forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | kontakt |

Norsk seilbåt på Vanua Levu i Fiji:

- Kava, India, italiensk rødvin, stein som gror
- og så har vi spist på Nordpolen!

Vanua Levu er den nest største øya i Fiji. Den har en befolkning på rundt 135.000, og Labasa er den største byen.

Liv Barstad og Hans Martinsen i seilbåten Andante fortsetter sin seilas i sydhavet. Etter å ha besøkt øygruppen Vava'u i Tonga satte de kursen mot Fiji.
Her opplevde de litt av hvert!

- Etter ca 12 timers nattesøvn i deilig temperatur våknet vi til en strålende, rolig dag.
    Internett på sengen sammen med morgenkaffen, frokost i cockpit og så kom Simi (vår mann her på marinaen) og sa at han hadde ordnet plass på brygga. Jippi!
    Vi dro inn med en gang. Koblet oss til strøm og vann og nå har vi aircon på hele tiden. Det er så godt;)
Pattegrismiddag
- I går spurte jeg Simi om han kunne ordne med en
Liv og Hans
Hans og Liv
pattegrismiddag og det var klart han kunne.
Han har ordnet med grisen i dag og i morgen kveld skal vi spise den. Vet bare ikke helt hvor enda - for det skal Simi fortelle oss i morgen!
    Vi holder nå på med å rense vanntankene om bord. Har også vært en tur bortover gaten her. Kjøpt lokalt simkort på Vodafone med mulighet for utenlandsringing, vært på markedet og kjøpt diverse nødvendigheter og kjøpt en ly LED-lykt til cockpit. Det er skikkelig India-land her og butikkene har ALT, men av ganske dårlig kvalitet. Lampen vi kjøpte er så kitch at vi bare måtte ha den.
Vår redaktør tester kava
Yaquona på markedet
- På markedet kjøpte vi også Yaqona. Dette er en "tørket" kusine av
pepperplanten som man alltid skal ha med som gave til landsbyhøvdingen når man kommer til landsbyer. Da er det en seremoni som heter sevusevu hvor Yaqonaen blir laget til kava (vi har prøvd i båten…). For langt å forklare her, men en viktig tradisjon. Kava skal ha en bedøvende og beroligende effekt…..
    Utenfor markedet hang plakaten som vist under "No smoking or kava drinking here".
Indisk tempel i Fiij
Indisk lammestek
- Lunch ble inntatt på en lokal indiskdrevet restaurant og det var nydelig og spicy. Indisk lammerett med chili og hvitløk og ris. 2 store porsjoner + et glass hvitvin + en stor øl + en liten flaske Fiji vann = NOK 135,-. Det er bare så billig her!
    Hans og jeg trives bare SÅ godt her! Rolig og god stemning og menneskene er ikke påtrengende, bare vennlige. Alle sier "bula" som betyr hallo.
    Reidar: Var som snarest innom en vinbutikk i dag og fikk tak i litt god italiensk rødvin. Blir høytid i kveld. Leeenge siden vi har drukket god rødvin!
Slangetempelet, en regnskog og noen fosser
- På slutten av dagen i dag tok vi taxi til sykehuset fordi vi måtte betale for Quarantine og så til kontoret for Biosecurity. Drosjen vi kjørte med var helt ny og veldig ordentlig så vi har leid den for en heldags sightseeing i morgen. Kommer folk her kl 08 for å vaske båten så det er like greit at vi fordufter. Blir moro å få sett litt mer av øya. Skal blant annet til Slangetempelet, en regnskog og noen fosser. Drosjesjåføren sa at han skulle gi
oss en god deal (160 Fijidollar - 1 FJD = 3,20 NOK) hvis det var ok at han satte oss av en time i en by som heter Labasa hvor han kunne få montert bilradio!
Kvinnene advares
Hotel Northpole
Tempel-steinen som gror!
Skolegutter i skjørt
    Regner med å bruke dagen. Rapport kommer;)
    PS! Artikkel i avisen her i dag. Kvinner må hjelpe mennene slik at de ikke forgriper seg på dem! Må kle seg tekkelig.............
Taxitur rundt øya
- Vi hadde en fin taxitur rundt på øya her med sjåføren Ronesh. Nydelig natur, gode lukter, byen Labasa, innhøsting av sukkerrør og Slangetempelet. Vakre tulipantrær og faktisk mye furuskog langsveien.
I byen Labasa spiste vi lunch på hotellet "the Nordthpole";) Pussing navn på et hotell her på Fiji.
    Vi var også på markedet der. Utrolig hvor mange forskjellige chilityper det finnes! Fra bittesmå og supersterke til store og litt mildere.
Slangetempelet hadde vi hørt om på forhånd, men var litt skuffende. Inne i det rosa og gule tempelet er det en stor sten som det påstås vokser;) De har måttet forhøye taket. Vi syntes det så litt fikset ut…..
    På veien nå er det fullt av lastebiler og traktorer lastet med sukkerrør. Høstingen har akkurat begynt og pågår i 6 mndr.
    Lastebilene står i kø foran møllen i endeløse rekker. Det er også en smalsporet jernbane som bringer sukkerrør fra andre kanter av øya.
Sukkerrørsplantasje
- Vi stoppet ved en sukkerrørsplantasje for å ta bilder, men da skal jeg si at gutta (med digre) macheter ble skikkelig forbannet. De hylte og skrek og hyttet med nevnene til også så vi fant det best å dra videre. Sjåføren vår sa at dette er ikke utdannende mennesker fra landsbygda. Dere får unnskylde.
    PS! Var i "byen" i morges for å forlenge internettavtalen vår med Vodafone. Tok et bilde på veien av skolegutter i uniform. Skjørt……………

Søndag seiler vi til øya sør for her - Viti Levu der vi skal være i 3 uker. De kommende dagene skal vi seile langsomt nedover til Denerau Marina for å ankre opp i vakre bukter og se om vi kan ha Andante i nærheten av huset vi har leid.

Av
Hans Martinsen og Liv Barstad

For Hans og Livs blogg om oppholdet, klikk her
For Andantes nettsider, klikk her

For faktastoff og andre artikler om Fiji, klikk her
For vår artikkel om kava
, klikk her

Mer om sydhavet?
Paradiset farvel!
"Paradiset Farvel!"
Terje Dahl bodde seks år i sitt sydhavsparadis. I et hus med tak av palmebladet og gulv av grus, to meter unna lagunen. Fisket hai, fanget kokosnøttkrabber og levde et Robinson Crusoe-liv uten aviser, biler, cola og TV. Helt til orkanene dukket opp...
Klikk her for å lese om Terje Dahls andre bøker.

Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.

Sydhav på nettet
Terje Dahl

forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | kontakt |