Radioamatørens
reise til verdens ende:
- Jeg hadde aldri
trodd at vi skulle oppleve Kanton på denne måten!
Å
få reise til den isolerte atollen Kanton i Kiribati er svært
få forunt. Lech Slawomir Tomczak er en radioamatør
som fikk gjøre det. Opprinnelig kommer han fra Polen, men
har bodd i Norge siden 1984. Han ble litt skuffet over at øya
viste seg å være en forsøplet og forlatt amerikansk
flybase, men hadde ikke regnet med at vennligheten til de 55 innfødte
som bodde der skulle gi slikt inntrykk!
Lech
hadde aldri drømt om at han skulle få reise til
en øy i Stillehavet - ikke før han så en
annonse på internett hvor en annen radioamatør,
svenske Mats Persson, søkte etter en ekstra operatør
til sin Pacific Dxpedisjon. Persson var velkjent for sine radioekspedisjoner
til sydhavet og Lech kunne nesten ikke tro det var sant da han
fikk høre at han var antatt.
Ekspedisjonen
hadde fått navnet Double Trouble Dxpedition, for man ville
besøke to svært isolerte øyer i sydhavet:
Kanton i Kiribati og Fakaofo i Tokelau.
Det ble en lang reise, med start i september
1999. Først 35 timer i fly fra Oslo til Pago Pago i Amerikansk
Samoa, via London, Los Angeles, Hawaii og Samoa. Her ventet
resten av ekspedisjonen, Steve Taylor, Erik Sjölund, Nils-Göran
Persson og hans datter Ulrika, og så var det å handle
inn alt de trengte til turen. Ekspedisjonen regnet med å
være borte i fem uker, og dessuten måtte man ha
med forsyninger til øyboerne på Kanton siden Kiribatis
egne skip ikke hadde besøkt øya på flere
måneder. Turen til foregikk i seilbåten til en nedlender,
og de stoppet på Fakaofo og plukket opp new zealenderen
Peter McQuarrie som skulle være med til Kanton. På
grunn av lite vind måtte de kjøre dagevis for motor,
og det gikk en uke med mye sjøsyke før de seilte
inn i Kantons lagune.
Endelig
var Lech og de andre framme ved ekspedisjonens første
mål og her er et utdrag av hans beretning fra oppholdet
på Kanton: |
|
Kanton
(tidligere Canton) er en atoll nær ekvator i den sentrale
delen av Stilllehavet. Øya tilhører Phoenix-gruppen
i Kiribati. USA og Storbritannia delte administrasjon over
øya fra 1937 frem til 1979 da Kiribati ble selvstendig.
Kanton hadde strategisk betydning på 30-tallet som et
mellomlanding-sted for sjøfly, og senere som amerikansk
flybase under krigen. I dag bor det 55 mennesker på
øya, de fleste barn. Det er 9 statsansatte på
øya: to politimenn, to lærere, sykepleier, snekker,
mekaniker, postman/telegrafist og bakkeoperatør for
flyplassen. De fleste kommer hit for en 2-3 årsperiode
fra det overbefolkete Tarawa og andre øyer. De søker
en roligere tilværelse og muligheten for å spare
penger. Det er ikke barn som er over 12 år på
øya. Disse går på skole på andre
øyer i Kiribati.
|
Godt
mottatt
-
Vi ble veldig godt mottatt av befolkningen på øya. Vi
hadde med oss en del mat, mest mel og ris, samt en del andre varer.
Dette ble dekket av våre sponsorer. Til gjengjeld fikk vi ferskt
brød, fisk, frukt, hummer og t.o.m. fugleegg. Vi fikk også
forsyninger med kokosnøtter, som er det beste middelet mot
tørst. Det viste seg at det var nok fersk vann på øya.
Det regner mer og mer på Kanton i dag, og det var nok regnvann
i diverse beholdere rundt omkring. En av disse tilhørte Ueata,
og jeg fikk lov å bruke denne som dusj. Det var morsomt å
ta en dusj inne i SSB shacken. Det regnet bare noen få ganger
mens vi var på øya, men til gjengjeld gjorde det så
kraftig at jeg en gang måtte stenge stasjonen, og dekke radioen
og forsterkeren med min egen regnjakke. CW shacken var jo bare et
skur uten vegger og med dårlig tak.
Forsøplet og forlatt
-
Jeg har sett mange bilder fra DXpedisjoner. De ser alltid så
flotte ut. Fine farger, antenner i solnedgang, telt, palmer og eksotiske
omgivelser. Virkeligheten for oss ble litt annerledes. Kanton viste
seg å bli en forsøplet og forlatt amerikansk flybase.
Det var lite vegetasjon på øya og lite å henge
øye på. Det fineste fantes faktisk under vann. Her fantes
flotte, store akvariefisk med fantastiske farger. Det er mye koral
i lagunen, og det er gode snorklemuligheter. Dessverre finnes det
også mange hai, og jeg mistet lysten til å gå i
vannet etter å ha sett små 1 meters hai nesten helt ved
strandkanten.
For meg var lyden av generatorer det verste. Selv
med "sov i ro" var det umulig å få sove. I begynnelsen
ble det slik at det var jeg som opererte mest om natten på CW
stasjonen. For å holde meg oppe måtte jeg drikke mye sterk
kaffe, og når jeg endelig skulle legge meg, fikk jeg aldri sove.
Generatoren til SSB stasjonen var den verste Jeg er sikker på
at man kunne høre den på 2 km avstand. Første
natten forsøkte jeg å sove i en hytte nærmest stasjonen,
men det gikk dårlig. Senere fikk jeg låne hytta til Mr.
Rino lengst unna våre stasjoner. Selv der var det vanskelig
å få sove.
Men natta hadde sine fordeler. Det var om natten vi hadde beste forhold
mot Europa, og noen gangen fikk jeg også smake på low
band Dxing ved soloppgang. Noe slik har jeg ikke opplevd før.
Erik SM0AGD var helt utrolig flink på lave bånd med sin
lille IC735. Han er en egen DX historie for seg. - Skal vi tanka?
- spurte Erik. Der sto jeg midt i mørket og fylte generatoren
sammen med en av verdens beste DX'ere. Kan det tenkes noe bedre start
på en DX karriere?
Utflukter
-
Peter ble boende i landsbyen. Han kjente språket, og ble fort
integrert i befolkningen. Selv om landsbyen lå 3 km nord for
kaia, fikk vi ofte besøk av ham, Ueata og de andre. En av de
første dagene arrangerte de også tur til den andre siden
av øya der Jacques strandet. Det finnes en vei helt til sydspisen
av øya - Pyramid Point. Ueata and Beu (døv og stum snorkle
ekspert) skaffet traktoren, som også blir kalt taxi, og kom
for å hente oss kl. 9 om morgenen. Vi måtte dessverre
holde våre 3 stasjoner i gang, og det endte med at kun Steve
og Ulrika fikk være med. Turen frem og tilbake tok nesten 6
timer. Peter tok mitt kamera for å ta noen bilder fra den andre
siden av lagunen. Men det var ikke så mye å se der. Landstripa
på andre siden var veldig tynn, med lite vegetasjon. Jeg tror
at det var varmt å sitte på tilhengeren fordi Steve var
både svett og solbrent da han kom tilbake. Jeg opplevde de helt
fantastiske puilupene i mellomtiden, men begynte å bli virkelig
sliten etter nesten 8 timer ved nøkkelen.
Noen
dager senere arrangerte Peter en annen utflukt. Mr. Ruka stilte opp
med båt mens Arnold skaffet drivstoff. Ruka som driver den eneste
private forretning på øya har 8 barn, og har bodd på
Kanton i 10 år. Vi dro av gårde til den andre siden av
åpningen i lagunen, den britiske sektoren, og restene av PAN
AMs flybase for sjøfly fra 30 tallet. Erik hadde med seg et
kart over PAN AM basen med informasjon som han hadde fått av
en venn i USA. Vi vandret rundt og oppdaget rester av bygninger, kaia
o.l. Vi fant t.o.m. rester av en gammel flybuss. Denne delen av øya
var veldig populær blant båt folk. De seilte hit, og ble
boende her opp til flere måneder. Vi traff en av disse da vi
kom tilbake til Pago Pago. Timo Timonnen, som var finsk, fant sitt
paradis på en liten øy i laguen. Her bygde han seg en
liten hytte hvor han bodde sammen med sin kone i hele 9 måneder.
De to gikk nakne på øya si, og levde på fisk, kokosnøtter
og kjærlighet. Når de skulle få besøk fra
landsbyen måtte de bli kalt på radio for at de skulle
kle på seg. Kiribati befolkningen er nemlig dypt kristne. Eventyret
til Timo holdt på ende tragisk, da han fikk hjerteflimmer og
var i første fase av hjerteinfarkt. Heldigvis fikk han hjelp
av øyas sykepleier som gav ham sprøyte og medisiner.
Han ble fraktet til landsbyen, og tatt godt være på av
befolkningen. Da vi traff Timo i Pago Pago var han allerede på
vei tilbake til Kanton etter å ha foretatt undersøkelser
på sykehuset. Syd for PAN AM basen fant vi vrakrester av en
fly fra krigen. Det sto Big John malt på panseret, men vi klarte
ikke å finne andre kjennemerker. Vi tilbrakte 4 flotte timer
på denne siden av øya sammen med Peter, Ueata, Arnold,
Ruka og hans yngste datter.
Fest med mat, sang og dans
-
En av de siste dagene ble vi alle invitert på middag i landsbyen.
Traktoren kom for å hente oss kl. 19, vi stengte alle stasjonene,
og dro. Da lurte sikkert hele verden på hvor vi var. Vi ble
tatt imot av Mr. Roma i samlingshuset - Maneapa. Alle var kledd i
nasjonale farger med hvite skjorter og røde skjørt.
Vi ble plassert på mattene midt foran Roma og de andre høvdingene
fra landsbyen. De hadde laget et 8 punkts program. Vi ble ønsket
velkommen med en sang. Vi reiste oss mens 8 damer danset og sang rett
foran oss. Musikken var fantastisk og rørende. I Stillehavet
synger man ofte i kor på flere stemmer, og det er kvinnene som
fører an den viktigste tonen. ALLE var med. Jeg har aldri sett
så sprudlende sangglede. Så fikk hver av oss en stjernekjede
rundt halsen, som var håndlaget av skjell. Dette symboliserer
vennskap, og var et tegn på at vi var ønsket velkommen.
Jeg ble så rørt at jeg fikk tårer i øyne.
Vi var fra 6 ulike nasjoner, og det føltes som å bli
tatt imot som statsoverhoder. Senere presenterte hver familie seg,
og vi måtte også presentere oss selv. Det er en vanlig
skikk på slike fester.
Så ble maten servert av kvinnene. Vi fikk
fisk, egg, tørket frukt, kokosnøtter og te til drikke.
Det var kun menn som spiste sammen med oss. Det var et hierarki på
øya, og dette gjaldt ved middagsbordet. Roma og den unge politimannen
Taketi satt i midten med kateketen Peter og snekkeren Otin på
sidene. Merkelig nok satt også vi i en viss hierarki, med Mats
og Nils i midten og Jacques og meg helt ytterst på sidene. Etter
maten ble det mer sang og dans. Vi ble alle bedt til dans av jentene,
med unntak av Ulrika som ble bedt ut av en ung kjekk mann. Til vår
skuffelse ble en kassettspiller hentet frem med Aqua og lignende lavt
kvalitets disko musikk fra Vesten. Vi hadde det kjempe gøy!
Det ble en kombinasjon av disko og polynesisk hula dans. Barna skreik
og lo. De synes det var gøy at også vi kunne røre
på oss, og vrikke med hoftene. Festen varte til kl 22. På
slutten måtte vi håndhilse på alle tilstedeværende.
Vi ble kjørt tilbake til leieren, tilbake til bråket
av generatorene og den europeiske puilupen.
Vanskelige radioforhold
-
Mats og Nils hadde satt seg mål å kjøre 50.000
kontakter fra Kanton. Mats talte våre papirlogger, og satte
opp antall kontakter hver av stasjonene hadde kjørt hver dag
på en tavle på kjøkkenet. Det beste resultatet
ble oppnådd av Steve og meg på CW stasjonen. I løpet
av første døgn fikk vi 2750 QSOs. SSB stasjonen fikk
2500 QSO i løpet av samme periode. Etterhvert ble forholdene
dårligere med mye aurora og få EU kontakter i loggen.
Det var alltid noe spesielt å kjøre Skandinavia og spesielt
Norge. Både Finland og Sverige hadde vi fine åpninger
til, men Norge var det vanskeligere med på grunn av aurora.
For meg var det i tillegg gøy å snakke med polske stasjoner
siden jeg kjenner mange av disse personlig.
Gripende farvel
- Det var trist å si "tia boo" (på gjensyn,
uttales "sa bå"), som det heter på Kiribati.
Det kom en traktor med vennene våre fra landsbyen. Ueata, Roma,
Rino og mange andre kom får å si adjø. Det begynte
å små regne da jeg satte meg i båten sammen med
Arnold og Jacques (kapteinen og en franskmann som hadde forlist på
øya). Litt senere var seilbåten Te-Ni på vei ut
av lagunen. På kaia satt våre venner, og ventet på
at vi skulle passere. Jeg og Peter sto øverst på taket
og ropte "tia boo". Alle viftet med hendene, og mange hadde
tårer i øyne. Jeg hadde aldri trodd at vi skulle oppleve
Kanton på denne måten.
Lech
og teamet reiste etterpå til Fakaofo i Tokelau, og den turen
vil vi komme tilbake til!
For å lese hele Lech Tomczaks artikkel ,
klikk her
For å lære mer om Kiribati,
klikk her
Har du en reiseopplevelse fra sydhavet som du gjerne vil dele med
andre? Kontakt oss!
|