forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | | helse | mysterier | penpals | linker | billetter | kontakt |

Dykking i Australia:
- En helt ny verden!

Anne-Marit og Camilla kjøpte en jorda-rundt
billett og la ut på det store eventyret. I Australia dro de til byen Cairns i Queensland, og her gikk
de i vannet - bokstavlig talt. De oppdaget en helt ny verden og fikk dykkersertifikat!

- Camilla og jeg har tatt dykkekurs! Blitt "Open Water Diver! Dritbra!! Vi kan dykke ned til 18 m. Første dag var i et klasserom hvor vi lærte basic ting og etter lunch hadde vi et par timer i basseng hvor vi lærte å sette sammen utstyr etc. Vi hadde opplegg fra 08.00 til 18.00 på kvelden. Ble kjempe slitne, mye info på kort tid. Så på kvelden skulle vi lese hele dykkeboka, men det var jo umulig å klare, kun Fra Queensland.første kapitel rakk vi.
Dag 2 - basseng
Vi var først i bassenget frem til lunch hvor vi hadde mer trening og gjorde forskjellige øvelser igjen. Etter lunch var det i klasserommet for å lære mer, for til slutt avslutte med skriftlig eksamen. Alle stod, utrolig nok hadde vi bare 5 feil av 50. Litt stolte, siden vi sleit med noe av engelsken.
Dag 3 - Great Barrier Reef
Vi ble henta kl 7.00 for så å dra til havna, til Reef Quest hvor vi kjørte ut på Great Barrier Reef. Vi hadde to dykk for vi dro på båten vi skulle bo på, som var Ocean Quest, hvor vi bodde to netter. Første natt fikk vi luksus lugar med eget lite bad med dusj og do. Andre natt delte vi med ei til. Sola oss på øverste dekk og kosa oss, lå å så på stjerne-himmelen, solnedgang osv. Første dykk var på 17 meter.
Dag 4 - sertifiserte dykkere
Vekket til 07.00 til frokost, første dykk kl. 08.00, andre dykk 10.00. Da var vi sertifiserte dykkere og hoppa Ocvean Quest.fra andre dekk som bekreftelse at nå var vi dykkere!!! Utdelt papirer og midlertidig sertifikat, det blir sendt hjem. Vi ble også filmet, og vi har kjøpt oss en morosom film av det sertifiserte dykket. Gleder meg til å se den igjen når vi kommer hjem. Sola oss på øverste dekk, neste dykk var 12.30 etter lunch, det var vårt første dykk uten instruktørene våre. litt rart, men det gikk bra. Klokken 19.00 etter middag var det nattdykk, hvor vi Køyesenger ombord.fikk utdelt lommelykt. Det var rart og sikten var heller dårlig, og jeg hadde nok med selve dykket samt og følge min Buddy Camilla og vår tyske instruktør.
Dag 5 - undervannskamera
Vekket kl 07.00 (hadde ei seng på 155 - og jeg er 160) til frokost og dykka kl 08.00, andre dykk 10.00 og siste 12.30. Det var med digitalt undervannskamera, så vi fikk tatt noen bra bilder, til og med kamera/video-mannen var imponert!. Så til sammen har vi hatt 9 dykk.
God mat ombord!Jobber gratis
Instruktørene våre kan ikke ha mye liv, de jobber gratis (de fleste gjør faktisk det, de får mat, overnatting og dykkekurs gratis) fra sent til tidlig hver dag. Mark, den ene instruktøren, var har bare fri i morra, så skal han begynne med nytt kurs søndag. Artig gjeng på båten vi overnatta på, de hadde det gøy på jobb.

En i mannskapet hadde klart å bli dive master i løpet av 9 uker og 60 dykk. Det var veldig imponerende.
En helt ny verden
Utrolig herlig å dykke, en helt ny verden. Litt rart å sitte med Dykkingsertifikatet i handa! Utrolig herlig på båten, hadde ikke lyst å forlate den i dag nei. Vi så hai og delfiner.

Mandag reiser vi til Bali.
Tudilidu!!

Anne-Marit Moe

For flere reisebrev fra Australia, klikk her.
For å se kart over Australia, klikk her.
For å lære mer om Australia på våre sider, klikk her.
For å sjekke hotell i Australia, klikk her.
For å sjekke priser på reiser til Australia og andre steder i sydhavet, klikk her

For å komme til "Diving Cairns" nettsider, klikk her
Tips en venn : "Har du lest Anne-Marit Moes reisebrev om dykking i Cairns, Australia i internettmagasinet "Sydhav på nettet?"
Til  (fyll inn): Fra (fyll inn):

På jakt etter billigere billett til sydhavet, inkludert Australia og New Zealand?
Gjennom vårt samarbeid med svenske Tour Pacific kan du få kjøpt reiser til sydhavet til priser som ligger under det som er vanlig i Norge. Og utvalget er langt større!

"Det Siste Paradis"
Det siste paradisBoken om Terje Dahls seilas i 22 fots Coco Loco, den minste båten til å legge ut på en jordomseiling.
" - Du er klin kokos! sa vennene mine da jeg kastet loss fra Rådhuskaia. Etter fire år, to orkaner og fire tropiske stormer måtte jeg lure på om de hadde rett..."
Klikk her for å lese utdrag fra boken.
Pris kr.150,-

Klikk her for å lese om Terje Dahls bøker.
Mer om Terje Dahls sydhavsliv, klikk her.

forside | kart | fakta | tips | oppslag | nyheter | artikler | debatt |  video | musikk | mat | helse |              | mysterier | penpals | linker  | billetter | kontakt |