forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Påskeøya
Norske jenter til Cookøyene:
- Vi var i paradis!!

Stine Ufs og Christine Lohne fra Drangedal realiserte drømmen om å reise jorda rundt. De var også innom sydhavet, og på Cookøyene besøkte de hovedøya Rarotonga og den ytre atollen Aitutaki:

"Vi har nå tilbrakt 9 dager på Cookøyene som ligger midt i Stillehavet mellom USA og Australia. Cook-øyene består av 15 små øyer. Vi var på den største av dem, som heter Rarotonga, som er kun 32 km rundt hele øya. Vi var også på dagstur til Aitutaki, som er kjent for å ha en av verdens fineste laguner."
- Når vi landet på Rarotonga og gikk ut av flyet var det en VELDIG varm og klam luft som møtte oss... Stine trodde det var varmen fra motoren til flyet, hehe.
   Vi bodde på en plass som het Rarotonga Backpackers, der vi hadde hytte/leilighet på sandstranda rett ved sjøen, så dere kan tro vi koste oss! Hytta/leiligheten sto på påler på stranda, så det var ingenting å klage på. Den var også ganske stor, og med glass-skyvedører ut til verandaen vår, og om natta brukte vi kun myggnetting-skyvedører, så vi kunne sovne til lyden av bølgene som slo mot sandstranda om natta. Vi fikk også med oss en del fine solnedganger fra verandaen vår.
Skiftende vær
Hytta på stranden.
- Været her på Rarotonga har vært skiftende mens vi har vært her. De første 4 dagene hadde vi for det meste overskya og regn og torden/lyn. De neste 5 dagene hadde vi heldigvis en del sol. Hele tiden mens vi har vært her, har det vært rundt 30 varmegrader og veldig høy luftfuktighet, så det føles som om vi har vært i en badstue. Det hjalp nesten ikke å dusje, for vi ble like svette og klamme igjen så fort vi kom ut av dusjen. Hehe.
Leide scooter
Jentene
- Første dagen på øya brukte vi buss for å komme oss rundt omkring, noe vi ble fort lei av. Vi bestemte oss dermed for å leie oss en scooter hver, så da måtte vi til politistasjonen på øya for å ordne oss "Cook Islands Drivers License". Sjøl om vi begge har sertifikat hjemme i Norge, måtte vi likevel ta eget sertifikat her. Vi gruet oss litt til dette, men det viste seg at det ikke var noe å grue seg til... Oppkjøringen bestod nemlig i å kjøre ca. 100-200 meter på "hovedveien", og det var heller ikke nødvendig med hjelm. Kjørelæreren sto og kikket på mens vi cruisa bortover veien og tilbake igjen. Hehe. Når dette var i boks, fikk vi leie en scooter hver, og disse ble flittig brukt de neste 8 dagene.
   En gang satt vi begge to på en scooter, for den ene var det for lite luft i dekkene på. Så vi kjørte begge to på den ene scooteren, begge uten hjelm, og plutselig sto politiet på enden av sletta og hadde radarkontroll, men det var ikke noe problem, vi bare dura fornøyde forbi.
Hytta på stranden.
Rarotonga
Her på øya er det nemlig lov til å sitte to stk på en scooter, og det er ikke påbudt med hjelm. Regner med at vi hadde blitt stoppa hvis detta hadde vært i Drangedal!
   Det kryr forresten av høner, bikkjer og geiter på denne øya, så en må se seg ekstra godt for når en kjører på veien. Glemte forresten å nevne at det er venstrekjøring på denne øya! Vi hadde noen morsomme episoder, men etter hvert gikk det kjempefint og vi ble vant til det. Christine hadde et lite uhell og kom borti potta på scooteren, så hun fikk en stor blemme som nå har blitt til brannsår. Må vel regne med litt småskader!
"Øya Rarotonga består av fjell og regnskog, med en sandstrand som strekker seg rundt hele øya, altså 32 km. Det er med andre ord ikke noe problem å finne seg en øde plass der en kan være for seg sjøl.
   Vi tok også en "offroad-tur" med scooterne, ville utforske øya litt på egenhånd. Så vi kjørte langs den indre veien der vi så åssen folk bodde, var veldig mange som bodde veldig enkelt! Kikket også etter en fugl som er her, Kakerori (på maorisk). Det er en type fluesnapper som kun finnes her på Rarotonga, i et spesielt område, men etter vi hadde gått et stykke oppi regnskogen uten å se noen, snudde vi igjen, for det var så heftig varmt. Men hadde vært moro å fått sett denne fuglen!
Island Night

- Vi brukte ofte scooteren til Muri Beach, som er den fineste plassen her på øya. Den består av en stor sandstrand med palmer, og har 3 øyer en kan vasse ut til! Vi tilbrakte tiden her på dagtid når det var sol, men vi lå for det meste i skyggen, for det var alt for varmt i sola! Det var nesten vanskelig å finne seg en plass med skygge, for
det var der alle andre også oppholdt seg, utenom i vannet.
    En kveld meldte vi oss på "Island Night" på en resort på øya. Her fikk vi servert buffee med lokalmat og dessert, og det var underholdning i form av lokal dans og musikk. Vi fikk forresten bord sammen med ei eldre, rar dame og en yngre mann/gutt, som vi antok var mor og sønn. Men midt under buffeen ga de hverandre noen kyss, så vi skjønte fort at vi hadde tatt grundig feil! Hehe..
Jurassic Park

Island Night
Safari
- En annen dag var vi på safaritur her på øya. Da kjørte vi ca. 10 personer i en åpen 4x4, med guide rundt på øya. Vi kjørte for det meste opp i fjellene og i den tette regnskogen. Så blant annet et fossefall, og guiden viste oss mange frukter som vokser her: bananer, mango, chili, stjernefrukt, vannmelon, papaya osv. Han viste oss også mange ulike planter som lokalbefolkningen bruker til medisin. Veistandarden oppe i fjellene var ikke stort å skryte av, så det er kun 4x4-biler som kan kjøre der. Vi hoppa og skvatt hit og dit! Kjørte gjennom regnskog-landskap, så vi følte nesten at vi var der Jurassic Park-filmen er fra.
   På toppen av fjellene fikk vi se fin utsikt over øya og havet, og på slutten av turen fikk vi servert en grillet fiskerett, og frukt, på sandstranda. Smakte kjempegodt!

En kveld spilte vi kort og hadde drikkeleker sammen med noen av de andre backpackerne her på Rarotonga Backpackers. Etterpå reiste vi inn til "byen" på noen utesteder der, hadde det veldig moro.
Aitutaki
Paradis!
- Den nest siste dagen var vi på dagstur til en annen øy av Cookøyene, som heter Aitutaki. For å komme dit måtte vi ta fly. Øya er kjent for å ha en av verdens fineste laguner! Vannet i lagunen består av ulike farger av blått, grønt og gjennomsiktig, etter hvor dypt det er. Det er også flere øyer og sandbanker i lagunen som en kan ta båt til.
   Det var en av verdens minste flyplasser som møtte oss når vi landet på Aitutaki! "Terminalen" var akkurat som en hytte, og inni den sto det blant annet en mann i Hawaii-skjorte og spilte på ukulele (en type strengeinstrument), og det sto lokale damer som delte ut blomsterkranser til gjestene.
Godt med melon!
Godt med melon i paradis!
   Deretter var vi på 1-times guidet tur i en buss rundt på den lille øya. Var bl.a. innom "Supermarkedet" her, som så ut som ei rønne! Folk lever veldig enkelt her..
   Resten av dagen tilbrakte vi i båt og på øyer og sandbanker i lagunen. Vi var i
PARADIS!!
   Var bl.a. på den ene øya de hadde brukt i den amerikanske realityserien "Survivor" (som i den norske Robinson-ekspedisjonen), og engelske "Shipwrecked". Var kjempefint der!!!
   Etterpå kjørte vi båt videre, og stoppet midt ute på vannet i lagunen, der vi spiste grillet fisk! Det beste vi har spist så langt på turen!
   Videre kjørte vi til en øy i lagunen som heter One Foot Island, som er kjent for å ha verdens minste postkontor..., denne øya er nemlig ubebodd! Her sendte vi kort hjem til våre nærmeste, og vi badet og koste oss!
"Siden begynnelsen av sommeren hadde vi jobbet masse for å klare å spare opp til denne turen."
Stressa
- Når dagen var omme tok vi fly tilbake til Rarotonga, og la oss for kvelden, trøtte og slitne. Stine slokna med en gang, mens Christine leste en bok. Rett før hun skulle sove ville hun bare dobbeltsjekke at det var i 3-tiden i morgen natt vi skulle fly videre til New Zealand, men da så hun at det var I NATT flyet skulle gå!! Christine vekket Stine og fortalte rolig at vi skulle ta fly i natt, og plutselig hoppet begge to ut av senga og bare sto og kikka forskrekka på hverandre. Hehe! Da hadde dere nok hatt det moro av å ha vært flue på veggen, for da var vi stressa!! Til og med Stine var stressa, hun som pleier å være så rolig og avbalansert. Hehe.
Men heldigvis så rakk vi flyet, og kom oss videre til New Zealand!

Av Christine og Stine

For jentenes egne internettblogger om turen - klikk her.
For våre faktasider om Cookøyene - klikk her.
For våre andre artikler/reisebrev fra Cookøyene - klikk her.

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.
forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |