Dette var så-som-så, og neste dag dro vi til hovedstaden Papeete i håp om å finne et bedre hotell og litt nyttårsfeiring.    Bedre hotell fant vi fort. Pacific Kon-Tiki Hotel hadde et stort dobbeltrom med balkong utover mot kaia og eget bad og AC (det er over 30 grader igjen!). Prisnivået er derimot endret drastisk og vi måtte betale ca 800 NOK for det...

Nyttårsaften spøkte det for en stund. Dama i resepsjonen kunne ikke huske om det pleide å være noe fyrverkeri på nyttårsaften!!!
Ikke spesielt fin
Tahiti  - klikk for stort bilde!
Tahiti
- klikk for stort bilde!
Øya Tahiti ble en skuffende opplevelse. Vi leide oss en bil og kjørte rundt hele øya. Men øya er ikke spesielt fin, den har ingen fine badestrender og lagunen er heller ikke spesielt fin (slik som vi så det). Hovedstaden Papeete er heller ikke noen sjarmerende, eksotisk by. Mye søppel og vond lukt. En del uteliggere rundt markedet. Har også hørt at det er mye kriminalitet her, uten at vi kan bekrefte det!
    Nyttårsaften gikk vi ut på en pub i 10-tida. Der så vi deler av nyttårshopprennet! Litt før klokka tolv, gikk vi på kaia.
Helge og Solveig
Da begynte alle bilene og tute og oppi en skråning med fasjonable hus, ble det skutt opp noen fine raketter. Og det var nyttårsfeiringen i Papeete... Bonne Annee!!!
    Her kunne vi ikke bli i 15 dager. Vi gjorde dermed som alle andre turister; reiste ut på noen av de andre øyene. Etter å ha undersøkt litt, endte vi opp med et flypass som tok oss ut til øyene Bora Bora, Raiatea/Tahaa, Huahine og Moorea. Alle er i samme øygruppe som Tahiti, nemlig "Society Islands".
Dette var noe annet!
Vi dro til Bora Bora.
Bora Bora
- klikk for stort bilde!
Satt på rett side av flyet slik at vi så øya og lagunen ovenfra. Dette var noe annet! Flyplassen ligger ute på en motu (en sandøy i utkanten av lagunen) og vi måtte ta båt inn til selve øya. Nydelig båttur på knall-turkis vann. Vel framme tok vi ´le truck´ til sør-spissen av øya. Her fikk vi plass på et fint hostell helt nede ved sjøkanten.
    En dag ble vi med på lagunetur - en dagstur med båt
rundt øya.
Svøm med rokker! Klikk for vår artikkel!
Svøm med rokker!
Vi svømte sammen med ´sting-rays´ (store flate fisker), snorklet i et nydelig korall-rev og et sted de kalte "akvarium" pga de mange fine fisker i alle farger. Fin tur til tross for at guidingen foregikk på fransk!
    Lagunen holder en temperatur som om vi skulle ha tappet vannet selv (25 - 28 grader). Temperaturen i lufta ligger på over 30 grader og med høy luftfuktighet blir det hett!
    Bora Bora er også postkort motiv nr 1. Her er det mange fine og dyre hotell-komplekser med bungalower ute på lagunen og med egen privat sandstrand!
Kjempefine koraller og fisker
Tahaa og Raiatea. Klikk for stort bilde!
Tahaa og Raiatea
- klikk for stort bilde!
Neste stopp ble Raiatea/Tahaa. Disse to øyene har felles lagune og ligger bare noen minutter fra hverandre med en liten motorbåt. De omtales derfor ofte sammen. Flyturen til Raiatea tok bare 10 minutter. Vi bodde i en bungalow 6 km fra tettstedet Uturoa. Her ble vi også med på en lagunetur. Toni (fra Sør-Afrika) og Marie (fra Paris) var et kjempetrivelig par som snakket engelsk(!) og som tok oss rundt Tahaa. Vi var innom en perlefarm, en vaniljeplantasje og besøkte flere nydelige plasser hvor vi snorklet og så på kjempefine koraller og fisker. På denne turen fikk vi også
Rå fisk!  Klikk for vår side med oppskrifter!
Rå fisk!
smake tradisjonell Tahitisk mat. Lunsjen besto av to ulike fiskeslag, rå tunfisksalat, brødfrukt, ´taro´, en slags banan som må stekes og ris. Helge syntes det var helt OK... Høydepunktet var Coral Garden. Vi gikk til ytterkanten av revet og snorklet oss tilbake til båten. Det var bare én smal passasje gjennom korallene det var mulig å svømme, og det var sterk strøm. Så vi måtte jobbe litt, men det var utrolig fint! Vi har dessverre ikke undervannskamera og kan ikke dele disse bildene med dere...
    En kveld vi hadde haiket oss inn til Uturoa for å spise middag, fikk vi tilfeldigvis med oss en tradisjonell danseoppvisning. Ca 20
Proffe dansere! Klikk for artikkel!
Proffe dansere!
dansere tilsammen, den minste var ikke mer enn 4-5 år. Et bra show av en glad amatørgjeng!
    Ett av "problemene" ute på disse øyene er å komme seg rundt omkring. På Tahiti har de busser (le truck) som går sånn cirka når de skal, men på de andre øyene har de ikke det. På Raiatea bodde vi som sagt 6 km fra nærmeste restaurant og butikk, men her var det vanlig å haike. Det gikk faktisk veldig bra! Det finnes taxier, men de er så dyre at ingen backpackere bruker de.
    Det kom en del regnskurer på natta her på Raiatea. Like greit, fordi det er svært få grunner til å være oppe om natta her!
Rullende gatekjøkken
Huahine
- klikk for stort bilde!
Huahine var neste øy på reisen. Også denne flyturen tok bare 10 minutter. Denne gangen valgte vi å bo i Fare, som er det største tettstedet på øya. Her er den noen få restauranter, rullende gatekjøkken, supermarked, bilutleie, internett og noen små strender i gangavstand. Etter solnedgang i 7-tida er dog alt stengt! Vi leide oss en Citroen Saxo for en dag. Parkerte og gikk en sti som var anbefalt i Lonely Planet. Denne førte oss til flere maraer (religiøse og sosiale samlingspunkt fra gammelt av), et museum som beskrev litt om disse maraene og videre opp i skogen. Her var det vanskelig å finne stien, og plutselig var vi nede ved bilen. Det gjorde gåturen litt kortere enn den skulle ha vært, men det var like greit - vi var dysvette av den lille gåturen i over 30 grader. Derfor passet det bra at neste stopp var Coral Garden. Vi har nå kjøpt oss ei snorklemaske som vi brukte på skift. Her var det mange fine fisker! Faktisk så fine at vi kom tilbake hit etter å ha vært rundt hele øya. Middagene ble inntatt på ett av de rullende gatekjøkkenene, da vi ikke hadde mye annet å velge i.
Fra Moorea
Mest populære øya
Neste og siste øy vi besøkte var Moorea. Denne ligger bare 10 minutter med fly og 30 minutter med ferge fra Tahiti, og er den mest populære øya. Og vi merket forskjell med en gang; endelig(?) var det flere engelsk-talende turister og flere tilbud å velge i. Vi traff til og med nordmenn på supermarkedet! Vi bodde på en fin plass i et rom med balkong kun 10 meter fra strandkanten til 300 NOK pr. natt. Det er dog hverken AC eller vifte på rommet...

Tatoveringer kommer opprinnelig fra Polynesia og vi besøkte den beste (?) av dem på Moorea. Selv var han hel-tatovert. Han var spesialist på polynesiske motiv, hvilket ikke var noe for oss. (Vi vurderte faktisk å tatovere oss!) Tok ellers livet helt med ro her på Moorea; leide en uhåndterlig kano den ene dagen og en scooter med en makshastighet på 45 km/t neste dag. Cruise-skipet The World lå ankret opp i den ene bukta her.
Oppsummering Fransk Polynesia/Tahiti:
Papeete er for natteravner, Bora Bora er postkort-øy nr. 1 (fine, dyre "resorter"), Raiatea/Tahaa og Huahine er det lite turister på, men blir veldig fort kjedelig, Moorea er en fin sydenferie-øy.

Vi startet med å være skuffet over Tahiti, men har endt opp med at Tahiti (eller rettere sagt øyene rundt er helt OK. Øyene er veldig fine fra flyet, lagunen med det knall-turkise vannet er utrolig fin å se på, og det er mye fint under vannoverflaten. Har man penger, kan man legge seg inn på en av de flotte hotellkompleksene og bruke tiden på strendene og lagunen eller rett og slett bare slappe av og nyte livet!

Tahiti var mere fransk enn vi hadde trodd på forhånd. Hovedspråket er fransk, det er mange franskmenn her og de har mange franske vaner og varer, bl. a Pastis, Pariserloff og Croque Madam. Ble noen ganger litt nostalgiske og tenkte på Camping Beaurregard...

Har hørt at Frankrike spytter inn mye penger inn i Tahiti - uten å få annet enn prestisje tilbake. Vi traff ei fransk journalist som var her for å skrive bl.a om dette, fordi de fleste franskmenn (i Frankrike!) ikke vet dette.

Det generelle prisnivået var høyere enn hva vi hadde regnet med. Dette resulterte i at vi måtte forsøke å bo ganske billig, og dermed ikke alltid havnet på de fineste stedene! Å ha en båt eller vannscooter til rådighet er også en fordel, og dette koster også penger. Kort sagt kan man ha det veldig fint på Tahiti om man har penger nok. Men forvent ikke et paradis hvis du beveger deg utenfor hotellkompleksene!

Av
Solveig Gustad og Helge Rødås

For våre faktasider om Fransk Polynesia, klikk her.
For våre andre reisebrev og artikler om Fransk Polynesia, klikk her.

For vår artikkel om å svømme med rokker på Bora Bora, klikk her.

For vår omtale av strendene i sydhavet, inkludert Fransk Polynesia, klikk her.
For vår artikkel om dansingen i sydhavet, klikk her.
For vår artikkel om Heiva-festivalen på Tahiti, klikk her.

For Solveig og Helges besøk på Påskeøya, klikk her
For Solveig og Helges egne internettsider, klikk her.

Tips en venn : "Har du lest artiklen om Solveig og Helges besøk i Fransk Polynesia i internettmagasinet Sydhav?"
Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.